KOMMENTAR: Hel-elektriske biler lar vente på seg

Europa henger etter på elbil. Det er bra for oss

Tross store lovord om helelektriske biler fra de tyske stormaktene, sliter de fortsatt med å koble seg 100 prosent på strøm.

HYBRID: Ventetiden har vært lang. Nå kommer BMW X3 som ladbar hybrid - X3 xDrive 30e. Foto: BMW
HYBRID: Ventetiden har vært lang. Nå kommer BMW X3 som ladbar hybrid - X3 xDrive 30e. Foto: BMW Vis mer

Mens elbiler i februar sto for over 40 prosent av det norske nybilsalget, henger resten av Europa etter. Mangel på incentiver og infrastruktur fra myndighetene gjør at de fleste europeiske landene har en lang vei å gå for å matche tilsvarende prosentvis elbilsalg som Norge.

Audi var tidlig ute med å annonsere «100 prosent elektrisk utstilling» i forkant av bilmessen i Genève, som akkurat er et tilbakelagt kapittel. Vi skal innrømme at vi lot oss lure til å tro at kanskje det var i år at man endelig kunne se den store hel-elektriske revolusjonen på messen. Men nei.

Sannheten er at over halvparten av de utstilte bilene var med elektrisk motor – men med støtteapparat i form av en forbrenningsmotor, i tillegg. Det ble fort tydelig i Genève at bilbransjen fortsatt sitter litt på gjerdet for å ta det store helelektriske steget, dog med beina over på den elektriske siden.

Positivt for nordmenn

Men dette trenger ikke å være en dårlig nyhet for norske bilkjøpere. Tvert imot.

For dem som fortsatt ikke klarer å få rekkevidde-regnskapet til å gå opp med behovet, er en ladbar hybridløsning det beste alternativet. Flere av modellene kommer nå med en såpass brukbar oppgitt rekkevidde, på ren strømkjøring, at det realistisk kan dekke hverdagsbehovet.

Og med insentiver på innkjøp får du fortsatt en prisreduksjon, sammenlignet til tilsvarende bil med ren forbrenningsmotor.

PLUG-IN X3: X3 xDrive 30e blir en høyaktuell by- og langtursbil for Norge. Foto: BMW
PLUG-IN X3: X3 xDrive 30e blir en høyaktuell by- og langtursbil for Norge. Foto: BMW Vis mer

Endelig X3 ladbar hybrid

På BMWs stand på bilutstillingen i Genève sto hele seks oppgraderte ladbare biler:

SJEFEN AV BAYERN: Nye BMW 745e: Foto: Jamieson Pothecary
SJEFEN AV BAYERN: Nye BMW 745e: Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
  • X3
  • X5
  • 2-serie
  • 3-serie
  • 5-serie
  • 7-serie

Mest aktuell for Norge er X3. Vi har ventet så lenge på en hybrid-utgave av kompakt SUV-en at vi holdt på å gi opp. Da BMW viste sitt helelektriske iX3-konsept på bilutstillingen i Paris i fjor, var det lett å konkludere med at ledelsen fra Bayern hadde bestemte seg for å hoppe over en ladbar hybrid-versjon av sin populære X3.

X3 xDrive 30e har en elektrisk motor, sammen med en firesylindret bensinmotor, som gir en samlet effekt på 252 hestekrefter. En «boost» kan levere ytterligere 41 hestekrefter fra den elektriske motoren. Rekkevidden på ren strøm er på 50 km.

BMW 5-serie-hybriden 530e kom i 2018 og står for over 50 prosent av salget på 5-serie i Norge. Den overtok dermed bestselger-statusen fra 520d xDrive Touring.

STORSATSING: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby ved nye X5 45e. BMW skal ha minst 25 ladbare modeller på markedet innen 2025. Foto: Jamieson Pothecary
STORSATSING: Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby ved nye X5 45e. BMW skal ha minst 25 ladbare modeller på markedet innen 2025. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På messen ble det endelig avduket en xDrive (firehjulstrekk-versjon) av den populære hybriden. Det store spørsmålet er om den endelig kommer som stasjonsvogn, også?

- Jeg vet mer enn jeg kan fortelle, men vi får veldig mye av det vi ønsker oss i tiden framover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW til Dinside.

«Jeg vet mer enn jeg kan fortelle, men vi får veldig mye av det vi ønsker oss i tiden framover» Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW

- Nøyaktig hvilke produkter som kommer, med hvilke egenskaper, kan jeg ikke dele her og nå. Men BMW skal ha minst 25 ladbare modeller på markedet innen 2025. Ti av disse er på veien innen 2020, så det ligger i kortene at det kommer en del vi ikke har sett enda.

MED FIREHJULSTREKK: Nå kommer BMW 530e med xDrive, og det er ikke usannsynlig at en 530e xDrive Touring (stasjonsvogn) er rett rundt hjørnet. Foto: Jamieson Pothecary
MED FIREHJULSTREKK: Nå kommer BMW 530e med xDrive, og det er ikke usannsynlig at en 530e xDrive Touring (stasjonsvogn) er rett rundt hjørnet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

30 prosent lengre rekkevidde

Rekkevidden er nå økt til 64 kilometer, for 530e, og 57 kilometer, for 530e med xDrive. Det er en økning på over 30 prosent. Rekkevidden har hittil vært såpass kort at «vinningen har gått opp i spinningen», mens undersøkelser viste at en stor andel lot være å lade sine plug in-hybrider til hverdagsbruk.

80 KILOMETER: X5 45e har nå 80 kilometer rekkevidde. Noe særlig lengre enn 100 kilometer tror ikke BMW vi kommer til å se på ladbare hybrider. Foto: Jamieson Pothecary
80 KILOMETER: X5 45e har nå 80 kilometer rekkevidde. Noe særlig lengre enn 100 kilometer tror ikke BMW vi kommer til å se på ladbare hybrider. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Med økt rekkevidde tror vi gulroten er der for å friste folk å koble på når bilen står.

- Mercedes annonserte at GLE snart kommer med 100 kilometer rekkevidde. Hva er BMWs svar på det?

- På X5 45e er vi på 80 kilometer. Jeg tror ikke vi kommer til å se noe særlig lengre rekkevidde enn 100 kilometer på ladbare hybrid. Da utspiller teknoligen sin rolle mot de rene elektriske bilene. En rekkevidde mellom fem og ti mil er en god løsning for mange, og i markedet markeder rundt om i verden som er i ferd med å elektrifiseres, er ladbare hybrider svært viktig, sier Marius Tegneby.

REKKER LENGER: GLC Plug in-Hybrid har fått facelift og lengre rekkevidde, den anslås til rundt fem mil. Foto: Jamieson Pothecary
REKKER LENGER: GLC Plug in-Hybrid har fått facelift og lengre rekkevidde, den anslås til rundt fem mil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

100 kilometer på strøm

Mercedes er i likhet med BMW på stor hybrid-offensiv. Innen 2022 skal elektrifiseringen gjelde samtlige modeller fra det tyske premium-merket.

Likevel klarte ikke Mercedes å la være. Alt fra en politisk ukorrekt S-klasse med V12-motor til en fullelektrisk formel E-racer ble vist på førpremieren kvelden før messeåpningen.

Storkonkurrenten til BMW X3 xdrive 30e, GLC 300 e, ble snikvist kvelden før kvelden, men ikke på resten av messa. Rekkevidden på GLC er ikke offisiell ennå, men den anslås til rundt fem mil, etter den strengere WLTP-standarden. Det gjør kompakt-suven, i likhet med X3, til en svært attraktiv barnehagelevering-/hyttebil for familier.

Lang rekkevidde på plug-in, i likhet med sine konkurrentene, er fortsatt forbeholdt de store modellene hos Mercedes. GLE kommer etter det Dinside erfarer med 100 kilometers rekkevidde i løpet av året.

ØKT REKKEVIDDE: Vi måtte nøye oss med en AMG GLE 53 på messa. GLE med økt rekkevidde var ikke klar ennå. Foto: Jamieson Pothecary
ØKT REKKEVIDDE: Vi måtte nøye oss med en AMG GLE 53 på messa. GLE med økt rekkevidde var ikke klar ennå. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Elektrifiserings-strategien til Mercedes består av tre parallelle løp. Det første innebærer å elektrifisere forbrenningsmotoren, såkalte mildhybrider med betegnelsen EQ Boost. Videre tilbys stadig flere Plug-in hybrider som gjør det mulig å kjøre utslippsfritt i byen uten å bli rammet av rekkeviddeangst på vei til hytta – og til slutt – helelektriske modeller som EQC, sier pr- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

- Men hvor tror du krysningspunktet går for hybrid, kontra helelektrisk?

- Det kommer an på kostnadsreduksjonen på batterier og teknologiutvikling, men jeg skjønner godt de som snakker om en grense på 100 kilometer elektrisk rekkevidde, da det vil dekke hverdagsbehovet for svært mange kunder.

- Hvor den endelige grensen vil gå er vanskelig å si, men dersom en ren elbil tar deg 1000 km mellom hver ladning til en fornuftig pris, er det nærliggende å tenke at plug-in hybridene på det tidspunktet har utspilt sin rolle, forklarer Hermansen.

IKKE HELT: Elektriske men ikke helelektriske hos Audi. Til venste A6 Limousin hybrid og til høyre Q4 e-tron. Foto: Press
IKKE HELT: Elektriske men ikke helelektriske hos Audi. Til venste A6 Limousin hybrid og til høyre Q4 e-tron. Foto: Press Vis mer

Helelektriske, med litt hjelp ...

Helelektrisk utstilling, sa Audi i pressemeldingen i forkant av messen. Vel, nesten ... Størst oppmerksomhet hos Audi gikk ikke overraskende nok til avduking av e-Tron sportback, Q4 e-Tron og råtassen GT e-Tron.

Men i bakgrunnen sto fire nye hybrider:

  • Q5: Hakk i hæl til X3 og GLC er en ny ladbar Q5. Den får 300 hester, og seinere kommer den i en S-versjon med hele 367 hester. Denne vil være på plass rett etter sommeren, og vil bli et etterlengtet tilskudd i ei tid da A3 e-Tron og Q7 e-Tron mer eller mindre har ligget i dvale i påvente av WLTP. Både A3 og Q7 kommer tilbake som ladbare hybrider rundt årsskiftet med lenger rekkevidde.
  • A8 L
  • A7
  • A6 Limousin

Audi venter fortsatt på WLTP-målingene, men etter det Dinside erfarer vil Q5 også ha en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer.

Vi har ikke fått noen uttalelse fra Audi om hvor langt de kommer til å strekke strikken når det gjelder rekkevidde for hybridbilene. Men Audi ligger nå godt foran sine største konkurrenter på elbil-fronten. Vi tipper det er der de kommer til å legge størst ressurser framover.

Perfekt mellomting

Så det ble ikke den store helelektriske revolusjonen i Genève i år, heller. Men for Norge er det en gledelig nyhet at de ladbare hybridene i premium-SUV-segmentet kommer med lengre rekkevidde.

Kombinasjon firehjulstrekk, høyreist bil og mulighet for helelektrisk kjøring i byen er perfekt for nordiske land, med utfordrende topografi og lange avstander mellom lademulighetene. Og for mange er det det eneste alternativ for å få hverdags-logistikken til å gå opp. Så lenge kjøpsincentivene beholdes fra staten, tror vi sterkt på salg av plug in-hybrider mot 2020.

Så får vi bare håpe at resten av Europa følger etter ...