Euro NCAP-test: Svært varierende resultater

Mange synes sikkert at en BMW X5 burde klare fem stjerner, men det skjedde ikke. Ikke en gang splitter nye Opel Meriva klarte det.

Det er ikke mange biler som oppnår fem stjerner i den prestisjetunge kollisjonstesten til Euro NCAP. I denne omgangen var den ingen biler som klarte det. Selv ikke nyheter som Skoda Superb og Opel Meriva klarte toppkarakterer fra de uavhengige kollisjontesterne. Tillegg kan Skoda Superb og Audi TT skamme seg over elendig behandling av fotgjengere.

Audi TT roadster

Audi TT.
Audi TT. Vis mer

Euro NCAP-test: Svært varierende resultater

  1. Store bilder


Audi TT ble testet i frontkollisjon med taket nede for gi det ”verst mulige resultat”. I sidekollisjonen ble taket beholdt oppe for å for sjekke om kalesjekonstruksjonen ville gi hodeskader. TT ble ikke testet med barnesete foran fordi testen foregår med to voksne i bilen, men det er mulig å koble ut kollisjonsputen på passasjersiden med nøkkelen i hanskerommet. Sidekollisjonsputen beskyttet i ”påletesten”, men utøste ikke riktig. TTens medfart med forgjengere lå på et skandalenivå – 0 poeng og dermed heller ingen stjerner.

Frontkollisjon: 12 poeng av 16
Sidekollisjon: 16 poeng av 18
Fotgjenger: 0 poeng av 32

Opel Meriva

Opel Meriva.
Opel Meriva. Vis mer


Meriva klarte å motstå front og sidekollisjonen. Den høye sitteposisjonen hjalp til under sidekollisjonen. Frontkollisjonen avslørte svakheter som er alvorlige for barn , men dette var ikke alvorlig i sidekollisjonen. Den dårlig sikkerheten for fotgjengere var ekstra skuffende siden dette er en splitter ny bil.

Frontkollisjon: 10 poeng 16
Sidekollisjon: 16 poeng 18
Fotgjenger: 3 poeng av 32

MG TF

MG TF.
MG TF. Vis mer


Når MGF byttet navn og kom som ny modell, MG TF, fikk den forsterkninger i dørene. Selv om konstruksjonen av bilen er gammel klarte den seg veldig bra i både side- og frontkollisjonen. I likhet med TT ble frontkollisjonen utørt med taket nede og sidekollisjonen med taket på. MG anbefaler ikke å montere barnesete i høyre forsete selv om det er mulig. MG TF er en av svært få biler som er virkelig ”snille” mot forgjengere. Her fikk den hele tre av fire stjerner.

Frontkollisjon: 10 poeng av 16
Sidekollisjon: 16 poeng av 18
Fotgjenger: 19 poeng av 32

Mitsubishi Pajero Pinin

Mitsubishi Pajero Pinin.
Mitsubishi Pajero Pinin. Vis mer


Kupeen til Pajero Pinin er usikker i en frontkollisjon. A-stolpen på førersiden ble presset bakover og B-stolpen ble vridd. Smellen som passasjeren fikk i brystet var også kraftig og kan forårsake skader. Føreren risikerer å få skader på føtter og ben. Pinin klarte seg bra i sidekollisjonen. Barn risikerer hode- og nakkeskader i front kollisjonen, men klarer seg ellers bra i Pinin. Skulle du bli påkjørt av en Pinin vil du bli hardt skadd.

Frontkollisjon: 8 poeng av 16
Sidekollisjon: 16 poeng av 18
Fotgjenger: 1 poeng av 32

Skoda Superb

Skoda Superb.
Skoda Superb. Vis mer


Skoda Superb er basert på Passat som allerede har fire stjerner i kollisjontesten. Skoda Superb klarte det samme antall stjerner. Den klarte også det kunststykke komme på delt sisteplass med Audi TT med 0 poeng for fotgjengervennlighet.

Karosseriet ble bedømt som ustabilt og fører risikerer brystskader når kroppen treffer rattet, og kneskader som følge av harde punkter under dashbordet. Det er også kritikkverdig at det er for dårlig varslet at man ikke skal sette barneseter mot en kollisjonspute.

Frontkollisjon: 9 poeng av 16
Sidekollisjon: 17 poeng av 18
Fotgjenger: 0 poeng av 32

BMW X5

BMW X5.
BMW X5. Vis mer


BMW fikk lov å stille på en ny test siden det var noe feil med setebeltene foran på den forrige testen. X5 klarte seg bra og alle dørene kunne åpnes normalt etter frontkollisjonen på grunn av svært liten deformering av karosseriet. Føreren får en kraftig smell i brystet i frontkollisjonen, men barna klarer seg fint i X5. Forgjengerne bryr ikke BMW seg om i det hele tatt.

Frontkollisjon: 13 poeng av 16
Sidekollisjon: 18 poeng av 18
Fotgjenger: 2 poeng av 32

Hva med deg?

Er kollisjons-sikkerhet
med i vurderingen
når du kjøper bil? (Avsluttet)
Ja, helt klart(58%) 465
Ja, men pris
er viktigere
(24%) 191
Nei(12%) 94
Interesserer
meg ikke
(7%) 57
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Du finner alle detaljer om de ulike testene her:

  • Frontkollisjonstesten
  • Sidekollisjonstesten
  • Sammenlagt-resultater
  • Påkjørseltesten
  • Relaterte artikler


  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler
  • Du finner alle våre kollisjontest-artikler her.