EUs mål for trafikksikkerhet i faresonen

Men i Norge blir vi flinkere til å holde oss innenfor hvitstripa.

<b>FÆRRE DØR:</b> EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei.  Foto: NTB scanpix
FÆRRE DØR: EU sliter med å opprettholde nedgangen i antall dødsfall selvom statistikken går riktig vei. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tall fra European Transport Safety Council (ETSC) viser at EUs mål om færre drepte og skadde i trafikken foreløpig ikke går raskt nok i riktig retning.

Færre drepte

Tiltross for at målet foreløpig ikke skimtes, har det fra årlige antall dødsfall i trafikken i EUs 28 medlemsland blitt redusert fra omlag 75.000 i 1990, til cirka 26.000 i fjor.

Det foreligger et mål på 15.800 drepte i trafikken innen 2020. Etter fallet på reduksjonen i 2014, betyr det at det frem til 2020 nå må være et årlig gjennomsnittlig fall på 8 prosent skriver Transportøkonomisk institutt (TØI).

Les også: Her er de tryggeste bilene

Bedre her til lands

Vi er riktig nok ikke medlem av EU, men ETSC har likevel valgt å følge Norge, og 3 land til i tillegg til de 28 EU medlemslandene.

Norge var tredje beste land, kun overgått av Malta og Luxembourg i 2014.
Årlig har i gjennomsnitt 172 personer mistet livet i trafikken i Norge de siste fem årene.

Å gå fra 187 i 2013 til 152 i 2014 må sies å være et steg i riktig retning.

Fortsatt nedgang

Ser man på samme periode tre år tilbake i tid, er 2015 det beste året.

(Antall dødsfall i trafikken frem til August)
ÅrAntall
2012103
2013115
2014111
201582


I forbindelse med rapporten ble avdelingsdirektør for trafikksikkerhet, Guro Ranes i Statens Vegvesen bedt om å kommentere de norske tallene.

Her påpeker hun at det lave tallet i 2014 kan være et utslag av variasjoner, men at den langsiktige trenden mot lavere antall trafikkdrepte er stabil skriver TØI.

Les også: Best og dårligst i kollisjonstest

Årsakene

Trygg trafikk meldte tidligere i år at en foreløpig oversikt viser at 93 av de drepte var førere og passasjerer i bil, og at nesten hele nedgangen skyldes færre bilulykker.

Statens vegvesen melder på sin side at tre av fire trafikkdrepte stammer fra møte- og utforkjøringer.

- Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere.

Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier direktør i Statens vegvesen, Marit Brandtsegg.