Skoda Ovtavia 2020

Favoritten blir ny og ladbar

Den har vært Norges mest solgte med tradisjonell drivlinje. Nå blir Octavia helt ny, med fjerde generasjon.

BLIR LADBAR: Skoda Octavia blir helt ny, og samtidig lanserer de bilen med ladbar hybrid. Foto: Skoda
BLIR LADBAR: Skoda Octavia blir helt ny, og samtidig lanserer de bilen med ladbar hybrid. Foto: Skoda Vis mer

Skoda Octavia har i en årrekke vært én av Norges mest solgte biler. Også siden dagens generasjon av bilen ble lansert i 2013 har den ligget helt i toppen av den norske registreringsstatistikken - til tross for at den har manglet en ladbar drivlinje.

I 2015 var den Norges nest mest solgte (registrerte) bil. I 2017 kom den med en ansiktsløftning - eller juling, som Dinsides tester omtalte det som. Nå er Skoda Octavia fortsatt den mest solgte bilen i Norge, med tradisjonell drivlinje.

Nå er en helt ny generasjon av Octavia vist fram i Praha, i hjemlandet Tsjekkia, og den blir også ladbar.

Men, pssst ... Dinside var til stede på den ultrahemmelige lanseringen av denne bilen allerede for noen uker siden!

- BESTE SKODA-ÅR: Den norske importøren tror nye Octavia kan bidra til at 2020 blir det beste Skoda-året i Norge, til nå. Foto: Skoda
- BESTE SKODA-ÅR: Den norske importøren tror nye Octavia kan bidra til at 2020 blir det beste Skoda-året i Norge, til nå. Foto: Skoda Vis mer

Skoda Octavia-salget i Norge

År 2019* 2018 2017 2016 2015 2014 2013
Registrerte2.4713.1343.6043.7954.2804.4273.788

Tabellforklaring: Tallet for 2019 er til og med oktober-registreringene. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

- Forblir attraktiv

Det er altså ingen hemmelighet at Octavia på mange måter er selve hjertet til Skoda, som de selv omtaler det i en pressemelding. Noen av høydepunktene trekker selskapet selv fram i en punktliste:

  • Nytt utstyr: Head-up display, «shift-by-wire»-girskift og nye ergonomiske seter, med massasje og ventilasjon tilgjengelig
  • Tilgjengelig som ladbar hybrid, men også mildhybrid og effektive bensin- og dieselmotorer
  • Rommeligere, og mer emosjonelt design
  • Nytt interiør med digitalisert dashbord
  • Sikrere, med flere førerassistentsystemer

- Skoda Octavia har vært vår viktigste bil i mange år. For mange av våre kunder er Octavia selve symbolet på Skoda og alt vi står for, med smarte løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene, sier direktør Thomas Meiner i Skoda Norge.

- Alt ligger til rette for at bilen fremover forblir en av våre mest attraktive modeller, både som ladbar hybrid, men også med tradisjonell drivlinje, fortsetter han.

Eksteriør-detaljer

DETALJBILDER: Skoda har akkurat vist fram fjerde generasjon Octavia, som blir lansert til sommeren. Foto: Skoda
DETALJBILDER: Skoda har akkurat vist fram fjerde generasjon Octavia, som blir lansert til sommeren. Foto: Skoda
DETALJBILDER: Skoda har akkurat vist fram fjerde generasjon Octavia, som blir lansert til sommeren. Foto: Skoda
DETALJBILDER: Skoda har akkurat vist fram fjerde generasjon Octavia, som blir lansert til sommeren. Foto: Skoda

Større

Skoda mener Octavia har fått et kraftig løft, både utvendig og innvendig. For første gang blir den tilgjengelig med full LED-Matrix-frontlykter. LED kjørelys og baklykter blir standard, samtidig som en ny generasjon infotainment-system skal løfte inntrykket av Octavia ytterligere.

Den fjerde generasjonen av Skoda Octavia blir tradisjonen tro større enn sin forgjenger. Stasjonsvognen blir 22 mm lenger (4,689 mm) og 15 mm bredere (1,829 mm) enn dagens modell. Akselavstanden er 2,686 mm.

Benplassen i baksetet økes med 78 mm, mens bagasjerommet i stasjonsvognen øker til det Skoda mener er klasseledende, 640 liter.

Skoda Octavia IV

Mål (l/b/h):4.689/1.829/1.470 mm
Akselavstand:2.686 mm
Bagasjerom:640 liter

Nytt interiør

Interiøret har dessuten fått et helt nytt design, med et to-eiket ratt, to ti-tommers skjermer, og en midtkonsoll som følger linjene til den nye grillen. Nye og mer ergonomiske seter tilbys for første gang, og i tillegg til setevarme blir disse også tilgjengelig med både kjøling og massasje som ekstrautstyr. Sportsseter kan velges som tilvalg, også i et pustende materiale. Bilen blir også tilgjengelig med tre-soners klimaanlegg.

Fjerde generasjon Octavia lanseres i første omgang med utstyrslinjene Active, Ambition og Style. Senere blir den også tilgjengelig både i offroad-utgaven Scout og i den sportsligste utgaven Octavia RS.

Interiør-detaljer

NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda
NYTT INTERIØR: Skoda skryter av mer plass og nytt infortainment i den nye generasjonen Octavia. Foto: Skoda

55 km rekkevidde

For første gang blir altså Octavia tilgjengelig som ladbar hybrid, slik som storebror Superb. Den leveres med en 1,4 TSI-bensinmotor, i kombinasjon med elmotor. Systemeffekten er på 204 hk (150 kW), med et samlet dreiemoment på 350 Nm. Et litium-ion-batteri på 13 kWt gir en elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP).

Bilen vil naturligvis også forbli tilgjengelig med tradisjonelle drivlinjer. Disse skal naturligvis også være forbedret, i form av lavere forbruk, lavere utslipp og Skodas mildhybridsystem.

– Sammen med CITIGOe iV og den helelektriske familiebilen som kommer neste år, kan vi nå tilby attraktive modeller i de fleste segmenter, uavhengig av drivlinje, og vi har stor tro på at 2020 kommer til å bli tidenes Skoda-år i Norge, sier Meiner.

Fjerde generasjon Skoda Octavia blir også tilgjengelig i to rene bensinutgaver, som også kan leveres som mildhybrider (eTEC). Uten mildhybridsystemet blir disse tilgjengelige med sekstrinns manuell girkasse.

I tillegg til de nevnte motorene kommer det også tre diesel-alternativer, med henholdsvis 115, 150 og 200 hestekrefter. Importøren mener disse har opptil 80 prosent lavere utslipp av NOx, enn tidligere motorer. De to største motorene blir også tilgjengelig med firehjulsdrift.

Nye Skoda Octavia blir lansert til sommeren, 2020.