Nå er den ladbare hybriden Peugeot 3008 GT Hybrid4 klar:

Får firehjulstrekk og solid rekkevidde

Peugeot-SUV-en kommer som ladbar hybrid. Den kan bli en bestselger i Norge.

ETTERLENGTET HYBRID: Med firehjulsdrift, et forbruk på 0,13 l/mil og en rekkevidde på hele 59 kilometer er det duket for en ny suksess for Peugeot 3008. Foto: Peugeot
ETTERLENGTET HYBRID: Med firehjulsdrift, et forbruk på 0,13 l/mil og en rekkevidde på hele 59 kilometer er det duket for en ny suksess for Peugeot 3008. Foto: Peugeot Vis mer

SUV-en 3008 kom i 2016 og har oppnådd solid suksess. Den er allerede solgt i hele 700.000 eksemplarer verden over, men blir langt fra mindre attraktiv med den nye drivlinja.

Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er nå ferdig testet og klar for markedet. Dermed har den fått offisielle WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.

Og det er gledelige nyheter - ikke minst i forhold til avgifter:

Hele 59 kilometer kan den nye Peugeot-modellen tilbakelegge på ren batteridrift. Det betyr også at det totale CO2-utslippet blir lavt. Det oppgis å være på 29 gram CO2/km, i henhold til WLTP. Det tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter.

ENDA BEDRE: Det stilige interiøret vi kjenner fra før er ytterligere forfinet – blant annet med med informasjon om hvordan drivlinja virker. Foto: Peugeot
ENDA BEDRE: Det stilige interiøret vi kjenner fra før er ytterligere forfinet – blant annet med med informasjon om hvordan drivlinja virker. Foto: Peugeot Vis mer

300 hester

Med en total effekt på 300 hestekrefter, fra tre motorer, er man også sikret kjapp fremdrift.

3008 GT Hybrid4 har til sammen tre motorer. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter, i tillegg har den en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en elektrisk motor bak med 112 hestekrefter. Alt koblet sammen med en 8-trinns girkasse.

0-100 går unna på friske 5,9 sekunder!

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min, via et ladeinntak på 7,4 kW. Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig og skal sikre god fremkommelighet under alle forhold. 4x4 oppnås også i elektrisk modus.

3008 GT Hybrid4 kommer bare i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara-skinn og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistansesystemer, i likhet med 508.

Bagasjerommet på hybridbilen vil være likt som på dagens modell – vel å merke når platen som danner gulvet, står i øverste stilling inn mot lasteterskelen. Rommet under vil være fylt av batterier og drivverk.

KRAFTPLUGG: 3008 Hybrid4 får 300 hester og kommer bare i utstyrsversjon GT. Da får du det meste. Foto: Peugeot
KRAFTPLUGG: 3008 Hybrid4 får 300 hester og kommer bare i utstyrsversjon GT. Da får du det meste. Foto: Peugeot Vis mer

Rett over 500.000 kroner

- Vi gleder oss veldig til å tilby en ladbar SUV med firehjulstrekk i det norske markedet. 3008 er en svært vellykket og attraktiv modell allerede, og nå vil populæriteten øke ytterligere med plug-in, firehjulsdrift og 300 hk, sier direktør Rune Hensel for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen i en pressemelding.

Bilen kommer til Norge rett over nyttår, og etter det Dinside erfarer vil prisen ligger på rundt 520.000-530.000 kroner for denne GT-versjonen, som har det aller meste av utstyr.

Senere kommer hybriden-SUVen med en enda lavere innstegsmodell, med ren forhjulstrekk. Den får 200 hestekrefter (turbomotor med 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter).

Andre biler i PSA-familien (Peugeot, Citroën og Opel) vil også få tilsvarende drivlinje som 3008 Hybrid4. Først ut er DS7 og senere kommer også SUVen Opel Grandland X som ladbar hybrid med 4x4.

NY SUV: Seat Tarraco kommer også som ladbar hybrid. Foto: SEAT
NY SUV: Seat Tarraco kommer også som ladbar hybrid. Foto: SEAT Vis mer

Konkurrenter i kø

Mitsubishi Outlander PHEV, som vi nylig testet etter sin fjerde oppgradering, har lenge vært markedsleder innenfor dette segmentet. Men flere konkurrenter har nå varslet om at de kommer med ladbare hybrid-SUVer. Sist ut er Seat Tarraco. Den får Volkswagens 1.4-liters TSI-motor, som sammen med en 85 kW elmotor vil tilby 245 hestekrefter. Det gir en toppfart på 217 km/t, mens 0-100 km/t tar 7,4 sekunder.

Plug-in hybriden skal kunne kjøres helelektrisk i mer enn 50 km og CO2-utslippet vil også være under 50 g/km. Den får premiere under Frankfurt Motor Show nå i september.