Porsche Wet Mode

Fikser glatt veibane som en lek

Porsche blir sjokkerende rask på glatt føre. Vi har testet systemet.

SJEKK FILMEN: Vi fikk mulighet til å teste Porsches nye kjøreprogram WET. Film: Rune M. Nesheim Vis mer Vis mer

Det kan fort bli Bambi on Ice når man kjører sportsbil på glatta. Hvertfall når alle sikkerhetssystemene slås av. Med alt innkoblet føler man seg som oftest veldig vingeklippet og all kjøreglede forsvinner. Da er poenget med slike biler borte. Porsche har forsøkt å beholde sikkerheten med kjøregleden i behold.

Vi fikk mulighet til å teste kjøreprogrammet Wet Mode på en glattkjøringsbane. Og det fungerer som bare rakkeren.

MER MORO: Man er selvfølgelig ikke sin egen herre og merker godt at systemet griper pent inn, men dersom man vrir kjøreprogrammet over til Sport+ blir bilen helt rabiat. Foto: Porsche
MER MORO: Man er selvfølgelig ikke sin egen herre og merker godt at systemet griper pent inn, men dersom man vrir kjøreprogrammet over til Sport+ blir bilen helt rabiat. Foto: Porsche Vis mer

Wet Mode struper hverken maksimal effekt eller toppfart, og skal ikke brukes som som en forsikring på skikkelig våte veier, men et assistansesystem når du kjører aktivt, ifølge Porsche.

Sportsbilprodusenten velger dermed en helt ny måte å oppdage våte veier på. De fleste bruker regnsensorer for å få info om værforholdene, men Porsche har installert to akustiske sensorer i hver innerskjerm foran. Det fanger opp lydforandringen og regnsprutet fra hjulene og blir mye mer nøyaktig enn regnsensoren, som registrerer tørr vei når viskerne slås av, selv om veien fortsatt kan være våt.

Slik funker det

RASKERE: Dette er først og fremst ment som assistanse, ikke som en helgardering. Foto Porsche
RASKERE: Dette er først og fremst ment som assistanse, ikke som en helgardering. Foto Porsche Vis mer

Når systemet registrerer vann på veien, får du varsler om føret på instrumentpanelet. PSM (Porsche Stability Management), PTM (Porsche Traction Management) blir mer følsomme og griper inn tidligere og mer følsomt, samtidig som du får varsel og anmodes om å velge Wet-mode.

Da merker man umiddelbart at gasspedalen blir mer ufølsom, samtidig som det sendes mer krefter til framhjulene for å sikre stabilitet. De tre systemene Porsche Stability Management, Porsche Traction Managemant og Porsche Torque Vectoring fintunes mot forholdene.

I tillegg vinkles bakvingen til Performance-stilling og klaffene foran åpnes maksimalt for å sikre marktrykk når farten tangerer og passerer 90 kilometer i timen. Vi testet det på en våt og trang bane. Først tre runder med Wet-mode, tre i Sport+ og tre i Wet igjen.

Forskjellen er ganske utrolig, men det som overrasker mest er hvor fort man faktisk kan kjøre og hvor lite strupt motoren faktisk føles.