Et komfortabelt bruktkjøp?

Da vi testet Renault Laguna konkluderte vi med at bilen var som skapt for de lange, komfortable bilturene. Dessverre er det enkelte problemer med bruktbilene.

Renault Laguna inntok norske veier i 1993, og fortsatte i produksjon frem til den ble avløst av Laguna II nå i år. Laguna har alltid vært en rommelig bil, noe som også gjelder for kombi-kupeen. Likevel fikk ikke Laguna som kombi-kupe lov til å regjere alene i mange årene. I 1995 kom nemlig stasjonsvognsutgaven.

Under panseret på Laguna er sjansen størst for at du finner en bensinmotorr, selv om det også er solgt Laguna med dieselmotorer her til lands. Ytelsen på bensinmotorene strekker seg fra 90 til 167 hestekrefter, og etter oppgraderingen i 1998 ble flere av motorene erstattet av nye, mer avanserte, 16 ventilerte enheter.

Dette bør du se etter
  
Karosseri:- Vær på vakt overfor rust.
Motor:- Tenningsproblemer ved fuktighet.
 - Problemer med startsperre.
 - Oljelekkasjer er vanlig.
 - Dynamoen har tendens til å svikte.
Diverse:- Rust på eksosanlegg.
 - Løse vindusviskerarmer.
 - Ulyder fra forakselen tyder på slitte foringer.
Historikken til Laguna i grove trekk
  
1993:- Renault introduserer Laguna i Norge.
1998:- Oppgradering. Endringer i bilens front, hekk og nye motorer.
2001: - Renault introduserer Laguna II.


Konklusjon

Renault Laguna er ikke problemfri, men de tekniske problemene som dukker opp er mest av bagatellmessig karakter. Dessverre medfører problemene at du kan bli stående. For eksempel er det irriterende når startsperren blir trasig, eller dersom du får et problem med fukt i tenningen. Mer alvorlig er rustproblemene som Laguna har. Rustbehandlingen fra fabrikk var elendig, og som et resultat kan enkelte Laguna være rullende rustbomber. Her gjelder det å være på vakt.

På statistikken fra tyske TüV kommer heller ikke Renault Laguna godt ut. Av kontrollerte biler som er mellom 1 og 3 år gamle har 5 prosent Lagunaene feil som TüV mener er trafikkfarlige. Gjennomsnittet er 4,7 prosent. Bedre blir det ikke dersom vi ser på biler som er mellom 4 og 5 år gamle. 10,5 prosent har alvorlige feil og mangler. Gjennomsnittet her er 9,3 prosent.

Prismessig kommer imidlertid Laguna godt ut. En 1996 modell RT med to-liters motor, og med kjørelengde på 72.000 kliometer koster om lag 165.000 kroner. Regn med å måtte plusse på om lag 10.000 kroner for en stasjonsvogn.

Våre tester av Renault Laguna

  • Test av Renault Laguna 1.6 RT Stv

  • Test av Renault Laguna 1.8 Kombi