Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Ferrari 355 (1998)

Verditapet på biler i millionklassen er formidabelt de første årene. Her har vi en ikonisk Ferrari som sannsynligvis har tapt seg så mye det går, og er nå tilgjengelig for prisen av en familiebil!

Ferraris modeller med V8 og midtmotor har alltid vakt følelser hos oss. Helt siden 308 kom på syttitallet med sin treliters V8 og herlige kurver har vi drømt om en slik. Dårligere ble det ikke med etterfølgeren 328. 355 tok over stafettpinnen fra den litt tamme 348 som ble faset ut i 1994. Her finner du så klart også en åttesylindret maskin bak setene, men her har den fått hele 3,5 liters motorvolum. (Navnet 355 kommer for øvrig av motorvolumet og ventil per sylinder – 3,5 liter = 35, og 5 ventiler per sylinder = 355.)

LES OGSÅ:

Spider-utgaven kom i 1996 og var med i modellrekken helt til 355 ble erstattet av 360 i 1999. Å kjøre en 355 er noe helt for seg selv. Dette er en sportsbil med stor S. Den salige brummingen fra motoren slår over i et sint og spisst snerr, straks du akselererer. F1-betegnelsen betyr at bilen er utstyrt med sekvensielt girskift med teknologi hentet fra Formel 1. Presisjonen og opplevelsen blir kanskje gjenskapt av moderne DSG-systemer, men dette var det aller første og følelsen av å bruke det i en fullblods italiener er helt fantastisk.

Foto: Autofil Vis mer

Girer du ned, kommer det en deilig mellomgass fulgt av et brutalt rykk. Spesielt hvis bilen står i sportsmodus. Opplevelsen bringer frem det gamle fårete gliset mitt og det blir bare større med taket nede. Før fartsdemonene tar fullstendig overhånd signaliserer eieren at det er på tide å roe seg ned litt. Bilen suger seg fast til veien og kjøreturen vil uansett lengde virke for kort.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Skinndashbord og herlige skinnseter med god sidestøtte, men ellers rimelig nøktern og funksjonell stil. Turtelleren som går til 10 000 omdreininger vitner om at dette er heftige saker.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Ønsker du jevnlige doser med gåsehud og vanvittige kick, er dette bilen. Bare motorlyden i seg selv er så nydelig at CD-spilleren kan kastes. Men det koster å eie Ferrari, og et nøysomt driftsbudsjett er bare å glemme. Hvis du er vanlig lønnsmottager er det lurt å droppe familieplaner hvis Ferrari 355 er en drøm du har tenkt å oppfylle (eller vent til ungene har flyttet ut og huset er nedbetalt – og kona flytta ut…)

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Ferrari 355 F1 Spider (1998)

Raskere cabriolet til denne prisen finnes ikke

Skyhøye driftskostnader