<b>DRØMMEBIL:</b> En tur i Pagani glemmes ikke med det første.  Foto: PAGANI
DRØMMEBIL: En tur i Pagani glemmes ikke med det første. Foto: PAGANIVis mer

Et smykke

Ingen imponerer mer.

Lord Arnstein Landsem har kjørt det meste av superbiler fra Lamborghini, Ferrari, McLaren, Bugatti, Koenigsegg og Porsche de siste tjue årene, men intet merke har imponert ham så mye som Pagani.

Det italienske merket lager ekstreme superbiler med ekstreme ytelser, kombinert med en ekstrem finish og materialkvalitet til en ekstrem pris. Ganske ekstremt altså…

Les mer om Hyura HER.

Deres siste modell heter Huayra og har en 6-liters V12 på 730 hk og 1000 Nm. Det betyr 0-100 på 3,2 sekunder og en toppfart på 370 km/t. Men det er ikke ytelsene i seg selv som gjør at prislappen er på svimlende 1,2 millioner Euro (og det er før norske avgifter). For Pagani er håndverk av aller ypperste sort.

Vi har testet Ferrari F12.

Ifølge grunnlegger Horacio Pagani skal hver eneste detalj på en Pagani, kunne stå for seg selv som et kunstverk. Uavhengig av om det er en bryter eller en liten knapp. Det gjør bilen til et samleobjekt for kjennere som vet å verdsette ekte kunst.

Dette klippet viser hvorfor Pagani er noe helt annet enn alle andre superbiler, og hvorfor Huayra er det ypperste av autofil kunst.