<strong>VERDENS ELDSTE:</strong> Dette skal være verdens eldste registrerte Saab. Det er bil nummer fire som ble bygget etter at flyprodusenten Svenska Aeroplan AB (SAAB) i 1947 bestemte seg for å prøve seg på bilproduksjon. Foto: Bilwebauctions
VERDENS ELDSTE: Dette skal være verdens eldste registrerte Saab. Det er bil nummer fire som ble bygget etter at flyprodusenten Svenska Aeroplan AB (SAAB) i 1947 bestemte seg for å prøve seg på bilproduksjon. Foto: Bilwebauctions Vis mer

Verdens eldste

Fikk fantasipris for sliten Saab

Budene stoppet ikke før de var kommet opp i 325.500 kroner.

Publisert

Modellen 92 var den første den svenske flyprodusenten Svenska Aeroplan AB (SAAB) bygget etter at de i 1947 bestemte seg for å starte bilproduksjon. Dette eksemplaret skal være verdens eldste Saab som går i vanlig trafikk. Chassisnummeret er 92004, og det betyr at dette er den fjerde bilen fabrikken bygget.

De første åra tilbrakte denne 1948-modellen som testbil før den seinere ble solgt til private som «pent brukt». Den aller første bilen – den såkalte Ur-Saaben, står på museum i Trollhättan.

<strong>SLITEN:</strong> Bilen er godt brukt, med blant annet setetrekk som er utslitt. For en entusiast kan dette likevel være en spennende del av bilens historien. Foto: Bilwebauctions
SLITEN: Bilen er godt brukt, med blant annet setetrekk som er utslitt. For en entusiast kan dette likevel være en spennende del av bilens historien. Foto: Bilwebauctions Vis mer

Fra fly til bil

Da bilen dukket opp på Bilwebauctions.se forrige torsdag, hadde takstmann Peter Sundfeldt på forhånd vurdert prisen til mellom 250.000 og 300.000 kroner.

En stiv pris, ikke minst fordi bilen ikke er original. Både karosseri og motor er byttet. Det viste seg likevel at dette var betydelig mindre enn det den nye eieren var villig til å betale.

- Denne modellen er svært nær Saabs røtter. Formen på karosseriet, som minner om en fly-vinge, viser tydelig slektskapet til fabrikkens flyproduksjon. Dette er en testbil, som har fått et nytt karosseri med bakluke. Bilen kjører og fungerer fint, konkluderte Sundfeldt.

Dukket opp i 1987

I mange år etter at den ble solgt fra Saab til en privatperson, var bilen borte. Da den dukket opp igjen på Saabs 40-års jubileum i 1987, var den en liten sensasjon.

<strong>NYTT KAROSSERI:</strong> De første 92-modellene hadde et karosseri uten bagasjeromluke. Karosseriet på denne bilen ble byttet mens den gikk som testbil. Foto: Bilwebauctions
NYTT KAROSSERI: De første 92-modellene hadde et karosseri uten bagasjeromluke. Karosseriet på denne bilen ble byttet mens den gikk som testbil. Foto: Bilwebauctions Vis mer

Original-motoren til bilen hadde ingen aktiv vannkjøling. Det var derfor helt vanlig at den kokte etter en tids kjøring. I 2000 ble den byttet ut med motoren som sitter i bilen i dag; en tosylindret totakter på 25 hester.

- Hellig gral

Bilen starter lett og er fullt kjørbar, men den usynkroniserte girkassa krever litt trening, ifølge takstmannen. Han betegner interiøret som vakkert.

At setetrekkene er slitt i stykker er den eneste anmerkningen. Eller kan den slitne detaljen rett og slett kan være en verdifull del av historien til bilen? Det at testførerne på fabrikken i Stallbacka har slitt ned stoffet med sine grove overaller, kan være et pluss for entusiastene.

<strong>KOKTE:</strong> Den originale to-sylindrete motoren hadde ingen kjøling. Derfor kokte den ofte under kjøring. Denne motoren på 25 hester med kjøling ble satt inn i bilen i 2000. Foto: Bilwebauctions
KOKTE: Den originale to-sylindrete motoren hadde ingen kjøling. Derfor kokte den ofte under kjøring. Denne motoren på 25 hester med kjøling ble satt inn i bilen i 2000. Foto: Bilwebauctions Vis mer

- For de mange Saab-entusiastene som tilber totakts-guden, er nok denne tidlige 92-modellen en hellig gral. Spesielt når den er kjørbar og i grei stand. Den har dessuten mange detaljer som bare finnes på dette eksemplaret, sier Peter Sundfeldt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer