F1-gir på C3

Citroen C3 er den første bilen fra PSA Peugeot Citroen som er utstyrt med den nye girkassen. Girkassen levers kun sammen med 1,6-liters motor.

F1-gir på C3

F1-gir på C3

  1. Store bilder
F1-gir på C3
F1-gir på C3


Med den nye girkassen fra Citroen har du to valg. Du kan kjøre bilen som en vanlig automatgiret bil eller du kan gire selv med spaker bak rattet. For sikkerhetsskyld nevner vi at Sensodrive, som det heter, kun krever to pedaler, gass og brems. Venstrefoten er dermed fullstendig fritatt for arbeid.

Motoren i testbilen er den sterkeste i C3-programmet med 110 hestekrefter. Det er en 1,6-liters motor med 16 ventiler og to overliggende kamaksler. Dreiemomenet er 147 newtonmeter.

God i manuell

Manuell funksjon betjenes med nedgiring på venstre side av rattet og oppgiring på høyre. Spakene er lange og du rekker dem med fingertuppene uten å skifte grep på rattet når du svinger. Hvis du vil gire med girspaken er det også mulig. Selv med manuell funksjon innkoblet girer den selv helt ned til førstegir når farten minsker. Under kjøring er det lurt å slippe opp gasspedalen ved girskift. Da sjalter den lett og mykt. Du kan også holde gassen i bunn under giring, men da fjerner bilen selv effekt og det stopper litt opp.

Når du girer ned ved nedbremsing, eller for skifte gir til en forbikjøring gir bilen litt gass. Den ruser motoren litt. Det høres ganske frekt ut og er kanskje litt nyttig, men fotgjengerne snudde seg nervøst når det brummet bak dem.

Vimsete automat

I automatisk stilling analyserer girkassen hele tiden blant annet kjørestil og veiunderlag. Det fungerer ganske greit i by og på trange plasser hvor farten ikke er så høy. På landeveien hadde det en tendens til å være veldig lettlurt. Gasset vi på mye brukte girkassen lang tid på gire opp. Selv om vi slapp opp gasspedalen hang den for lenge på høyt turtall. Det motsatte skjedde på høyt gir. Gasset vi på tok det for lang tid før den giret ned. Hvis det skulle skjære seg kan du avbryte automatprogrammet ved å gire med hendlene på rattet. Ved flere anledninger var det en stor lettelse å ta over kommandoen over girkassen.

Velutstyrt

C3 1.6 Sensodrive er en meget velutstyrt bil som i tillegg til den spesielle girkassen også har automatisk klimaanlegg, multifunksjonsratt, elektronisk stabilitetsprogram (ESP), radio/CD, fartsholder, elektriske vinduer. Dette koster 211.800 kroner. Vi hadde i tillegg metallic lakk (2.800 kroner), skinnseter (9.800 kroner) og ryggesensor (2.000 kroner). Totalprisen blir dermed 226.400 kroner, noe som er stivt på en småbil, men denne er riktignok svært velutstyrt og gir en underholdende og morsom kjøreopplevelse.

TEST: Citroen C3 1.4
TEST: Citroen C3 1.1

Store bilder finner du på denne lenken.