Øvelseskjøring

Fem grep gir billigere førerkort

Slik blir du flink bak rattet.

VIDEO: Følg våre 5 punkt i grunnleggende bilteknikk, så sparer du mange kroner på kjøreskolen og er rustet til mengdetreningen som følger før du har førerkortet i lomma. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Å skaffe seg førerkort er en stor investering for mange. Men med noen enkle grep kan du spare mange penger på kjøretimer.

Følg våre fem punkter i grunnleggende bilteknikk, så er du godt rustet til mengdetreningen som følger før du har førerkortet i lomma.

Først noen ord til ansvarlig fører

Den største feilen folk gjør når de skal begynne øvelseskjøringen er å overvurdere ferdighetene til den som skal lære å kjøre.

Du har kjørt lenge og gjør alle de elementære tingene på ren automatikk. Det må læres før man kan begi seg ut i trafikken. Man starter ikke i svart løype første gang man har på seg snowboard heller.

Slik kommer du i gang:

1. Clutch og gass

Begynn på en stor åpen plass første gang du skal prøve en bil. Da unngår man unødvendig stress. Husk at du har kjørt i mange år og tar ting for gitt. Her er alt nytt og man trenger all fokus på selv de mest elementære ting.

Begynn med å ta i gang og stoppe. Gjør det til gass og clutchbruk sitter.

2. Giring

Finn en lite trafikkert vei. Kjør gjerne gjennom de tre første girene og brems ned igjen til full stopp.

3. Stopp

Mange sliter med å beregne fart og avstand. Finn et punkt foran deg. Ha blikket langt frem. Hold stø kurs og stopp ved punktet. Først slipper du gassen. Så bremser du. Til slutt trykker du inn clutchen og setter bilen i førstegir når den stopper. Husk å gå av bremsen akkurat i det bilen stopper for å unngå det ubehagelige rykket. Øv til du klarer det.

4. Krypkjøring

Utrolig mange sliter med dette. Finn en oppoverbakke og slure med clutchen slik at bilen står stille. Så kryper du sakte fremover og stopper igjen bare med bruk av clutch og gass. Ikke vær redd for clutchen. En kjøreskolebil går som regel 180 000 km uten clutchbytte. Lukter det svidd, gir du deg. Det er da den store slitasjen skjer.

5. Trafikkplanlegging

Når man behersker de fire foregående punktene, kan man begynne på kjøretrening. Bilkjøring handler om stilletiende forhandlinger med andre sjåfører, så man må gjøre seg forstått i trafikken. Men det kan man først lære seg, når man klarer å beherske kjøretøyet.

Vi øver på avpassing av fart inn mot kryss og ovenfor andre trafikanter, for eksempel fotgjengeroverganger, dersom det er folk som vil over.

Kryss: Sjekk speilene for trafikk bak deg. Bruk blinklys i retningen du skal og plasser deg tydelig i feltet i den retningen du har tenkt deg. Det er spesielt viktig på grunn av syklister og myke trafikanter, men gir også effektiv trafikkavvikling.

Forbikjøring: Glem forbikjøring av biler i begynnelsen, men vi deler veien med myke trafikanter som enten går, jobber, sykler, bruker sparkesykler, ski eller moped.

Avpass farten, bruk et gir som kan gi deg akselerasjon og hold avstand. Sjekk motgående trafikk og speilene. Når det er klart, sjekker du speilene en gang til, blinker, gir gass og svinger godt ut i motgående felt.

Samarbeid med kjøreskolen

Det viktigste vi som privatpersoner kan hjelpe kjøreskolen med, er mengdetrening. Å kjøre mye er viktig.

Ha god dialog med kjøreskolen om hva du bør terpe på mellom kjøretimene for å bli best mulig bak rattet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!