Fabia får bagasjelokk

Skoda Fabia ble introdusert i Norge i mars i fjor. På under et år har nærmere 1.000 biler rullet ut på norske veger. Fabia har imidlertid bare vært tilgjengelig som kombiutgave. Nå lanseres stasjonsvognen, og om noen måneder får vi også se en sedan.

Fabia får bagasjelokk
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Til tross for at Fabia stasjonsvogn er rykende fersk på det norske markedet, fikk DinSide prøvekjøre bilen utenfor Praha allerede i fjor høst. Du kan lese om vårt inntrykk av den nye bilen i artikkelen Skoda Fabia stasjonsvogn:
Stor, elegant og billig
.

Lenger bil

Men den tsjekkiske bilfabrikken nøyde seg ikke med en stasjonsvogn. Utvikling av en sednutgave ble satt i gang, og resultatet ble presentert på bilutstillingen i Genève.

Sedanen har samme bredde og høyde som kombi-utgaven av Fabia. For at bagasjerommet ikke skulle spise opp for mye av kupeen, har imidlertid tsjekkerne strukket bilen med 26 centimeter. Bagasjerommet har en kapasitet på 438 liter, men kan utvides til 789 liter ved å legge ned baksetene.

Seks motoralternativer

I likhet med stasjonsvognen vil Fabia Sedan lanseres med seks motoralternativer. Du kan velge mellom tre forskjellige 1,4-liters motorer, som yter fra 68 til 101 hestekrefter. Ønsker du mer kraft under panseret kan sedanen leveres med en toliters slagvolum og 115 hestekrefter.

Skoda vil også motorisere den nye sedanen med to dieselalternativer. Til tross for at begge er 1,9-litere med turbo er forskjellen i ytelse enorm. Den svakeste kan skilte med beskjedne 68 hestekrefter og 125 newtonmeter. Storebroren, som er utstyrt med pumpedyseteknologi, kan imidlertid by på 101 hestekrefter og 240 newtonmeter .

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge usikkert

Til slutt gjenstår spørsmålet: Når kommer bilen til Norge? Ifølge den norske Skoda-importøren kan vi risikere å vente lenge:

- Bilen introduseres på det europeiske markedet i mai. Vi har imidlertid ennå ikke bestemt oss for om vi skal ta inn bilen til Norge, sier Arne Lorvik i Møller-gruppen. Han begrunner svaret med at markedet for små sedaner ikke er spesielt godt her til lands.

Hvis bilen kommer på markedet vil bilen trolig koste det samme som kombi-utgaven. Med andre ord fra 141.000 kroner og oppover.

Relaterte artikler

  • Fabia: Ny småbil fra Skoda
  • TEST: Skoda Fabia 1.4 - A6 i miniformat
  • Skoda Fabia: Ny stasjonvogn -- en ren prisbombe

  • Den beste familiebilen til 200.000
  • Skoda Fabia stasjonsvogn:
    Stor, elegant og billig