Test: BMW 330e

Fet inngangsbillett

Billigst, gjerrigst og nesten sprekest

GAVEPAKKE: 3-serien er BMWs beste kombinasjon av plass og sportslighet. Mens 1-serien har mistet det litt og 5-serien er blitt stor og veldig komfort-orientert, er 3-serien blitt stor nok for familien, samtidig som den føles kompakt og sporty bak rattet. 330e mangler noe, men er en fristende prisvinner. Foto: Jamieson Pothecary
GAVEPAKKE: 3-serien er BMWs beste kombinasjon av plass og sportslighet. Mens 1-serien har mistet det litt og 5-serien er blitt stor og veldig komfort-orientert, er 3-serien blitt stor nok for familien, samtidig som den føles kompakt og sporty bak rattet. 330e mangler noe, men er en fristende prisvinner. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den ladbare versjonen av BMW 3-serie er litt av en gavepakke. Du får 292 hester og lavt forbruk for 456 100 kroner. Det er den billigste 3-serien du får.

Men den har to haker. Bagasjerommet har krympet fra 480 til 375 liter og den her bare bakhjulsdrift … foreløpig.

LADBAR: Kontakten som gjør 3-serien billig. Elektrisk rekkevidde gjør bilen avgiftsfri og billig. Legg merke til pakningen på lokket som gjør at du slipper det lille plastlokket over kontakten. Små kjekke løsninger i hverdagen. Foto: Jamieson Pothecary
LADBAR: Kontakten som gjør 3-serien billig. Elektrisk rekkevidde gjør bilen avgiftsfri og billig. Legg merke til pakningen på lokket som gjør at du slipper det lille plastlokket over kontakten. Små kjekke løsninger i hverdagen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

For den blir trolig tilgjengelig både med firehjulsdriftsystemet xDrive og som stasjonsvogn. Da blir det vanskelig å selge noen annen modell av 3-serien.

330e føles mer pigg og mer morsom enn den langt dyrere og 34 hester svakere 330i xDrive.

Samtidig er den 30.000 kroner billigere og drøyt 100 hester sprekere enn 320i xDrive.

FULL PAKKE: Testbilen er rimelig påkostet inni, men mange vil fortsatt kalle dette ganske nøkternt. Men detaljene ligger i finishen. Foto Jamieson Pothecary.
FULL PAKKE: Testbilen er rimelig påkostet inni, men mange vil fortsatt kalle dette ganske nøkternt. Men detaljene ligger i finishen. Foto Jamieson Pothecary. Vis mer

Visste du forresten at xDrive er blitt så viktig for nordmenn at 3-serie kun er tilgjengelig med firehjulsdrift og automatgir i Norge, med foreløpig unntak av 330e?

Kompakt og luksuriøs

3-serien er blitt større med åra. For første gang kan man kalle den romslig også i baksetet. Størrelsesmessig kan den sammenlignes med 5-serie fra 1988-1996.

Men fortsatt er det stor forskjell i kjørefølelse fra storebror 5-serie. Der 3-serien fortsatt føles snerten, kompakt og lettkjørt, oppfattes 5-serien langt mer romslig og komfortorientert.

Det er ingen tvil om at man kjører premium. Riktignok har denne bilen drøyt 200.000 kroner i ekstrautsyr, blant annet skinnpakke til 20.000,- og omfattende sporstlig utstyrspakke.

eDrive First Edition-pakka, som inneholder rattvarme, laserlys med fjernlysassistent, «Live Cockpit» proff og trådløs lading av mobilen, koster hele 84.600 kroner alene.

KJØP: Skal man kjøpe ny bil, velger man pakka med de beste lysene. Premiumbilene i dag har veldig bra lyssystemer og gjør kjøring i mørket langt sikrere og mer avslappende. Foto: Jamieson Pothecary
KJØP: Skal man kjøpe ny bil, velger man pakka med de beste lysene. Premiumbilene i dag har veldig bra lyssystemer og gjør kjøring i mørket langt sikrere og mer avslappende. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mange vil ha visning på frontruta også. Den er større enn noen gang, men koster også 24.500. Og sånn kan du holde på.

Heldigitalt

Stolene er manuelt justerbare, men BMW sikrer at alle kropper sitter som ønsket takket være uttrekk, tilt i front, jekk, stramming av sidevanger og generøs justering av rattet. Deilig.

SPORTMODUS: Her ser man turtelleren, men velges andre kjøremodus får man en effektkurve isteden. Da er tilgjengelig effekt på strøm tydelig markert. Den forandrer seg med batterikapasiteten. Det samme skjer med tilgjengelig elektrisk toppfart. Foto: Jamieson Pothecary
SPORTMODUS: Her ser man turtelleren, men velges andre kjøremodus får man en effektkurve isteden. Da er tilgjengelig effekt på strøm tydelig markert. Den forandrer seg med batterikapasiteten. Det samme skjer med tilgjengelig elektrisk toppfart. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Førermiljøet er heldigitalt og kan betjenes med engelsk tale (det er for dårlig), håndbevegelse eller berøringsskjerm.

Og heldigvis har BMW, som en av svært få, beholdt hjulet og knappene på midtkonsollen. Når man har blitt kjent med det nye menysystemet, er det helt nydelig i bruk.

iDrive: BMW tviholder på systemet de lanserte i BMW 5-serie i 2005 og det er vi glade for. Dette er den beste måten å betjene multimediaskjermen på. Kortkomandoene er rundt vrihjulet og styreflaten på toppen lar deg enkelt skrive bokstaver. Foto. Jamieson Pothecary.
iDrive: BMW tviholder på systemet de lanserte i BMW 5-serie i 2005 og det er vi glade for. Dette er den beste måten å betjene multimediaskjermen på. Kortkomandoene er rundt vrihjulet og styreflaten på toppen lar deg enkelt skrive bokstaver. Foto. Jamieson Pothecary. Vis mer

For ikke å snakke om forhåndsprogrammerte knapper, der du kan legge inn en rekke funksjoner, alt fra radiokanaler til favorittreisemålene dine.

Det er ikke et knirk i interiøret, og slår du av Harman/Kardon- surroundanlegget (med imponerende lydbilde), suser man avgårde i en av de mest støysvake bilene på markedet i dag.

ENDELIG: Nå kan 3-serie kalles en familiebil, selv når sjåføren er langbent. Foto: Jamieson Pothcary
ENDELIG: Nå kan 3-serie kalles en familiebil, selv når sjåføren er langbent. Foto: Jamieson Pothcary Vis mer

Batteripakka ligger under baksetene og bensintanken stjeler noe av bagasjeromsplassen i forkant. Det er et ok rom under gulvet halvveis og bakover, og gulvet kan senkes slik at du får noe ekstra plass, men da får man skrått gulv.

Klarer ikke det den lover

Rekkevidden har økt med over 50 prosent og BMW oppgir rekkevidden til 66 km på ren strøm. Det klarer ikke vi, men det kommer vi tilbake til.

Effekten har også gått opp fra forrige generasjon. Med ExtraBoost, som er standard, øker effekten fra 252 til 292 hk. Viktigere er det at CO2-utslippene har gått ned mer enn 15 prosent.

IKKE STØRST: Bagasjerommet i sedanen er mindre enn enkelte biler i B-segmentet, men vil romme nok for mange. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTRA ROM: Bakre del av bagasjerommet har et ekstra rom under gulvet. Gull verd for biler med ledning. Foto; Jamieson Pothecary
ROM: Det er ekstra hull på hver side av det flate bagasjerommet. Foto: Jamieson Pothecary

Alt dette høres flott ut på papiret. Da vi testet bilen på vår testrute, ferdig oppvarmet og toppladet med 1 varmegrad ute i kjøreprogram Electric individual, som optimerer den egne elektriske kretsen for klimaanlegget, viste displayet 29 km, men det er basert på tidligere testsjåførs aggressive kjørestil.

Vi klarte nøyaktig 42 km på ren strøm med et gjennomsnittlig strømforbruk på 2,04 kWt/mil. Ifølge kjørecomputeren foregikk 98,6 kilometer av den 20 mil lange turen på strøm og bensinpumpa viste 10,64 liter etter endt tur.

Det gir et gjennomsnittsforbruk på 0,52. Tall som ikke er helt ukjent for de som kjører dieselbil. En øvelse med «tomt batteri» var gjennomsnittsforbruket 0,57 liter på mila. Det er bra for en drivverkspakke med så stort potensiale.

OMFATTENDE: BMW har en bra kjørecomputer med mange oppsett og er fin å følge med på for de som er interessert i lavt forbruk. Foto: Jamieson Pothecary
OMFATTENDE: BMW har en bra kjørecomputer med mange oppsett og er fin å følge med på for de som er interessert i lavt forbruk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kan kjøres helelektrisk

En toliters bensinmotor med turbo på 184 hk og 300 Nm samarbeider med en elmotor på 88 hester som sitter foran girkassen med 8 trinn. Bilen drar som sagt bare med bakhjulene.

Det er egentlig litt for mange kjøreprogrammer å forholde seg til. Innenfor sportsprogrammet har man standard, moroprogrammet EcoBoost og individuelt program.

Med ExtraBoost og manuell styring av girkassa, har du en aldri så liten racer. I kombinasjon med de myke vinderdekkene, blir du sladdekonge på all slags føre.

Mange programmer: Under både Sport og Electric ligger det hele tre programmer. I tillegg finnes det flere i menyen på multimediaskjermen. Fordelen er at man kan predefinere sine egne program som standardprogram og dermed få den bilen man ønsker, fremfor at den alltid starter i et program du ikke ønsker. Foto: Jamieson Pothecary
Mange programmer: Under både Sport og Electric ligger det hele tre programmer. I tillegg finnes det flere i menyen på multimediaskjermen. Fordelen er at man kan predefinere sine egne program som standardprogram og dermed få den bilen man ønsker, fremfor at den alltid starter i et program du ikke ønsker. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det kan nok bli for mye av det gode nå som mange har blitt vant til firehjulstrekk, men veldig gøyalt fordi 3-serien er så utrolig lettkjørt.

Den firesylindrede motoren har en rå gange som godt kunne vært mer sexy. I dette programmet gir begge motorene maks effekt og man får en kjapp og villig drivlinje med direkte girskifter med et kledelig napp når man girer.

Effektleveransen er rimelig lineær dersom den dras gjennom turtallsregisteret, men turtelleren (ja, den blå effektmåleren erstattes av en rød turteller når du velger sportsinnstillingen), havner rett på 5.000 omdreininger dersom du gir full gass. Rødmarkeringen er på 6.500.

VOKSEN: Det blir stadig vanskeligere å skille mellom 3- og 5-serien. Hvertfall i så nøkternt fargevalg. Foto: Jamieson Pothecary
VOKSEN: Det blir stadig vanskeligere å skille mellom 3- og 5-serien. Hvertfall i så nøkternt fargevalg. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I den andre enden har man ren elektrisk drift. Du kan selv krysse av for at den kjører på ren strøm til batteriet er tomt hver gang.

Da kjører du med null utslipp dersom hverdagen består av småturer. Bilen er utstyrt med egen krets i varmeapparatet, slik at motoren ikke starter, med mindre det er skikkelig kalt.

Svak elmotor

Mange vil kjøre med elmotoren hele tiden. Elmotoren på 113 hk føles sterk fra 0-50 og spinner faktisk litt løs med vinterhjula fra stillestående. Videre opp til elektrisk toppfart på 140 km/t føles den litt klein og når ikke 100 km/t før det har gått 15 sekunder.

Skal du på lengre turer enn fire mil, lønner det seg å bruke hybridmodus og samtidig angi reiseruta i navigasjonen.

Da beregner bilen selv hvor det lønner seg å bruke el og bensin. Systemet fungerer utmerket og vi når destinasjonene vi plotter inn med 0 kilometer igjen på batteriet.

EN ULEMPE: Nordmenn liker egentlig ikke sedan, men andelen sedaner vokste kraftig hos BMW da 3- og 5-serien kom som ladbar spreking. Nå kommer den snart som stasjonsvogn også. Foto: Jamieson Pothecary.
EN ULEMPE: Nordmenn liker egentlig ikke sedan, men andelen sedaner vokste kraftig hos BMW da 3- og 5-serien kom som ladbar spreking. Nå kommer den snart som stasjonsvogn også. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Det vil si, med mindre vi velger Battery Control. Da kan du selv velge hvor mye kapasitet du ønsker å beholde i batteriet, fra 30-90 %

Testresultat

BMW 330e

Terningkast 5
Sprek bil for lite penger

Skikkelig BMW DNA, kjøreglad, sporty, kvikk, potensielt gjerrig, komfortabel og luksuriøs.

Lite bagasjerom, mangler firehjulsdrift og stasjonsvogn.

Dette er en funksjon som kan få større betydning i fremtiden, dersom det innføres utslippsfrie soner, der du må kjøre elektrisk. BMW kan nå oppdateres live og Geofence-teknologien er en av funksjonene er en av funksjonene som kan dukke opp.

Bra kjøp

BMW 330e

Vi klarte ikke å nå maksimal rekkevidde på denne testen, men vi klarte bedre rekkevidde under lanseringen i 30 plussgrader. Allikevel byr 330e på så lang rekkevidde at de fleste vil kunne få svært hyggelig forbruk. Når man i tillegg får mye effekt til en lav pris, er dette et bra kjøp, som blir enda bedre når stasjonsvogna kommer.

Motor:R4 Bensin Turbo
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :184 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 1350
Elmotor :113 hk /265
Batteri:12,0 kWt Brutto /10,8 Netto
Systemeffekt292 Hk / 420 Nm
Drivlinje:8-trinns automat. Bakhjulsdrift
0-100 km/t:5,9 sek
Toppfart:230 km/t 140 km/t elektrisk
Forbruk:0,19 l/mil
CO2-utslipp NEDC:43 g/km
Tankvolum:40 liter
L/B/H:471/183/144 cm
Akselavstand:285 cm
Dekkdimensjon:225/45R18
Bagasjerom:375 liter
Egenvekt:1740 liter
Hengervekt:750 kg
Pris fra kr.:457.400
Pris Testbil kr:667.500

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!