Fartsgrenser

Farten øker i sommer

– Hold fartsgrensa og konsentrer deg om bilkjøringen, anbefaler Trygg Trafikk.

BILFERIE: Tall fra Fremtind viser at det er spesielt yngre som kjører fort. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
BILFERIE: Tall fra Fremtind viser at det er spesielt yngre som kjører fort. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

På grunn av coronasituasjonen er det flere nordmenn enn normalt som skal feriere i Norge, og mange av dem velger bilferie i sommer. Det viser en undersøkelse utført av Respons Analyse på oppdrag for forsikringsselskapet Fremtind.

I undersøkelsen sier én av tre at de har tenkt seg på bilferie i sommer – det gir økt fare for både uhell og lange køer.

Tall fra Fremtind, innhentet fra selskapets smart bilforsikring, viser at snitthastigheten går opp i sommermånedene juni, juli og august.

– Snitthastigheten går opp når asfalten er bar og sommerdekkene er på. Sammen med mobilbruk og annen uoppmerksomhet bak rattet, er høy fart blant de viktigste kildene til store og små bilulykker, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind, i en pressemelding.

Med 3 år og 360 millioner kjørte kilometer har Fremtind god oversikt over kjøremønstrene til nordmenn. Dataene hentes ut fra en dings som er plugget inn i bilens diagnoseport. Datene røper også hvem som er fartsverstinger både med tanke på alder, og kjønn.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Store forskjeller

Blant annet kommer det frem at omtrent 40 prosent av all kjøring over 110 kilometer i timen, skjer om sommeren.

Det gjør også 55 prosent av all kjøring over 150 kilometer i timen, skriver forsikringsselskapet, men understreker at mye av kjøringen i hastigheter over 150 kilometer i timen, trolig har skjedd utenfor Norge, hvor fartsgrensen er høyere.

Kjøredataene avslører også hvem som kjører fort: det er store forskjeller på menn og kvinner i trafikken, og det er yngre menn som råkjører mest.

Tallene viser at menn i den yngste aldersgruppen, 18–20 år, kjører over 110 kilometer i timen over 4 ganger mer enn kvinner. De samme mennene kjører over 15 ganger mer enn kvinnene i hastigheter over 150 kilometer i timen, fremkommer det av Fremtinds tall.

I den ovennevnte undersøkelsen sier 4 av 10 personer mellom 18 og 24 år at de skal på bilferie i sommer. Skovly har en klar anbefaling til dem:

– Kanskje unggutta bør la damene ta rattet i sommer, sier han i pressemeldingen.

VERSTING: Her bulkes det mest. Bilder: NTB Scanpix og Dagbladet / Arkivfoto. Vis mer

På spørsmål om hvordan Fremtind kan vite om det er en mann eller kvinne som kjører bilen, forklarer Simen Rudi, kommunikasjonssjef i Fremtind, følgende:

– I datagrunnlaget har vi omtrent tretti tusen biler. Analysene våre tar utgangspunkt i hvem som er registrert som eier av av bilen. Det betyr at informasjonen om sjåføren i én enkelt bil ikke nødvendigvis er helt nøyaktig, men med det store datavolumet vi har jevner dette seg ut slik at vi med tilstrekkelig grad av sikkerhet kan snakke om mannlige og kvinnelige sjåfører.

I samtlige aldersgrupper utenom én – 56–60 år – er det mennene som har høyest andel av kjøring over 110 kilometer i timen, men det er spesielt i de yngre aldersgruppene at forskjellen er størst.

Tyske biler topper statistikken

Når det kommer til bilmerker, sier Fremtind at her er det ikke noen overraskelser.

Audi og BMW topper tabellen over hastigheter over 110 kilometer i timen, deretter fulgt av Mercedes-Benz og Volvo på tredje- og fjerdeplass.

I motsatt ende finner vi Toyota etterfulgt av Mitsubishi og Subaru.

Ifølge Fremtinds tall er det dermed de tyske bilene som kjøres fortest, mens de japanske kjører minst i høye hastigheter.

Fartsgrense, konsentrasjon og unngå rus

Overfor Dinside deler Ingrid Trømborg, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, tre ting som er svært viktig at norske bilister husker på i sommer: å holde fartsgrensa, være konsentrert og unngå rus.

– Det å holde fartsgrensene er grunnleggende for å kjøre sikkert. Noen ganger må vi til og med ligge under fartsgrensen for å kunne stoppe i tide. Undersøkelser viser at mange har for vane å kjøre over fartsgrensene ofte eller alltid. I sommertrafikk med ekstra mange på veiene, er det risikabelt.

– Å være fullstendig konsentrert om kjøringa når du kjører, er kanskje det aller viktigste rådet. Ofte skjer det mye i en feriebil med unger og bagasje, så det aller viktigste for sjåføren er å koble ut alt som skjer rundt seg og bare kjøre bil. Det betyr selvfølgelig også å legge vekk mobilen og ikke styre med musikkanlegget i fart.

– Ferielivet innebærer ofte mer kos enn ellers, og til tider litt for mye alkohol. Et veldig viktig råd er å aldri kjøre bil hvis du har drukket kvelden før og er i tvil om du er helt edru. Er du i tvil, er det ofte en god grunn til det. Ta en lengre stopp, finn på noe annet gøy før dere kjører videre og vær helt sikker på at du ikke har promille. Det samme gjelder for medisinbruk med rød trekant på.

Hun legger til:

– Generelt tror vi det vil være mange uerfarne sjåfører enten i bobil eller på MC eller for så vidt i vanlig bil. Vi skal kjøre på ukjente og til dels smale veier. Det å gi seg god tid, ikke kjøre for lange etapper, ta pauser – tenke at turen er en del av kosen, er veldig viktig.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!