Fiat Stilo

Fiat Stilo heter bilen som skal overta etter Bravo og Brava. Den vises nå på bilutstillingen i Geneve, men til Norge kommer den neppe før vi skriver 2002.

Fiat Stilo
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Stilo er altså på etterfølgeren til Bravo og Brava, som har vært på markedet siden 1995. Bravo/Brava tok i sin tid over for Fiat Tipo.

I Geneve er det imidlertid bare være skallet på bilen som blir vist. En fullstendig versjon av bilen, med interiør og det hele, vil ikke bli presentert for publikum før under bilutstillingen i Frankfurt til høsten (september).

Stil over hele linjen

Til forskjell for Bravo og Brava – som er 3-dørs og 5-dørs varianter av samme bilen – vil Stilo-navnet gjelde over hele linjen, uansett antall dører. Navnet på den nye modellen kommer av ”stil” – på engelsk style, på tysk Stil, og på spansk og portugisisk estilo. Navnet skal selvsagt gi assosiasjoner til stil og design – som ikke akkurat er ukjente begreper i italiensk bilindustri.

5-dørs for familien

Som nevnt – bilen kommer med tre og fem dører. 5-dørsvarianten er mer fleksibel og familievennlig, mens 3-dørsvarianten skal være litt tøffere og mer sportslig. Bortsett fra forskjellen i antall dører, er det også forskjell på størrelsen på de to bilene. De er begge 1,76 meter brede, og de har akselavstand på 2,6 meter.

Med fem dører er Stilo 4,25 meter lang og 1,51 meter høy, og med tre dører er den 4,18 meter lang og 1,46 meter høy. For 3-dørs varianten sin del betyr disse målene at det er en bil på størrelse med VW Golf kombikupe – bare 2-3 centimeter større i alle retningene.

Fleksibel

Fiat Stilo

5-dørs varianten er 5 centimeter høyere enn 3-dørs varianten av Stilo, og dette betyr selvsagt fordeler også inne i bilen. Du sitter høyere i 5-dørs varianten, og den skal være så vidt fleksibel at den, ifølge Fiat-importøren, skal kunne være et alternativ til fleksibilene.

Dette betyr selvsagt også at bilen er utstyrt med en del fleksible løsninger. For eksempel er baksetet delt i to, og hver del kan skyves fremover eller bakover uavhengig av hverandre, avhengig av om du trenger mer bagasjeplass eller mer beinplass til baksetepassasjerene.

Stilo skal være en godt utstyrt bil, hvor det også er satset på sikkerhet. Du kan få opptil åtte kollisjonsputer til å beskytte deg og dine, men hvordan utstyrspesifikasjonene blir når bilen kommer til Norge, er ennå ikke klart.

Motoralternativer

Fiat Stilo

Hvilke motorer som kommer, har vi heller ikke fått bekreftet. Det som er kjent hva gjelder motoralternativene, er at det kommer fire bensinmotorer og to turbodieselmotorer med Common-Rail teknologi. Det spekuleres imidlertid i en 1,2-liter med 80 hestekrefter, en 1,69-liter med 100 hestekrefter, en 1,8-liter med 130 hestekrefter og en 2,0-liters V5 med 170 hestekrefter.

Dieselmotorene skal ifølge ubekreftede rykter være to 1,9-litere med 80 og 110 hestekrefter.
Dieselmotorene vil ikke komme på det norske markedet, forteller den norske Fiat-importøren.

Produksjonen av Bravo/Brava vil avsluttes i løpet av sommeren, og Stilo vil sendes ut på hjemmemarkedet og på markedene i sør-Europa i løpet av oktober. Den norske importøren venter å ha Bravo/Brava-etterfølgeren i Norge på begynnelsen av 2002.

Her finner du flere nyheter fra årets bilutstilling i Genève

Denne artikkelen ble publisert første gang fredag 16. februar i år. Artikkelen er nå oppdatert med bilder fra Genève-utstillingen.