Bruktimportert elbil

Fikk garanti-smell på 13.200 kroner

Da Kristin måtte bytte bremser på sin elektriske Kia Soul, fikk hun en regning på 13.200 kroner. Lars har nøyaktig samme bil og fikk skiftet bremsene gratis.

SAMME BIL - FORSKJELLIG GARANTI: Bilene er helt like, men garantiene og måten forhandlerne tar goodwill-reparasjoner kan være helt forskjellige. Har du kjøpt en bruktimportert bil, kan du gå på en garanti-smell. Foto: Rune Korsvoll
SAMME BIL - FORSKJELLIG GARANTI: Bilene er helt like, men garantiene og måten forhandlerne tar goodwill-reparasjoner kan være helt forskjellige. Har du kjøpt en bruktimportert bil, kan du gå på en garanti-smell. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Begge er med i Facebook-forumet Kia Soul EV Owners Group Norway, hvor eierne utveksler erfaringer med bilene sine. Navnet hennes er oppdiktet. Hun har hatt flere dårlige erfaringer med selgeren og ønsker ikke å stå fram med eget navn.

Fortalte ikke om bruktimport

- Jeg kontaktet ikke importøren Kia Norge før jeg skiftet bremsene. Jeg har hatt flere episoder der jeg er blitt avvist og orket ikke kampen. Forklaringen på at jeg ikke får dekket feilene på bilen min, er at det er kortere garanti på en del ting dersom bilen er bruktimportert, sier Kristin, som har fått beskjed om å klage til butikken som solgte henne bilen.

DELER ERFARINGER: Eierne deler erfaringer i forumet Kia Soul EV Owners Group Norway.
DELER ERFARINGER: Eierne deler erfaringer i forumet Kia Soul EV Owners Group Norway. Vis mer

- Når det gjelder klage til selgeren, var det helt bortkastet. Vi har prøvd. Uten nytte. Han fortalte nemlig ikke at bilen var bruktimportert da han solgte den til oss. Hadde jeg visst det, hadde jeg ikke kjøpt den bilen, sier hun.

75.000 bruktimporterte

De siste fire årene er det brukt-importert nesten 75.000 biler til Norge. Over 32.000 av disse er elektriske, med Nissan Leaf og Kia e-Soul som de mest populære. De fleste av disse bilene selges gjennom frittstående forhandlere, som ikke forholder seg til norske garantireglene, men reglene som gjelder i det landet bilen kom fra. I Europa har mange bilmerker bare to eller tre års nybilgaranti. I Norge er fem eller sju år vanlig.

En del elektriske biler, spesielt Leaf og e-Soul, er det imidlertid offisielle Nissan og Kia-forhandlere som selger. Fabrikkene har i perioder ikke klart å levere nok biler til Norge, derfor har de norske importørene måttet hente nesten nye biler fra blant annet Tyskland. Her gjelder norske garantier.

Garantien dekker ikke

Nettopp her ligger forklaringen på hvorfor Kristin opplevde å måtte betale for å skifte bremser på sin bil, mens Lars fikk dekket alt av forhandleren. Kristins bil var bruktimportert av en frittstående forhandler. Lars kjøpte bilen hos en forhandler i Kia-systemet. Kia gir riktignok sju års garanti på sine biler både i Norge og Europa, men mange forhandlere tar i tillegg en del reparasjoner som normalt ikke dekkes av garantien på såkalt goodwill. Rust på bremsene kan være en slik sak.

BREMSERUST: Det er bare Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Volvo, Mazda og Subaru som dekker rust på bremser på garantien, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort. Foto: Rune Korsvoll
BREMSERUST: Det er bare Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Volvo, Mazda og Subaru som dekker rust på bremser på garantien, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mette Simonsen Sauge er informasjonsansvarlig hos Kia Bil Norge A/S. Hun forteller at rust på bremsene normalt ikke dekkes av garantien, men at noen forhandlere tar dette som goodwill:

- Vi gir sju års garanti på biler solgt gjennom det offisielle Kia-nettverket. Det gjelder samme om de er importert av oss fra fabrikken, eller via Tyskland som «brukte» med en kilometer på telleren, sier Sauge. Hun forteller at det i tillegg kan være ting som repareres som goodwill:

Norsk goodwill

- Når det gjelder rust på bremser spesielt, så dekkes dette normalt ikke av garantien, siden det ikke er en følge av produksjonsfeil, men av klimatiske forhold i Norge.

GOODWILL: Enkelte forhandlere dekker reparasjoner som goodwill, men dette gjelder ikke biler importert bruktimporterte biler utenfor Kia-systemet, sier Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge A/S. Foto: Kia
GOODWILL: Enkelte forhandlere dekker reparasjoner som goodwill, men dette gjelder ikke biler importert bruktimporterte biler utenfor Kia-systemet, sier Mette Simonsen Sauge i Kia Bil Norge A/S. Foto: Kia Vis mer

- Det er opp til den enkelte forhandler å ta dette som en goodwill reparasjon, men vi gir ikke goodwill til biler importert an andre aktører enn Kia Bil Norge A/S, sier Sauge.

Knut Arne Marcussen er kommunikasjonssjef i Nissan Norge. Han sier det er viktig at kunder som kjøper en brukt Nissan Leaf sjekker om bilen er tatt til Norge via Nissan-systemet eller frittstående forhandlere.

Billig = bruktimport

- Finner du en Leaf som er spesielt billig, kan det være et tegn på at dette er en bil som er bruktimportert utenfor vårt system. Da må du regne med at du ikke har de samme garantier og rettigheter som om du kjøper fra en Nissan-forhandler. En del biler er hentet fra USA, der kundene har opplevd at blant annet radio og navigasjon ikke virker i Norge.

- Forhandleren bør opplyse om historikken til bilen. Hvis ikke kan du finne det ut ved å sjekke vognkortet med årsmodell mot dato for når bilen er registrert første gang i Norge, sier Marcussen.

Han forteller at også Nissan har hentet en del nesten nye biler fra Europa i perioder der fabrikken ikke har klart å lever nok. De fleste av disse har samme fem års garanti som de nye bilene Nissan Norge får rett fra fabrikken. Hans beste råd er å kjøpe en bruktbil der det følger med en god garanti. I andre land i Europa er Nissans nybilgaranti bare tre år. Det er den også i USA.

Ti-på-topp bruktimporterte 2019

1.Nissan Leaf2.326
2.Mitsubishi Outlander1.358
3.Kia Soul1.102
4.VW Golf1.022
5.Fiat 500 e536
6.Volvo V60532
7.Hyundai Ioniq365
8.Hyundai Kona351
9.BMW i3351
10.BMW 5-serie293

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!