Fartsangivelse projisert på frontruta.
Fartsangivelse projisert på frontruta.Vis mer

Film på frontruta

En filmfremviser på dashbordet bruker frontruta som skjerm. Du kan nå få speedometeret, turtelleren eller bensinmåleren projisert rett på frontruta.

Chevrolet tilbyr dette som ekstrautstyr i sin Corvette 1999-modell som en tilleggsfunksjon til det vanlige instrumentbordet.

HUD

Systemet kalles ”Head Up Display”(HUD), og muliggjør altså at man kan programmere bilen til å vise forskjellig informasjon på frontruta. Dette kan være fart, turtall og bensinnivå, eller den kan vise symbolene for radiator-temperatur, fjernlys, blinklys og oljetrykk. Hos Corvette projiseres dette opp på frontruta med blå bokstaver.

Med forbehold

Meningen bak å innlemme denne teknikken er at det skal fremme trafikksikkerheten i og med at man da kan holde blikket på veien. Opplysningene vil dukke opp periodevis for å gi en kjapp oversikts-informasjon. Det vil også være tilkoblet en av/på-knapp, slik at man har muligheten til å ta forbehold mot å benytte seg av det.

Fly-teknikk

Dette er absolutt ingen ny teknikk. Den har lenge vært benyttet i fly for at piloten skal kunne få informasjon uten å ta konsentrasjonen fra det han holder på med. I et fly består dette displayet av en glasskive som står fastmontert mellom piloten og cockpit-ruta. Den informasjonen som man da ønsker å presentere for piloten, blir projisert på denne glasskiven.

Andre

Denne fly-teknikken er tydeligvis i vinden, for det er flere enn Chevrolet som har utstyrt sine modeller med dette, eller de har systemet under utvikling. Buick og Pontiac er allerede ute med slike systemer, og Renault har et system under utvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tryggere?

Vil så denne projiseringen av informasjon på frontruta føre til sikrere kjøring? Vi stiller et spørsmålstegn ved om dette ikke heller kan virke motsatt; vil ikke all denne informasjonen på frontruta ta mye av førerens oppmerksomhet? Øynene vil jo da fokusere på denne informasjonen, og dermed ta fokus vekk fra veien, uansett hvor mye i øye-høyde denne informasjonen måtte befinne seg. Det gjenstår å se, men vi kan ikke annet enn å glede oss til å teste biler med slike systemer.