Test: VW T-Roc R

Et lite råskinn

Golf R i fjellstøvler overrasker svært positivt!

RÅSKINN: Volkswagen har løftet Golf R-konseptet over i SUV-klassen når de har lempet motor og drivverk over i den lille og sporty SUV-en T-Roc og gitt den tilleggsbetegnelsen R. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi må innrømme at vi nærmet oss T-Roc med litt usikre skritt. Vi digger Golf R og fryktet at T-Roc ikke skulle klare å leve opp til navnet, men heller fremstå som en dekaltrimmet T-Roc for å tjene noen ekstra kroner.

Men så feil kan man ta. Dette er en av de mest positive overraskelsene så langt i år. En av indikatorene er «vil ha»-måleren, som slår ut helt til topps. Den andre er «Jøss, er den ikke dyrere?»

Stadig sjeldnere opplever vi en bil som vil kjøres og der man føler ALT stemmer.

BARSK: Den er ganske anonym i sort. Den skriker desto mer i gratisfargen hvit, men fortjener egentlig spesialfargen Lapiz Blue som kun er tilgjengelig på Golf R og Passat R-Line. Foto: Rune M. Nesheim
BARSK: Den er ganske anonym i sort. Den skriker desto mer i gratisfargen hvit, men fortjener egentlig spesialfargen Lapiz Blue som kun er tilgjengelig på Golf R og Passat R-Line. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Anonym

T-Roc er en sånn bil. Den ser kanskje ikke så oppsiktsvekkende ut. Det gjør heller ikke stamfaren Golf R.

Det er i bunn og grunn bare front- og bakfanger som skiller den fra ordinære T-Roc. Bilen har fått to ekstra kjølere som trenger luft, derfor er de karakteristiske kjørelysene erstattet med noen stående for å få plass til større luftinntak.

Bak er nedre del av fangeren erstattet for å ramme mer elegant rundt de fire eksospottene. Testbilen er utstyrt med Akrapovic sportseksos i titan som letter lommeboka for 42.000 kroner, men som gir et velfortjent frekt lydbilde, ikke minst utenfra. En skikkelig rå sang og passe oppkast i potta når man går av gassen.

18-tommers felger med 215/50 profil er standard. Kjøper du denne bilen, koster du på 8300 ekstra og får de svært kledelige 19-tommerne med 235/40 dimensjon.

De 432 mm store bremseskivene har sorte callipere med R-logoen og bremser godt ned den 1500 kilo lette bilen.

Feit motor og girkasse

Kraftpakka er lempet rett over fra Golf R. Vi snakker om en turbomatet toliter på 300 hester og 400 Nm.

DIRTY: 2-literen har litt den gammeldagse følelsen. Den sparker skikkelig til ved 2500 omdreininger og har masser av krefter derfra og ut. Foto: Rune M. Nesheim
DIRTY: 2-literen har litt den gammeldagse følelsen. Den sparker skikkelig til ved 2500 omdreininger og har masser av krefter derfra og ut. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den gir deg en markant dytt når turboen spoler opp på 2000 omdreininger, og derfra og ut har du massevis av krefter å leke deg med til 7000 omdreininger. Den er helt herlig.

Det som kanskje imponerer enda mer er 7-trinns dobbeltclutch-girkassa som ble oppgradert for en tid tilbake for å tåle mer juling fra dreiemomentet.

Den er helt fantastisk fortsatt. Den har en del innstillinger som følger kjøreprogrammene.

PÅ HJEMMEBANE: Et par programmer for mye er bedre enn et par for lite, er politikken hos VW. Du får mest smil pr. mil i race, men eco er et bra alternativ til kjedelige transportetapper. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ HJEMMEBANE: Et par programmer for mye er bedre enn et par for lite, er politikken hos VW. Du får mest smil pr. mil i race, men eco er et bra alternativ til kjedelige transportetapper. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Eco-modus er den ganske seig og vil holde deg så langt ned på turtelleren som mulig. På sletter og nedoverbakker clutcher den ut drivverket så fort det er mulig. Får du det bråtravelt, er det bare å kjøre pedalen i gulvet, så kommer kreftene allikevel.

Stor-dranker

Eco kan være et bra program å bruke innimellom, for denne bilen er tørst. VW oppgir selv et forbruk på 0,85 liter på mila. Det er enorme tall mot det ladbare som selges mye av for tiden.

Vi var ikke sterke nok i viljen til å kjøre bilen vakkert lenge nok til å kunne gi et godt forbrukstall fordi den er så vanvittig gøyal å kjøre, men du må regne med et gjennomsnittsforbruk på en liter på mila.

Kjøreprogrammene Comfort og Normal er så å si like, og girkassa er ikke alt for kjapp der heller, men den clutcher ikke ut for å spare dråper.

Skal kjøres i sport

race-programmet velges sport på girkasse, og da henter man ut maks av motoren, samtidig som understellet strammes opp.

MANGE VALG: I tillegg til de nevnte kjøremodusene som kun er tilgjenelig i vegprogrammet, har du snø og terreng samt et egendefinert terrengprogram. Foto: Rune M. Nesheim
MANGE VALG: I tillegg til de nevnte kjøremodusene som kun er tilgjenelig i vegprogrammet, har du snø og terreng samt et egendefinert terrengprogram. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ofte blir bilene veldig masete å kjøre i sportmodus, men ikke her. Kjører du aktivt, jobber den i den høye enden av turtallsskalaen og girer omtrent som jeg ville gjort det selv. Og roer du deg ned, følger turtelleren nesten pulsen din og senker seg ned på normalt nivå, men er alltid på hugget.

Det er ingen grunn til å vippe spaken til høyre for å kjøre den manuelt.

SPORTY: Du har en rekke valgmuligheter på det digitale instrumentpanelet. Vi liker best dette, med tydelig turteller og gir-indikator. Legg merke til at den også har rundetidstaker. Men vi sikler etter den sentralt plasserte turtelleren som Audi har i sine sportslige modeller. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTY: Du har en rekke valgmuligheter på det digitale instrumentpanelet. Vi liker best dette, med tydelig turteller og gir-indikator. Legg merke til at den også har rundetidstaker. Men vi sikler etter den sentralt plasserte turtelleren som Audi har i sine sportslige modeller. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men om du velger å gjøre det, blir du allikevel belønnet. For dersom du kjører på svingete partier veksler den ganske flittig, ofte gjennom tre gir. Ikke at det gjør noe egentlig, for man henter trolig aller mest ut ved å gjøre det sånn, men motoren er såpass sterk og har så bredt register at den ofte klarer seg i det midterste av dem.

Det eneste vi er litt skuffet over er at den girer ned når du trykker kickdown i manuell modus. Her vil vi helst bestemme selv. Men pedaltrykket er i det minste veldig markant ved kickdown.

Sladdevenlig

Firehjulsdriften består av Haldex generasjon 5. VAG har løst dette på mesterlig måte i sine modeller. Blant annet kobles firehjulsdriften inn 100 prosent i det øyeblikket elektronikken registrerer bånn gass.

MORO FOR UNGA: Her kan passasjerene følge med på turbotrykk, G-krefter og brukt effekt. Deet finnes også et tilsvarende skjermbilde for terrengkjøring med hellningsgrad etc. Foto: Rune M. Nesheim
MORO FOR UNGA: Her kan passasjerene følge med på turbotrykk, G-krefter og brukt effekt. Deet finnes også et tilsvarende skjermbilde for terrengkjøring med hellningsgrad etc. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det eliminerer forhjulsdriftfølesen og gir en fin stabilitet på tørt, samtidig som man føler skikkelig balansepådrag i sving på grus og snø.

Når ESP-systemet er delvis avslått holder den sjelden igjen særlig kraftleveranse, og med systemet avslått har du en morobil, særlig om vinteren.

Styrefølelsen er også helt innafor og bedre enn den man finner hos BMW og Mercedes med forhjulsdrift om dagen.

GAP: De karakteristiske "lysbrillene" er byttet ut mot noen mindre kjørelys og ekte luftinntak for kjøling av olje, vann og luft. Foto: Rune M. Nesheim
GAP: De karakteristiske "lysbrillene" er byttet ut mot noen mindre kjørelys og ekte luftinntak for kjøling av olje, vann og luft. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

T-Roc har akkurat den samme hverdagslige og ukompliserte følelsen som Golf R har, men når man bestemmer seg for å være rabagast, så gir den så det monner der også, som om det skulle være den naturligste ting i verden.

Skulle man ønske noe, var det et litt mindre ratt, særlig når man hopper rett fra Peugeot, som jeg gjorde. De har et latterlig lite ratt.

Adaptivt understell koster 8700 og er strengt tatt ikke nødvendig i det daglige. Den blir stiv og steppete når race-modusen er innkoblet, men aldri veldig ukomfortabelt, selv om den holder et godt grep om den litt høyere bilen i svingene.

FESTENS MIDTPUNKT: Et ekstra heftig eksosanlegg gjør tilværelsen langt mer leken både inni og utenpå bilen. Man er aldri i tvil om at det er noe ekstra som kommer forbi. Foto: Rune M. Nesheim
FESTENS MIDTPUNKT: Et ekstra heftig eksosanlegg gjør tilværelsen langt mer leken både inni og utenpå bilen. Man er aldri i tvil om at det er noe ekstra som kommer forbi. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mange vil nok velge det egendefinerte kjøreprogrammet og velge sporty oppsett på alt unntatt fjæring. Da har man en rask og komfortabel skyss.

Noe for familien?

Man sitter godt i akkurat passelige sportsstoler foran. VW kan ergonomi. Det er lite å utsette på funksjonaliteten på den 8-tommer store multimediaskjermen, men vi savner et kulere og sportsligere oppsett på den virtuelle cockpiten.

SKINN: Skinnsetene med carbonlook er kule, men stoffsetene har også R-logo og samme stopping og gir deg 24000 å bruke til andre ting i stedet. Foto: Rune M. Nesheim
SKINN: Skinnsetene med carbonlook er kule, men stoffsetene har også R-logo og samme stopping og gir deg 24000 å bruke til andre ting i stedet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hvor mye hadde kostet med en sportsdesign lignende det Audi S Q2 har? Det hadde løftet inntrykket betraktelig.

I forhold til konkurrentene har man valgt «folkeligere» materialer i innredningen. Til og med dashbordets overkant er i steinhard plast, men designen er bra, så de slipper unna med det.

Barn sitter som konger i baksetet. Fire menn på 190 cm må bli enige om plassfordelingen mellom radene. Dersom de foran sitter bra, mangler man et par cm til knærne dersom man ikke skrever. Takhøyden er det derimot lite å si på.

GOLF-STØRRELSE: T-Roc ser kanskej liten ut, men er i Golf-størrele med litt ekstra bagasjerom. Det burde holde som en familiebil. Foto: Rune M. Nesheim
GOLF-STØRRELSE: T-Roc ser kanskej liten ut, men er i Golf-størrele med litt ekstra bagasjerom. Det burde holde som en familiebil. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bagasjerommet rommer 392 liter. Dersom du ligger unna basskasse eller reservehjul, kan gulvet senkes mer enn på bildene. Den har praktisk 3-delt bakseterygg men avtakbart tilhengerfeste av den svært manuelle sorten. Det hører kanskje ikke hjemme i dette råskinnet.

Verdt penga?

Sammenlignet med de avgiftsfrie ladbare hybridene som nylig har ankommet med 300 hester og som er omtrent akkurat like store, blir den ganske dyr. Peugeot 3008 Hybrid4 og Grandland X Hybrid4 koster fra veldig lave 353.900 kroner. De fleste kjøper riktignok den dyreste til 520.000.

Peugeot 3008 er også billig. Du får den fra 361.900 kroner, men havner på 540.000 med alt.

LETTLASTET: Et helt firkanta bagasjerom med 3-delt baksete gir masse plass og en litt høy lasteterskel. Foto: Rune M. Nesheim
LETTLASTET: Et helt firkanta bagasjerom med 3-delt baksete gir masse plass og en litt høy lasteterskel. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
TAR PLASS: Uten basskasse kan du senke gulvet 10 cm ekstra. Foto: Rune M. Nesheim
TAR PLASS: Uten basskasse kan du senke gulvet 10 cm ekstra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

T-Roc R starter der de andre slutter. Startprisen er 540.000 kroner, og når bilen er utstyrt med alt som vår testbil har montert, er prislappen 709.000 kroner. Auda.

Men er du bare ute etter kjøreegenskapene og velger smart i ekstrautstyret, kan du lett barbere 100.000 kroner. Hvit er gratis og kult, Skinnsetene koster 24.000 kroner, Akrapovic-eksoanlegg 42.000, panoramasoltaket 13.000, adaptivt understell med kjøreprofilprogram 8700 og så videre.

BARSK NOK: Den gjør ikke spesielt mye ut av seg, men allerede når du starter den, skjønner du at dette er noe spesielt. Foto: Rune M. Nesheim
BARSK NOK: Den gjør ikke spesielt mye ut av seg, men allerede når du starter den, skjønner du at dette er noe spesielt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

En mellomting mellom understellsoppsettene som er der nå blir perfekt, og det er enkelt å velge mellom sport og manuell på girkassa selv.

Testresultat

VW T-Roc R

Terningkast 6
Sivilisert råskinn

fantastisk motor, gir, firehjulstrekk og understell. Bra setekomfort, ok plass for klassen og ikke avskrekkende pris.

Forbruk og dekkstøy.

Resten av utsyret er billig. 19-tommerne er et must, det samme er nøkkelfri åpning, multimediapakke og ryggekamera også. Sikkerhetspakka til 4000 kroner inneholder utstyr som du absolutt ikke vil være uten, som adaptiv fartsholder, regnsensor og fjernlysassistent, samt nødbremsesystem, blant annet.

Med utstyret undertegnede MÅTTE ha, lander raketten på 589.500 kroner. Det er billig, dersom kjøreglede er viktig for deg.

For dette er noe helt annet enn konkurrentene som tilbyr det samme på papiret. Man går glipp av et par liter i bagasjerommet og et par centimeter i baksetet, men på plussiden får man bedre hengervekt.

Dersom bilen leases, ligger månedskostnadene på omtrent det samme.

Det er i grunn bare bensinpengene som utgjør forskjellen. En lav pris å betale for å gå på tivoli hver dag.

VW. T-Roc R

Bensinmotor:Rekke-4, 16v, Turbo, bensin
Girkasse7-trinn Dobbelt cluch girkasse
Slagvolum:1984 ccm
Effekt - o/min :300 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:400 Nm / 2000
0-100 km/t:4,8 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk NEDC:0,74 l/mil
CO2-utslipp WLTP:192 g/km
Tankvolum:55 liter
L/B/H:435/182/157 cm
Akselavstand:260 cm
Dekkdimensjon:235/40R19
Bagasjerom:382/1237 liter
Egenvekt:1500 kg
Tilhengervekt:1700 kg
Pris fra kr.:543.200,-
Pris Testet bil:709.100,-

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!