Volvo tilbakekaller biler

Fare for brann i 507.000 av bilene

Volvo kaller tilbake hundretusener av biler på grunn av fare for overoppheting i motorrommet.

KAN OPPSTÅ BRANN: Motoren kan miste effekt eller stoppe. I verste fall kan det oppstå en begrenset brann i motorrommet, ifølge Volvo. Foto: Volvo
KAN OPPSTÅ BRANN: Motoren kan miste effekt eller stoppe. I verste fall kan det oppstå en begrenset brann i motorrommet, ifølge Volvo. Foto: VolvoVis mer

Årsaken er en mulig overoppheting og etterfølgende deformasjon av inntaks-manifolden. Varsellampe for motoren kan bli tent, motoren kan miste effekt eller stoppe. I verste fall kan det oppstå en begrenset brann i motorrommet, forklarer en talsmann for Volvo til det tyske nettstedet Auto Service Praxis.

SVÆRT SJELDEN: -Tilbakekallingen gjøres som et forebyggende tiltak. Denne feilen er svært sjelden, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
SVÆRT SJELDEN: -Tilbakekallingen gjøres som et forebyggende tiltak. Denne feilen er svært sjelden, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway. Vis mer

Kan smelte

- Volvo Cars sine undersøkelser har påvist at i svært sjeldne tilfeller kan innsugningsrøret til motoren, som er laget av plast, smelte og deformeres. I ytterste konsekvens er det en mulighet for at en lokal brann kan oppstå i motorrommet, men dette er svært sjeldent, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway til Dinside.

Han presiserer at denne tilbakekallingen gjøres som et forebyggende tiltak. Tilbakekallingen gjøres fordi sikkerhet er av høyeste prioritert for Volvo.

9.200 norske biler

I Norge gjelder tilbakekallingen 9.219 biler, fra modellåret 2014-2019. Alle de berørte bilene har dieselmotor med fire sylindre. Dette er modellene det gjelder:

  • V40/V40CC
  • S60/S60CC
  • V60/V60CC
  • V70
  • S80
  • V90/V90CC
  • S90
  • XC60
  • XC70
  • XC90

Eierne av disse bilene blir kontaktet og vil få feilen utbedret hos sin respektive forhandler, ifølge Trosby. Oppstart på utbedringene skjer i høst.

Alle Volvo-forhandlere har tilgang til et system på fabrikken, som viser hvilke biler som er omfattet, om aktuelle biler har vært inne til oppdatering eller om feilen ikke er utbedret. Frittstående forhandlere og verksteder har ikke denne tilgangen, skriver Auto Service Praxis.

9.200 NORSKE: Litt over 9.000 norske biler er berørt – inkludert XC90. Foto: Volvo
9.200 NORSKE: Litt over 9.000 norske biler er berørt – inkludert XC90. Foto: Volvo Vis mer

Også Mercedes og Audi

Volvo er for øvrig ikke den eneste premiumbil-produsenten som må kalle tilbake biler med feil i disse dager.

Nylig opplyste Porsche at de kaller tilbake 336.858 biler av modellene Cayenne og Panamera, på grunn av en dårlig holdbarhet i en plastdel i giroverføringen.

I Tyskland har myndighetene pålagt Daimler å kalle tilbake 60.000 dieselbiler, fordi undersøkelser har avslørt at de er utstyrt med en mykvare som har til hensikt å forstyrre avgassmålingene.

RUST: På BMWs eldre 5- og 6- serie biler er det avslørt rust på elektriske kontakter, som kan føre til startproblemer. Foto: BMW
RUST: På BMWs eldre 5- og 6- serie biler er det avslørt rust på elektriske kontakter, som kan føre til startproblemer. Foto: BMW Vis mer

Rust på BMW

Bare få måneder etter at elektriske Audi e-Tron kom på markedet, må 1.644 av bilene tilbake på verksted. En dårlig kabeltetting ved ladekontakten kan føre til at det trenger vann inn i batteriet.

Og til slutt BMW: Fabrikken må ta over 500.000 biler av 5- og 6-serien, bygget mellom 2002 og 2010, tilbake på verksted.

I sjeldne tilfeller, som det heter, kan langvarig effekt av vibrasjoner, skiftende temperatur, fuktighet og salting, føre til rust på kontakter i det elektriske systemet. Det kan blant annet gi problemer med å starte bilen.