Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Fiat Coupe Turbo (1995)

Denne italofile sjeldenheten har blitt oversett av mange fartsglade bilentusiaster. Kanskje det er på tide å få øynene opp?

Fiat Coupé Turbo vakte oppsikt med sine spesielle skulpturerte sidepaneler da den debuterte i 1993. Den unike formen var designet av en ung mann ved navn Chris Bangle, som jo senere ble sjefsdesigner hos BMW. Under panseret befant det seg en 2-liters motor med 16 ventiler, som hadde sitt opphav fra den legendariske Lancia Delta Integrale. Uten turbo var effekten 139 hk, og med turbo var den økt til 190 hk. Senere kom andre motoralternativ, blant annet en femsylindret 2-liters 20V turbomotor på 220 hk. Den var god for hele 250 km/t, og er således noe av det råeste innen forhjulstrekkere som noensinne er laget.

LES OGSÅ:

Produksjonen stoppet i 2002 etter at 72 762 biler hadde blitt bygd. I ettertid er ikke bilen blitt stående som noen milepæl, og Fiat har heller ikke den samme kultstatusen som Alfa Romeo. Det medfører at enhver brukt Fiat er mye bil for pengene. De fleste Fiat Coupé du finner på norske nettsider puster uten turbo, og selv om disse utgavene er småspreke, så er det turboen som virkelig sparker fra.

Eksemplaret vi kjører virker tight og ordentlig. Her er det ingen klapring, risting eller vibrering noe sted. Bilen er stivt satt opp, og understellet biter godt fra seg på svingete partier. Styringen er direkte og gir god feedback tilbake til føreren. Fiat har levert utallige biler opp gjennom årene med svært gode kjøreegenskaper, og Coupé Turbo er en av dem. Turboen kommer med litt turtall, og har en ganske lineær effektkurve, slik at man ikke får fullstendig sjokk når den setter inn for fullt. Girkassen er det heller ingenting å utsette på, dette er en finfin kjøremaskin! Toppfarten er 225 km/t og 0-100 km/t går unna på 7,5 sekunder.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Kjørestillingen er typisk italiensk. Beina blir nært inntil pedalene, mens armene blir langt unna rattet. Nå er det ikke så ekstremt som i en del andre italienere, men ikke alle liker å sitte slik. Siden jeg har en gammel Fiat selv, så finner jeg meg greit til rette. Men verre er det med pedalene, de har nemlig et slags racingtrekk som gjør at de blir veldig brede. Resultatet er at det er lett å fomle litt mellom pedalene, at sko setter seg fast, etter at man i verste fall tråkker ned feil pedal eller to pedaler samtidig. Her anbefales racingsko, og størrelse under 42. Ellers er interiøret lett å forholde seg til, og det ser slettes ikke verst ut, selv med dagens øyne.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Fiat Coupé Turbo var ikke akkurat noen grensesprengende salgssuksess i Europa, og ikke så altfor mange har funnet veien til Norge heller. Men felles for alle de som kjøpte bilen var at de søkte kjøreglede, uten å bry seg om status eller dårlig rykte. Med andre ord, folk som er i stand til å ta et bevisst valg, uten å bry seg om hva andre mener. Litt som designeren av bilen, Chris Bangle, egentlig. En mann som tør å gå sine egne veier… Problemet (eller styrken) til bilen er at så få vet hva det er. Således er det ingen som vil synes at dette er en harry bil, men på den andre siden er det kun hardbarka italofile som vil gi deg respekt og tommelen opp.

Foto: Autofil Vis mer

Å fastsette en bruktpris på en Fiat er heller ikke lett, det kan ofte sprike mye uten noen spesiell grunn. Vi fant fire Fiat Coupé til salgs på finn.no, men bare en turbo. Den er til salgs for 79 000 kr, har gått 203 000 km, og virker å være tight og fin. Du vil kunne finne turboer som er billigere enn dette, men det er begrenset hvor ofte de dukker opp til salgs. Man må huske at Fiat Coupé Turbo er en sjelden fugl på våre trakter.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Fiat Coupé Turbo (1995)

Spesiell og morsom å kjøre

Italiensk kjørestilling passer ikke for alle