Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari er for mange selve definisjonen på en drømmebil. Drømmen blir ikke akkurat svakere etter å ha sett denne skapningen designet av Pininfarina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Ferrari 612 Scaglietti

Ferrari 612 Scaglietti

  1. Store bilder
image: Ferrari 612 Scaglietti
image: Ferrari 612 Scaglietti
image: Ferrari 612 Scaglietti


Den nye modellen vil komme i salg neste sommer. 612 er etterfølgeren til 456M og er en stor bil. Den er faktisk hele 4,9 meter lang og veier hele 1.840 kilo. Det skal visstnok være plass til fire personer i kupeen. Men det har vi sjekket på så mange kupeer og funnet at det ikke er mulig, at det er vanskelig å tro på. At luksusnivået er høyt tviler vi deriomt ikke på. Navnet Scaglietti er hentet fra mannen Sergio Scaglietti som hjalp Enzo Ferrari med hans første biler.

Lett og stiv

Ferrari 612 er lettere enn sin forgjenger, selv om den er større, og vridningsstivheten er 60 prosent bedre. Vekfordelingen er også god siden motoren er montert bak forakselen samt at girkasse og differensial er montert som en enhet bak. Ferrari 612 har 46 prosent av vekten foran og 54 prosent av vekten bak. Den har også elektronisk stabilitetskontroll, antispinn og aktive dempere. Grepet i bakken håndteres av dekk bak i dimensjonen 285/40-19 og foran med dekk i dimensjonen 245/45-18.

Kraftig

612 er utsyrt med en 12-sylindret motor med 48 ventiler og et slagvolum på drøye 5,7 liter. Effekten er 540 hestekrefter ved 7.250 omdreininger i minuttet og dreiemomnetet er 588 newtonmeter ved 5.250. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er forventet å gå unna på 4,2 sekunder og toppfarten skal bli cirka 315 kilometer timen.

Du kan velge mellom to sekstrinns girkasser - en manuell og en "formel 1-kasse" med girspaker bak rattet.

De første leveransene av Scaglietti i Europa er forventet å skje i mars 2004.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Ferrari-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder


  • Lyst til å diskutere?

    Besøk vårt debattforum!