F360 Modena: I fri dressur

Det er ikke ofte Ferrari avduker en ny modell, men dagens folke-Ferrari - F355 - begynner å trekke på årene. Dens arvtager er råere, barskere og raskere..

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Det har gått fem år siden Ferrari viste F355. Men nytt design til tross, F355 var tuftet på Ferrari 348 TB - en bil som idag er ti år gammel.

Samme motor som i Ferrari F355

I Ferrari F360 Modena er alt nytt, men motoren er den samme som sitter i F355. Helt fri for en kur med anabole sterioder har den imidlertid ikke vært, for fra F355 og over til F360 Modena har både ytelse og slagvolum økt. Nå yter den midtmonterte V8 motoren 400 hestekrefter fra et slagvolum på 3,6 liter. Det gjør F360 Modena 0,2 sekunder raskere enn F355 fra 0-100 kilometer i timen . Den øvelsen går nå unna på 4,5 sekunder. Topphastigheten har også økt, for mens F355 skulle greie 295 kilometer i timen blir kunder som ønsker seg en F360 Modena forsikret om at toppfarten er mer enn 295 kilometer i timen.

Ikke liten, men lett

Noen liten bil blir Ferrari F360 Modena ikke. Med en lengde på snaue 4,5 meter og en bredde på 1,9 meter sier det seg selv at dette nok er bilen som trives bedre langs de brede autostradaer enn langs svingete norske bygdeveier. Men trass i de ytre målene har italenerne greid å holde vekten på et akseptabelt nivå - F360 Modena veier bare 1.290 kilo.

Grunnen er utstrakt bruk av aluminium, og de har ikke spart på det edle metallet. Både den tradisjonelle gitterrørrammen, karosseriet og store deler av hjulopphenget er i aluminium.

Nytt designspråk

Designet på Ferrari F360 Modena er helt nytt. Kjennere av merket vil umiddelbart legge merke til at den karakteristiske grillen er erstattet av en grill på hver side. I følge Ferrari skal dette være det første eksempelet på den nye designlinjen Ferrari har lagt seg på.

Ferrari F360 Modena vil bli lansert som Berlinetta - coupe - men senere vil det komme en Targa. Noen cabriolet er ikke planlagt, derfor fortsetter produksjonen av F355 GTS.

De første bilene er ventet til Norge i løpet av juni eller juli. Prisene er ikke klare, men F360 Modena vil bli litt dyrere enn dagens F355.