Fairline Squadron 58: Dekadent nytelse

DÜSSELDORF (DinSide Båt): I 1991 lanserte Fairline sin første superyacht – Squadron 62. Nå, ti år etter, lanseres Squadron 58. Endelig er superyacht-klassen komplett.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den nye superyachten er den femte Squadron-båten som blir sjøsatt, og det mener Fairline får være nok. Flåten rommer i dag båter fra 52 til 65 fot.

Middag i sjøbrisen

Squadron 58 er konstruert med tanke på lengre seilaser og god bokomfort. Komfort blir da heller neppe noen stor mangelvare om bord.

Fairline skryter særlig av flybridgen på den nye superyachten. Ved styrerposisjonen finner du tre seter. Forut for domenet til skipper og styrmenn har Fairline rigget opp en solseng for sedate gjester. Akter byr en u-sofa på mulighetene for sosialt samvær eller et måltid i sjøbrisen. En liten bar ved sittegruppen inneholder dessuten utslagsvask, kjøleskap og grill.

Soldekk og mannskapskabin

Fra flybridgen kan du følge en trapp ned til cockpiten akter. Dørken er selvfølgelig belagt med teak. To porter fører deg ut til badeplattformen. I cockpiten finner du også en luke som mannskapet bruker når de skal entre mannskapslugaren.

Fra cockpiten kan du følge sidedekket mot baugen. Hele tiden vil høye håndrekker sikre deg fra å falle over bord. (- Et viktig poeng for gjester som ikke er vant til å være i båt, som Fairline uttrykker det.) Vel fremme i baugen kan du ta en velfortjent hvil på soldekket forut.

Eksklusivt interiør

Både flybridgen og cockpiten har adgang til salongen. Her kan du velge mellom et interiør i kirsebær, eukalyptus eller lønn. Et par trinn ovenfor ligger spiseplassen, byssa, førerhuset og adgang til lugarene under.

Kapteinlugaren er innredet som en suite, med mye skapplass og eget bad med ståhøyde. Du kan velge mellom to og tre gjestelugarer på Squadron 58. Velger du bort en av lugarene får du plass til et eget rom med fryser, vaskemaskin og tørketrommel.

Rask og dyr

Fairline Squadron motoriseres med to dieselmotorer. Du kan velge mellom motorer fra 615 til 800 hestekrefter. Med de sterkeste motorene, to ganger Catepillar 3406 E, har yachten en estimert toppfart på drøye 33 knop.

Ønsker du deg ny båt er neppe Squadron 58 ditt billigste alternativ. Henter du båten i England må du punge ut med minst 7.150.000 kroner før du får legge fra kai.

Relaterte artikler

  • Princess 25M: Heisann Aker Brygge

  • Stor, større, Sunseeker 105 Yacht
  • Tilbake til Boot 2001