Feiring av buldrebassen

2004-modellen av Corvette kommer i en såkallt Commemorative Edition for å feire Corvettes triumfer i racing.

Feiring av buldrebassen
Feiring av buldrebassen


For noen er Corvette selve opphavet til sportsbilen og en legende som aldri dør. Vi testet Corvette for to år siden og lenken finner du i "boksen" nederst på siden. I år har bilen holdt koken i 50 år og en rekke modeller, både mer og mindre vellykkede har sett dagens lys.

Racing

Chevrolet har som mange andre også nå trukket til Tyskland og Nürburgring for teste ut Commemorative Edition. Nürburgring er 20,8 kilometer lang, har 177 svinger og har en total høydeforskjell fra laveste til høyeste punkt på 305 meter.

Bilen er tatt fram for å markere Corvette C5-Rs fremgang i sin klasse i blant annet den amerikanske Le Mans-serien.

Motorer

Noe av det som er morsomt med Corvette er den råe motoren. Den er simpel i sin konstruksjon, men er en opplevelse å kjøre. Motoren har et sylindervolum på 5,7 liter, to ventiler per sylinder og støtstenger. Den leveres i to effektvarianter hvorav den minste finner veien til Europa. Z06 som har den sterkeste motoren forblir i USA. I Commemorative Edition yter basisvarianten 350 hestekrefter og Z06 som bare amerikanerne kan kose seg med yter 405 hestekrefter.

Commemorative Edition blir levert i fargen Le Mans blå med skiferfarget interiør. Den får også spesielle merker og striper, Z06 polerte felger og panser i karbonfiber.

Store bilder av den nyeste Corvette-modellen finner du her.

Her finner du Corvettehistorien i bilder helt fra 1953.

Her finner du mer Chevrolet-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder