Lad elbilen riktig

Feil valg av hurtig­lader kan bli dyrt

Nå kan du lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader du på feil lader kan det bli en dyr affære, advarer NAF.

LAD RIKTIG: Selv om Ionitys hurtigladere på Vik i Hole kommune etterhvert får en effekt opp mot hele 350 kW, er det ingen elbiler som kan ta imot så mye. Nye Mercedes-Benz EQC kan for eksempel maks lade med 110 kW. Da kan det bli dyrt om du velger feil lader, advarer NAF. Foto: Knut Moberg
LAD RIKTIG: Selv om Ionitys hurtigladere på Vik i Hole kommune etterhvert får en effekt opp mot hele 350 kW, er det ingen elbiler som kan ta imot så mye. Nye Mercedes-Benz EQC kan for eksempel maks lade med 110 kW. Da kan det bli dyrt om du velger feil lader, advarer NAF. Foto: Knut Moberg Vis mer

Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot hele 350 kW.

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

Bilen bestemmer

- Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, forteller senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding.

ADVARER MOT Å BETALE FOR MYE: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF. Foto: NAF
ADVARER MOT Å BETALE FOR MYE: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Foto: NAF Vis mer

De aller fleste elbilene på norske veier kan nemlig kun lade med 50 kW. Huskeregelen er at det kun er nyere modeller som kan lade med høyere effekt.

For eksempel kan de eldre modellene av Norges mest solgte elbil, Nissan Leaf, lade på 50 kW, mens den nye generasjonen kan lade med 100 kW.

KAN TA 100 KW: Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med. Nyeste versjon av Nissan Leaf, som kom på markedet i 2018, kan lade med opptil 100 kW. Foto: NAF
KAN TA 100 KW: Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med. Nyeste versjon av Nissan Leaf, som kom på markedet i 2018, kan lade med opptil 100 kW. Foto: NAF Vis mer

Få får det de betaler for

Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55, som kan lade med 150 kW, og Tesla som nylig oppgraderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

- Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, advarer Sødal.

- Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt deres bil kan lade med. Det er ingen vits i å betale mer for noe du uansett ikke får, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

Ifølge Fortum var de først ute med sin lynladestasjon for elbil i vinter, nærmere bestemt ved Nygårdskrysset i Ås kommune. Også Ionity har på plass lynladere på flere steder i Norge, og jobber med videre utbygging, i tillegg til Circle K.

Effekt på populære elbiler

Modell Effekt*
Audi e-tron150 kW
BMW i3 (120 Ah)50 kW
Citroën C Zero45 kW
Hyundai Ioniq70 kW
Hyundai Kona100 kW
Jaguar i-Pace100 kW
Mercedes EQC110 kW
Nissan Leaf 24/30/40 kWt50 kW
Nissan Leaf 62 kWt100 kW
Opel Ampera-e50 kW
Tesla Model S, X og 3Inntil 250 kW
Volkswagen e-Golf40 kW
Volkswagen e-UP40 kW

*Tall innhentet fra forhandlernes nettsider