Evasion 2.0i SX: Automatisk komfort

Kombinasjonen av store flerbruksbiler og automatiske girkasser pleier å fungere aldeles utmerket. Evasion med automatkasse er ikke et unntak, selv om vi ville ha valgt en annen motor enn den vår testbil var utstyrt med.

Evasion 2.0i SX: Automatisk komfort

Som vi har skrevet i vår tidligere test av Evasion, er Citroën Evasion en av de mest fleksible og rommelige flerbruksbilene på markedet i dag, selv om den etter hvert har fått sterk konkurranse av nye japanske konkurrenter i form av Mazda MPV og Toyota Previa.

Testbilen -- med den minste motoren

Evasion leveres med 3 ulike motoralternativer, en toliters bensinmotor (137 hk/190 Nm), samme motoren med turbo (150 hk/235 Nm) og en toliters HDI-motor (turbodiesel: 110 hk/250 Nm).

Vår testbil var utstyrt med den svakeste motoren og automatgir, og kort oppsummert kan vi si følgende: motoren er tilstrekkelig, men ikke mer enn det. Vi fikk ikke testet den med særlig stor belastning, men registrerte at det var bare såvidt den greide å klatre oppover Lierbakkene i 90 km/t med fullt gasspådrag.

Med 3 - 4 passasjerer og litt bagasje, er det derfor trygt å anta at bilen vil slite, og heller kreve et høyt turtall i 3. gir.

Holder - så vidt

Men bevares. Det holder, og Evasion er såpass komfortabel og sedat anlagt at man fort legger seg til et såpass bedagelig kjøremønster at motoren ikke oppfattes som den store hindringen.

Den "tenkende automatkassen" fungerer utmerket, men oppfører seg litt rart under akselerasjon dersom du hører etter. En egen sjaltegate til venstre gjør at du kan "låse" girkassen i enkelte utvekslingstrinn, eller sjalte helt manuelt.

Denne funksjonen er ikke veldig nyttig i forhold til økt akselerasjonstid og respons, automatkassen er nemlig svært kvikk. Men den er svært effektiv å bruke i situasjoner der du trenger motorbrems.

Ikke vårt valg


Evasion begynner så smått å merke tidens tann, og har både interiør- og eksteriørmessig noe å ta igjen i forhold til konkurrenter som har kommet på banen de siste 3 årene. Men Evasion (og for den saks skyld Peugeot 806) har svært god plass, fin komfort og fleksible løsninger.

Men å betale 11.000 kroner for automatkassen (som bare kan leveres til 137-hestern i dagens modellprogram) virker som et unødig tillegg. Vår testbil koster 393.000 i standard utførelse, vårt førstevalg til denne bilen er toliters HDI-motor, som koster det samme som vår testbil uten automatgir, det vil si 382.500.

Evasion kommer med en oppgradert HDI-motor til neste år, men det er ikke besluttet om denne bilen kommer i handelen i Norge - og til hvilken pris. Derimot er det besluttet at toliteren med turbo (CT-modellen) utgår fra Citroën sitt modellprogram.

Ennå bedre

Riktignok er det noe mer utstyr (men begge har klimaanlegg)og en litt mer eksklusivt finish på seter og dashbord i Citroën Evasion, men teknikken og motoren er helt lik i Peugeot 806 SR 2.0 HDI og prislappen er ganske mye lavere: En Peugeot 806 SR 2.0 SR HDI koster 349.300 kroner, det er 43.700 mindre enn vår testbil, eller 33.200 kroner mindre enn en Evasion med samme motor.

Med en dieselpris på 11 kr/liter, holder dette til rett over 3.000 liter drivstoff, med denne bilens snittforbruk skulle det holde til nesten 4.500 mil, eller sagt på en annen måte: gratis drivstoff i 3 år med en gjennomsnittlig kjørelengde på 1.500 mil/år.

Det ville vært vårt åpenbare valg.