Fiat Punto får ansiktsløfting

Siden Punto ble introdusert i 1993, har Fiat produsert hele fem millioner eksemplarer. I Norge går imidlertid Punto-salget tregt.

Fiat Punto får ansiktsløfting

Fiat Punto får ansiktsløfting

  1. Fotoalbum
  2. Sammenligning ny/gammel utgave


Første generasjon Punto fikk en god mottakelse både blant småbilkunder og motorjournalister. I 1995 ble den italienske småbilen utnevnt til Årets bil, noe som helt sikkert bidro til at Fiat klarte å selge en halv million Puntoer årlig.

Andre generasjon Punto ble lansert i 1999 og har solgt like godt som sin forgjenger. I Norge hadde Punto sitt toppår i 2001, da 508 biler fant sin kjøper. I fjor gikk salget tregere - og kun 250 Puntoer ble registrert. Sammenligner vi med småbiler som Toyota Yaris, Opel Corsa og Volkswagen Polo, har altså Punto oppnådd relativt beskjedne markedsandeler her i landet.

Omfattende endringer

Andre generasjon Punto har vært på markedet i fire år og dermed var det ingen overraskelse at Fiats hovedkvarter i Torino nå kan melde at bilen får en ansiktsløfting. De aller fleste bilmodeller får en slik ansiktsløfting midt i livet, men ikke alle er like omfattende som den Punto har gått gjennom.

Endringene er nemlig så omfattende at bilen etter vårt syn har mistet sin særegne identitet. Dagens Punto kjennetegnes ved særdeles lave frontlykter, fravær av en tradisjonell grill og et rent panser. Alle disse kjennetegnene er nå forsvunnet. De lave frontlyktene er erstattet av langt mer dominerende utgaver og en grill har fått plass mellom dem. I tillegg har to små, men synlig profiler bitt seg fast i panseret. Fiat har videre delt luftinntaket i tre og laget en renere støtfangerlist. Du finner bilder av både dagens og den ansiktsløftede utgaven her.

Forsvinner i mengden?

Fiat Punto får ansiktsløfting


Femdørsutgaven har også fått dørlister, noe som er praktisk, men som også går på bekostning av dagens rene Punto-linjer. Hekken har også gjennomgått forandringer, blant annet har baklysene vokst i bredden. Nedre del av bakluken har fått en innsving og smale reflekser er plassert i støtfangeren.

Vi er overrasket over at Fiat har valgt å viske ut Puntos identitet i stedet for å rendyrke den. Punto minner nå mer om andre, ordinære småbiler, noe som fort kan føre til at den lille italieneren forsvinner i mengden.

Åtte motoralternativer

Fiat Punto får ansiktsløfting


Men når det kommer til motor- og girkasseutvalg, står ikke Punto tilbake for noen. Bilen blir tilgjengelig med hele åtte kraftkilder, hvorav tre er dieselmotorer og én kan kjøres på naturgass (CNG). Sistnevnte er foreløpig ikke spesielt interessant her i landet, fordi infrastrukturen for CNG er nærmest fraværende. (Du finner mer informasjon om alternative drivstoffer her.)

Dieselmotorene, derimot, er spennende, spesielt minstemann. Denne har et slagvolum på bare 1,3 liter, men yter hele 70 hestekrefter og 180 Nm ved 1.750 o/min. Med denne motoren under panseret skal Punto klare seg med 0,45 liter per mil ved blandet kjøring.

Seks girkasser

Punto vil også bli tilgjengelig med hele seks girkasser, hvorav to kan kjøres i automatmodus. Den ene kalles Speedgear og er en trinnløs automatkasse (CVT). Den andre, som bærer navnet Dualogic, er en halvautomatisk manuell girkasse.

Kommer i november

Fiat Punto får ansiktsløfting


Dessverre er det ikke sikkert at alle disse spennende motor- og girkassealternativene blir tilgjengelige her på berget. Den norske Fiatimportøren markedsfører for eksempel i dag bare to motoralternativer. Og selv om Fiat Punto lanseres på kontinentet allerede neste uke, opplyser den norske importøren at Punto sannsynligvis ikke vil være på plass i Norge før i november.

De norske prisene er heller ikke klare, men vil ifølge importøren ligge rundt 10 prosent over dagens priser. Fiat Punto koster i dag mellom 126.500 og 159.900 kroner i Norge.

FAKTA: Fiat Punto

Lansering i Norge: Sannsynligvis i november 2003
Pris: Sannynligvis fra rundt 130.000 kroner
Motoralternativer: Foreløpig uklart

Store bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Fiat-nyheter
  • Her finner du våre Fiat-tester