Europeere vil ha større andel av SUV-markedet

Japanerne, koreanerne og amerikanere har de siste årene satset tungt på nye SUV-modeller, noe som har gitt klingende mynt i kassen. Nå vil de europeiske bilprodusentene ha en større andel av det lukrative SUV-markedet.

ALENE: Land Rover Freelander er for tiden den eneste europeiske SUVen i 300.000-kronersklassen.
ALENE: Land Rover Freelander er for tiden den eneste europeiske SUVen i 300.000-kronersklassen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det europeiske SUV-markedet har økt kraftig de siste årene og vil i år lande på rundt 700.000 biler. Analytikere antar at SUV-salget allerede i 2008 vil runde millionen. Dette er utgangspunktet for at de europeiske bilprodusentene nå vil sette inn store ressurser på å ta igjen japanere og koreanere.

Kun Freelander

Det finnes riktignok flere europeiske SUVer allerede, deriblant BMW X5, Land Rover Discovery, Range Rover, Mercedes-Benz ML, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og Volvo XC90. Disse modellene har imidlertid et viktig fellestrekk - de er forferdelig dyre. Faktisk finnes det kun to europeiske SUVer i 300.000-kronersklassen; Land Rover Freelander og Renault Scenic RX4. Sistnevnte er attpå til en utgående modell.

Tallrike japanske SUVer

SYMBOLET: Toyota RAV4 symboliserer japanernes dominans i små-SUV-markedet.
SYMBOLET: Toyota RAV4 symboliserer japanernes dominans i små-SUV-markedet. Vis mer


Japanerne, derimot, kan skilte med en imponerende rekke av rimelige og kompetente firehjulstrekkere til folkelige priser. Blant disse er Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Subaru Forester og Toyota RAV4. I tillegg kommer de litt mindre aktuelle Mitsubishi Pajero Pinin og Suzuki Grand Vitara og Mazda Tribute.

Fem koreanere

Også koreanerne har satset tungt på høye firehjulstrekkere for folk flest. Blant disse er Kia Sportage og Hyundai Santa Fe. Hyundai kan i tillegg skilte med den noe dyrere nykommeren Terracan og kommer i løpet av neste år med Tucson, en bil som vil gå rett inn i "RAV4-klassen". Kia Sorento har i Norge havnet i 400.000-kronersklassen, men er likevel et synlig tegn på koreanernes storsatsing på høye firehjulstrekkere.

Europeerne har altså mye å ta igjen, noe de ifølge Automotive News Europe har bestemt seg for å gjøre. Vi gir deg her en gjennomgang av hva de ulike produsentene har på trappene.

Renault

UTE: Renault Scenic RX4 forsvant sammen i sammenheng med introduksjonen av nye Megane. I løpet av 2006/2007 er Renault tilbake i SUV-markedet.
UTE: Renault Scenic RX4 forsvant sammen i sammenheng med introduksjonen av nye Megane. I løpet av 2006/2007 er Renault tilbake i SUV-markedet. Vis mer


Kommer i løpet av 2006 eller 2007 med en Megane-basert SUV. Denne har foreløpig kodenavn H45 og vil bli utrustet med firehjulstrekk fra partner Nissan. Bilen vil sannsynligvis bli bygd i Sør-Korea av Samsungs bildivisjon, som eies av Renault.

Volkswagen

Automotive News Europe antar at Volkswagen i andre halvdel av 2006 vil komme med en Golf-basert høy firehjulstrekker. Volkswagen-konsernet mangler i dag, utrolig nok, en SUV for massemarkedet. Dette til tross for at konsernet eier fire merker; Volkswagen, Audi, Seat og Skoda. Prosjektet har kodenavn 356, men omtales også som Marrakech, etter konseptbilen med samme navn.

Fiat

Som vi fortalte tirsdag 16. september, kommer Fiat med en Panda-basert SUV allerede i 2004. I 2005 kommer en liten SUV i samarbeid med Suzuki mens en større SUV basert på GM-plattformen Epsilon kommer i 2007. Epsilon-plattformen er allerede i bruk i Opel Vectra og Saab 9-3.

Saab

UTVIDER: Volvo har allerede XC90. I 2006 kommer sannsynligvis en mindre og billigere S40/V50-basert SUV.
UTVIDER: Volvo har allerede XC90. I 2006 kommer sannsynligvis en mindre og billigere S40/V50-basert SUV. Vis mer


Kommer sannsynligvis med en Epsilon-basert SUV i 2006.

Alfa Romeo

Kommer sannsynligvis med en SUV-krysning i 2006.

Audi

Kommer sannsynligvis med en A3-basert høy firehjulstrekker ved utgangen av 2006.

Volvo

Kommer sannsynligvis med en S40-basert SUV i 2006.

Kilde: Automotive News Europe


Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!