Fiat 500 (1960)

Denne rare, lille bilen blir som et familiemedlem. Nesten så liten at du kan ta den med i senga.

Fiat 500 var et begrep allerede lenge før krigen. Men da ”nuova” 500 ble lansert i 1957, visste alle hva Cinquecento betydde (500 på italiensk). I hele 18 år ble sjarmtrollet produsert, med noen oppgraderinger underveis. 500 kubikk med 15 hk fra starten, 600 kubikk de siste fire årene. I dag kjøper du bilen fordi du rett og slett blir forelsket i den, ikke fordi den er et lyn på veien.

To personer i denne bilen drar opp totalvekta noe voldsomt. Den tosylindrede 500-kubikkeren får mye å stri med, og du må ikke være stresset når du kjører. Det går i rykk og napp. Presser vi hardt når den er kald, blir den sur og gjør jobben motvillig. 125-dekkene på 12-tommers felger og enkel bladfjæring gjør totalen bare enda mer sjarmerende. Vemund, som eier bilen, har klart å presse den opp i 100 km/t, men følte seg i livsfare. 70 derimot, er helt greit. Motoren varer heldigvis evig!

Interiør

Vi gråter nesten av glede. Så lekkert og spartansk. Tre vippebrytere og et speedometer. Den ene til å slå på lyset i speedometeret, den andre til bilens lys. Den tredje til vindusviskerne. Jeg spyler ruta med en gummiknott under dashbordet. Varmeapparat og selvstarter har hver sin spak mellom setene. Varmen hentes fra eksosmanifoldene. Det lukter herlig olje og bensin når du sender varmen inn i kupeen.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Oppsummering

Fiat 500 elskes av alle – på forskjellig måte. Mange vil synes den er pen, andre rar, sjarmerende, fascinerende og morsom. Uansett vekker den oppsikt og smil over alt. Vi blir også veldig glade av å se på den. Kjøper du rett bil, for eksempel denne som har gått med en eier gjennom et langt liv i Italia, har du garantert en godbil å kose deg med i mange år fremover. Årsmodell spiller liten rolle. Alle er uansett gamle. Finn den årgangen du liker. Pris er avhengig av tilstand, men de holder seg svært stabilt og er på vei opp. Rust er det store problemet, til gjengjeld er det stort sett lett å komme til og se alle problemområder ved befaring. Mekanikken er på mopednivå, og er veldig enkel. Motoren er kjent for å være bra. Et strøkent eksemplar koster alt fra 60 til 100 000 kroner. De koster svært lite å ha stående, siden de er veteraner. Synes du likevel 60 000 kroner og mer er mye for en såpass liten bil, kan vi anbefale å kikke på storebror 600. Den kom allerede i 1955, er hakket større og har noe større motor (firesylindret 750-kubikker på mellom 22 og 30 hk), men fortsatt den sammme sjarmen. De ligger til omtrent halv pris av en pen 500…