Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Fiat Barchetta (2001)

Er du på roadsterjakt – og har lyst på noe annet enn det alle andre velger? Hva med en kul sommerbil med italiensk design og en prislapp som ikke skremmer noen?

Etter klassisk oppskrift skal en ekte roadster være en åpen toseter med bakhjulstrekk. Fiat, som i stedet liker å kalle bilene sine for spider, har lange tradisjoner for åpne, lekre tosetere. Med biler som Dino Spider og 124 Spider på samvittigheten, presenterte de i 1995 Barchetta.

Barchetta er basert på chassiset til Punto, den er forhjulsdrevet og har store likheter med Fiat Coupé. På motorsiden begrenset utvalget seg til en firesylindret 1,8-liter på 130 hester. Produksjonen tok en pause fra 2002 til 2004 og opphørte fullstendig i 2005. Siden har ikke verden sett snurten av noen ny spider fra Fiat.

LES OGSÅ:

Følelsen av å nullstille forventningene for så å bli positivt overrasket er svært behagelig. Slik er det også med Barchetta. Styringen er skarp. Den er fornøyelig å ratte rundt svingete veier og chassiset er godt avstemt. Giroverføringen er overraskende nok av klikk-klakk-typen og svært presis. Motoren støyer noe og lyden er ikke påtrengende vakker. Den yter greit straks den får litt turtall, men vi snakker ikke om noen sprinter her.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Litt plastisk-fantastisk må du finne deg i - uten at det er for påtrengende. Noen knirkelyder trenger også frem. Ellers er det oversiktlig og nøkternt i god sportslig ånd. Kalesjen er utsatt som på cabrioleter flest. Sjekk at den ikke er sprukket eller ødelagt på annet vis.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Mens klassikere som MX-5 har sin store tilhengerskare og BMW Z3 har vært ettertraktet objekt for bruktimport, står Fiat Barchetta igjen litt alene i en krok. Den frir først og fremst til dem som tør å satse på italienske biler. Den er et sjelden syn langs veiene og unge autofile kanskje vil ha trøbbel med å identifisere den. Men gamle kjennere vil nikke anerkjennende. Barchetta har som roadstere flest et visst feminint preg.

Foto: Autofil Vis mer

Noen sportsbil er det ikke, men den nyter respekt blant kjennere av italienske biler. Fiat klinger ikke like godt i alles ører og kombinerer du det med sportsbil, kan verdifallet sammenlignes med raset på børsen i 1929. Tross dette har Barchetta en liten, edel tilhengerskare som vet å verdsette bilene. Utvalget er begrenset og det er med på å holde toseteren på et anstendig nivå.

Den ruster ikke i hjel som sine forgjengere og du finner greit biler fra under 50 000 kroner. De fleste tilgjengelige eksemplarer er fra mellom 1995 og 1999. Legger du deg opp mot 70 000 kroner, finner du enkelt et velholdt eksemplar.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Fiat Barchetta (2001)

Rimelig, gode kjøreegenskaper og god kvalitet

Italiensk rykte og feminint preg