Elbil og ferie

Få en vellykket elbilferie - uten å stresse

Skal du på elbilferie i sommer? Da er det greit å stille forberedt så ikke rekkevidde-angsten tar deg.

ELBILFERIE I SOMMER?: Planlegg turen godt - så slipper du å bekymre deg over lading, rekkeviddeangst og ladekø. Foto: NTB Scanpix
ELBILFERIE I SOMMER?: Planlegg turen godt - så slipper du å bekymre deg over lading, rekkeviddeangst og ladekø. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Nå er det over 200.000 elbiler i Norge, og for mange er sommerferien her for fullt. Samtidig viser også en fersk undersøkelse fra Virke Reiseliv at flere nordmenn velger sommerferie i hjemlandet fremfor utenlandsreise.

Med denne kombinasjonen er du kanskje en av de som har tenkt deg på elbilferie i sommer? Det er du i så fall ikke alene om.

Ifølge Elbilforeningens årlige undersøkelse blant elbilister, skal 1 av 3 personer med elbil, kjøre denne på ferie.

Elbilferien kan få en opptur nå som både bilene begynner å få bedre rekkevidde, og hurtigladere stadig blir bedre og kommer på hovedveinettet, opplyser Norsk Elbilforening i en pressemelding. Dette gir altså elbilferien nye muligheter.

- Med elbil er det enkelt å gjøre to ting samtidig. Lading lar seg lett kombinere med en matpause eller shopping. Er du helt fersk elbilist, er det lurt å trene litt på å lade i nærheten av der du bor før du reiser på ferie, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, uttalte også i en pressemelding i begynnelsen av juli at elbilferie ikke trenger å være stressende.

- Elbilferie er en stressfri tur om man planlegger litt, sier Sødal.

Her er de seks tipsene Norsk elbilforening og NAF gir for at du skal få en vellykket og mindre stressende elbilferie:

#1. Planlegg ferieruten

Første råd Elbilforeningen gir for en fin elbilferie, er å planlegge reiseruten godt. Noe av det viktigste du må sjekke er at det finnes lademuligheter langs reiseruten.

Ved et kjapt søk på ladekart.no kan du både planlegge ferieruten din og se alle hurtigladere i både Norge og resten av Norden. Du kan også få forslag til ladestopp underveis, basert på hvilken elbil du kjører. En slik oversikt kan gjøre ferien din lettere å finne ladere på kjøreruten din - eller rett og slett legge ruten din opp etter hvor ladestasjoner er, dersom du ønsker å være litt ekstra vågal.

#2. Lad bilen underveis på turen

Det andre rådet henger mye sammen med råd nummer en, nemlig å planlegge flere stopp underveis. På denne måten unngår du forsinkelser ved ladekø eller dersom en ladepost ikke fungerer.

- Ladingen kan kombineres med matpause eller shopping, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

#3. Bidra til å redusere hurtigladekøen

Det kan ofte danne seg svært lange køer av folk som skal lade elbilen sin, noe som har vokst seg større enn elbileieres rekkeviddeangst.

Det er vanligvis de siste 20 prosentene som tar lengst tid å lade, derfor mener Norsk elbilforening at du burde avslutte ladingen når du har nådd 80 prosent.

De siste 20 prosentene tar nemlig lengst tid, er dyrt, og vil fort skape unødvendige køer og frustrasjoner.

Når du skal hurtiglade elbilen din er det dessuten svært viktig at du velger den riktige hurtigladeren for å lade elbilen. Dersom du bruker feil lader kan det nemlig bli en dyr affære.

#4. Husk at fart stjeler rekkevidde

Hvis elbilferien din har lange etapper på motorvei, kan det være en idé å velge alternative ruter. Ved en tung last og høy fart blir rekkevidden til elbilen kortere.

Hvis du for eksempel skal på tur nedover i Europa, mener Sødal det kan være lurt å velge veier som har en fartgrense på 100 kilometer i timen, som landeveier.

- Ingenting er kjedeligere enn å ligge i “lastebilfila” på Autobahn for å spare batteri, sier han.

#5. Ha tilgang til lading der du bor

Som nevnt ovenfor kan det både være lange køer av folk som skal lade bilen sin samtidig, og lang distanse mellom hurtigladere utenfor hovedveinettet. Nils Sødal mener derfor at det er lurt å bo på steder med lademulighet.

Det er ikke noe særlig å komme til et hotell uten lademulighet etter en dagsetappe der batteriet har liten kapasitet igjen.

Sødal sier i pressemeldingen at dette vanligvis ikke er noe problem, og at mange overnattingssteder har mulighet for å lade elbiler.

- Men, dersom du skal på tur i Europa, er det annerledes. Jo lenger sør du kommer, jo vanskeligere er det å finne overnatting med lading, sier NAF-rådgiveren.

#6. Ta med egen ladekabel

Her tipser elbilforeningen at det også kan være lurt at du har med din egen ladekabel, slik at for eksempel nattladingen går raskere. Ta med deg en «Type 2 kabel» og en kabel med vanlig stikkontakt i bagasjerommet.

#7. Finn ut av betaling

Både Elbilforeningen og NAF tipser om at det er en fordel med ladebrikke, og NAF-rådgiveren anbefaler også lade-apper, for å kunne betale for ladingen.

Han advarer om at det kan finnes forskjeller nedover i Europa, og det man er vant med i Norge, gjelder nødvendigvis ikke nedover i Europa. Der er det andre operatører.

- Det gjelder å skaffe seg oversikt over lading og betaling for lading på den ruta man skal kjøre, sier Sødal.

Han anbefaler å laste ned nødvendige apper og legge inn betalingsinformasjon før avreise, så du slipper å stresse med det underveis i ferien.

Dersom du er medlem i elbilforeningen, kan du altså bestille deres ladebrikke som du kan bruke på stasjoner over hele landet. for å bruke den må du aktivere laderen og betale for tiden du lader, uavhengig av hvor du lader.

Ladeoperatører har ulike løsninger for betaling, og ved å bruke ladebrikken slipper du å sjonglere flere brikker og telefonapper.