Faksimile fra VG 4. desember.
Faksimile fra VG 4. desember.Vis mer

Farlig vranglære i VG

På onsdag fikk VGs lesere råd om bruk av hodestøtter i bil. Ifølge våre ekspert-kilder er fysioterapeut Tor Bjørnstads råd til VGs lesere rett og slett farlige.

På onsdag publiserte VG en stor artikkel der avisen refererte en stor europeisk test av hodestøtter. Artikkelen avslørte blant annet at en rekke Volkswagen-modeller er utrustet med hodestøtter som gir dårlig beskyttelse.

Problemet med artikkelen er at den også gir leserne råd om hvordan hodestøtten skal og ikke skal brukes. Blant annet er fysioterapeut Tor Bjørnstad avbildet med hodestøtten plassert i nakkegropen, med følgende billedtekst: "SLIK: God støtte der hodet og nakken møtes gir best beskyttelse mot nakkeskader". Dette er både feil og farlig.

"Nakkeknekkeren"

- Vi forfekter noe helt annet enn det som står i VG. Hodestøtten skal justeres slik at hodets bakre punkt treffer midt på hodestøtten, sier Leif A. Ellevset, direktør i Trygg Trafikk. Det å plassere hodestøtten i nakkegropen har ifølge Ellevset blitt kalt "nakkeknekkeren" av fagfolk på området.

- Vil svinge over hodestøtten

Pressesjef hos Volvo Personvagnar, Christer Gustafsson, har 24 år i Volvos sikkerhetsavdeling bak seg. Også han er sterkt kritisk til fysioterapeut Tor Bjørnstads råd.

- Ved å plassere hodestøtten i nakkegropen, ser jeg en stor fare for at hodet vil svinge over hodestøtten ved en kollisjon bakfra. Vi på Volvo har som utgangspunkt at øvre del av hodestøtten minst skal være i øyehøyde, gjerne høyere. I tillegg skal hodestøtten vinkles slik at den kommer så nær bakparten av hodet som mulig. Det er vitenskapelig dokumentert at risikoen for nakkeskader øker med hodets avstand til hodestøtten, sier Gustafsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan ikke justeres

HØY OG VINKLET: For å fange opp hodet raskest mulig, er Volvos hodestøtter høye og fremovervinklede.
HØY OG VINKLET: For å fange opp hodet raskest mulig, er Volvos hodestøtter høye og fremovervinklede. Vis mer


For å sikre seg mot gal bruk av hodestøttene, er alle de store Volvo-modellene utrustet med høye og fremovervinklede hodestøtter som ikke lar seg justere. At Volvo har gjort en god jobb, bekreftes gjennom undersøkelsen som refereres i den aktuelle VG-artikkelen - alle Volvos modeller oppnår toppkarakterer.

Reagerte

- Ja, vi må innrømme at vi reagerte da vi så denne VG-artikkelen, sier Finn Larsstuen, sjefsingeniør i Vegdirektoratet.
- Hodestøttens viktigste oppgave er å fange opp bakhodet. Det gjør den best når den er plassert slik at toppen av hodestøtten er cirka kant i kant med toppen av hodet. Hvis hodestøtten kan justeres i vinkel, bør den justeres nærmest mulig hodet, sier Larsstuen.

Aktive hodestøtter

Stadig flere bilprodusenter utruster nå sine biler med såkalt aktive hodestøtter. Disse fungerer slik at kroppen ved en påkjørsel bakfra vil utøve press på en plate, som igjen sørger for at hodestøtten presses opp og frem. Undersøkelser har nemlig vist at svært mange kjører omkring med hodestøtten justert altfor lavt.

Vi tok kontakt med fysioterapeut Tor Bjørnstad og ba ham forklare hvorfor han går inn for en helt annet bruk av hodestøtten enn det andre eksperter anbefaler.

Jobber med levende mennesker

Faksimile fra VG 4. desember.
Faksimile fra VG 4. desember. Vis mer


- Mange av de såkalte ekspertene på dette området henter sine erfaringer fra krasjtest-dukker. Jeg har med levende mennesker å gjøre og behandler pasienter med nakkesleng-skader hver dag. Ved påkjørsel bakfra er det ikke den første slengen bakover som er den farligste, men fremover-bevegelsen som følger i etterkant. Hvis hodestøtten er justert høyt, kan hodet bli kastet fremover med større kraft, hevder Tor Bjørnstad.

VG er gjort oppmerksomme på våre innvendinger mot artikkelen. Du finner VG-artikkelen her.

I september publiserte vi en grundig innføring i bruk av hodestøtter og bilbelter. Artikkelen finner du her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du sikkerhets-artikler