EU-kontroll

Feilene som fører til stryk

54 prosent av bilene strøyk på EU-kontrollen i 2019. Feil på bremser og lys er det vanligste.

STRYKER PÅ EU-KONTROLLEN: Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)
STRYKER PÅ EU-KONTROLLEN: Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen) Vis mer

Hvert år gjennomføres det over 1,4 millioner EU-kontroller i Norge, og i 2019 var det cirka 1,3 millioner EU-kontroller på lette kjøretøy, som er typisk vanlige personbiler og varebiler.

Ifølge ferske tall fra Statens vegvesen, var det 54 prosent av disse kjøretøyene som ikke ble godkjent.

Og den vanligste feilen som sørget for at bilene ikke ble godkjent, handler om bremsene.

- Synes andelen er høy

54 prosent av bilene som ble kontrollert i 2019, besto ikke EU-kontrollen. I 2018 var andelen ikke bestått 54,7 prosent og i 2017 var det 54,2 prosent.

Dette synes Statens vegvesen er et høyt stryk-tall, men poengterer at det viser hvor viktig kontrollene er:

- Vi synes andelen som ikke blir godkjent er høy, men samtidig viser tallene at kontrollordningen fungerer ved at feil blir avdekket og utbedret. Det er bra for trafikksikkerheten, sier Leif Magne Halvorsen ved avdeling for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

I 2019 kom det nye regler for EU-kontrollene i Norge, og nå kan du selv velge hvilket tidspunkt du vil utføre kontrollen, så lenge bilen blir godkjent før fristen.

Overholder du ikke fristen for godkjent EU-kontroll kan kjøretøyet bli avskiltet. Ifølge Statens vegvesen er det i gjennomsnitt 200.000 biler som blir «begjært avskiltet» hvert år. I 2019 var tallet imidlertid mye høyere: Bare fra de nye reglene ble innført 8. februar og til medio oktober, var det 213.866 som hadde fått bilen begjært avskiltet.

Du kan enkelt sjekke fristen for når bilen din må være EU-godkjent, hos Statens vegvesen på nett.

Dette er de vanligste feilene

Den vanligste feilen, som fører til at bileiere ikke får EU-godkjent bilen sin ved kontroll, handler om bremser.

- Kontrollpunktet som tar for seg bremsetromler og bremseskiver er det kontrollpunktet der flest biler ikke ble godkjent i 2019, 15,8 prosent ble ikke godkjent på dette punktet, sier Halvorsen til Dinside.

Deretter følger feil på lys og lykter, som du også kan se av tabellen lenger ned i artikkelen.

- Hovedlyktenes innstilling er kontrollpunktet som er nummer to på listen over kontrollpunkter der flest biler ikke ble godkjent, bekrefter Halvorsen.

- Dette dekker både tilfeller der innstillingen var feil og tilfeller der innstillingen ikke kunne kontrolleres grunnet defekt lyspære, dette for at innstillingen skal kontrolleres ved etterkontroll, sier han videre.

Kontrollpunkt Antall ikke godkjent Andel ikke godkjent
1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver20871815,80 %
4.1.2. Hovedlykter - innstilling15057311,40 %
4.2.1. Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys - tilstand og virkemåte13375310,12 %
5.3.1. Fjærer og stabilisator13213210,00 %
1.2.1. Ytelse - driftsbrems1102788,35 %
5.3.4. Opphengskuler og foringer1100598,33 %
1.1.11. Bremserør907146,87 %
1.1.13. Bremsebånd og bremseklosser722355,47 %
6.1.2. Eksosrør og lyddempere670085,07 %
2.1.3. Styremekanismens tilstand606844,59 %

Fordelingen av feil som forårsaker stryk på EU-kontrollen er ifølge Halvorsen ganske stabilt i forhold til tidligere år.

- Det er ikke store endringer i andelen som ikke blir godkjent for de ulike kontrollpunktene de seinere år, sier han, og viser til følgende fire kontrollpunkter siste fire år der mer enn 10 prosent av bilene ikke godkjennes:

Bremsetromler og bremseskiver; Hovedlykter - innstilling; Parklys/baklys/kjørelys/markeringslys - tilstand og virkemåte og fjærer og stabilisator.

Dette kan du gjøre før EU-kontrollen

Det er selvsagt kjedelig å oppleve at bilen ikke passerer EU-kontroll. Men det er faktisk noe du kan gjøre selv, i forkant av kontrollen, for å eliminere noen av mulige årsaker til at bilen kanskje ikke passerer. Og det innebærer noe så enkelt som å sjekke at lysene fungerer.

- Fører skal forvisse seg om at bilen er i forskriftsmessig og forsvarlig stand før kjøring, påpeker Halvorsen.

- Før bilen leveres på kontroll kan det likevel være lurt å ta en ekstra kikk for blant annet om at alle lysene fungerer. Om lag 30 prosent av bilene kontrollert i 2019 ble ikke godkjent grunnet feil med lysene, sier Halvorsen til Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!