Kommentar:

Et elbilforslag hinsides all fornuft

Bjørnar Moxnes ser rødt når han ser rikinger i luksuriøse elbiler. Nå vil han innføre janteskatt.

HALVANNEN MILLION: Bør en Tesla Model X gå opp 50 prosent i pris til halvannen million? Ja, hvorfor ikke, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

KOMMENTAR: Bjørnar Moxnes ser rødt når folk med mye penger velger et dyrt miljøalternativ fremfor å kjøre bensin- og dieselslukende alternativer.

Nå frir han til de andre partiene på Stortinget om støtte til en misunnelsesskatt for at de som føler de ikke har råd, eller ikke ønsker å bruke mye penger på bil, også skal bli fornøyde (se video øverst).

PÅ FEIL SPOR? Moxnes mener rikingene må betale mer for el-doningene sine. Foto: Bjørn H. Moen
PÅ FEIL SPOR? Moxnes mener rikingene må betale mer for el-doningene sine. Foto: Bjørn H. Moen Vis mer

Om klimaet blir bedre eller dårligere, spiller liten rolle, bare rikingene må betale janteskatten.

Er det en ting vi har vært gode på her i Norge, har det vært å skattlegge bilkjøp så hardt at naboen som tjener litt mer ikke skal kunne flotte seg i en bedre bil enn gjennomsnittet.

Det er ikke lenge siden vi måtte betale ekstraavgift for effekt. Takstene var delt opp i trinn. Det øverste var 170 hester. Hver eneste hestekraft over 170 måtte belastes med 1500 kroner.

Om bilen var vesentlig mer energieffektiv og faktisk forurenset mindre enn en bil med eldre teknologi med mindre effekt, spilte liten rolle. Bilen behøvde ikke en gang å være rask, men stor motor skulle koste. Gjerne hundertusenvis av kroner ekstra.

Og fartsgrensene gjaldt og gjelder fortsatt for alle, uansett om bilen har 500 eller 50 hester, så det ga egentlig ingen store fordeler med en kraftig motor, utover å pleie entusiasme og fasinasjon for teknologi.

Jeg var en av dem som ønsket den nye CO2– og NOX-baserte engangsavgiften, mens effektkomponenten gradvis ble trappet ned til fullstendig utfasing fra og med 2017.

At man fjerner alle tulleavgiftene og fokuserer på utslipp har noe for seg. Det fremmer teknologiutvikling og demper både lokal og global forurensning. Det gjør livet bedre for alle. At det skal koste å være svin er helt greit.

Alle hater Tesla

Det var lett å gi moms- og avgiftsfritak for elbiler den gang da elbilen var et livsfarlig glassfiberkarosseri med vaskemaskinmotor mellom bakhjula, som nesten ingen med fornuften i behold turte å kjøre i.

Da syntes jo alle egentlig synd på stakkarene i hjemmestrikka genser, lue og skjerf som ofret både sikkerhet og komfort for å kjøre billig inn til byen. Ingen reagerte nevneverdig da den smale Mitsubishi i-MiEV med søsken kom på banen heller. Den var for spesielt interesserte.

Leaf ble den første elbilen som kunne sammenlignes med en vanlig bil, men den store misunnelsen uteble, fordi mange fortsatt ikke ville dra noe sånt inn på tunet.

Det var først da Tesla kom på banen, at Moxnes og Co. begynte å irritere seg over elbilismen. Og hvorfor?

Det er de med penger som må ta «belastningen» med å velge fossilfritt første gang, for å få disse bilene ut på veien. Det var - og er fortsatt en berettiget risiko. Og den er ikke gratis.

Det er modig å kjøpe ny teknologi fra et nytt og totalt ukjent merke. Du må være innovatør for å ta sjansen. Man ante ingenting om kvaliteten og gjenkjøpsverdi.

Nå vil altså Moxnes at de som kjøper Tesla skal straffes for å gå foran med et godt eksempel og gjøre det mulig for politikerne å slå seg på brystet i utlandet over den store elbilandelen.

Se hva Elon Musk har gjort for det grønne skiftet. Hele verden følger nå etter den eksentriske gründeren med de ville idéene. Nå skal alle plutselig lage elbiler med store skjermer midt i dashbordet.

Tesla var det første reelle elbilalternativet for mange, og åtte år etter er det fortsatt ingen som hverken har slått dem eller tatt dem igjen. Det bør vel applauderes, ikke skattelegges?

Selv om dette populært blir kalt Tesla-skatt, ønsker Moxnes at alle dyre elbiler skal betale fulle avgifter. Begrunnelsen er at det er 27 ganger så vanlig å ha en elbil i familier med god råd enn i familier med dårlig råd.

Seriøst Moxnes - er det ikke 27 ganger mer vanlig at folk med penger kjøper ny bil enn at folk uten penger gjør det? Det må nødvendigvis være folk med penger som kjøper nye biler. Mindre bemidlede kjøper bruktbiler. Og nå kan de etterhvert kjøpe brukte elbiler - til overkommelige priser. Er ikke det flott?

Trenger avgifter

Med den store flommen av avgiftsfrie ladbare hybrider og elbiler som kommer fra i år og utover, sier det seg selv at man må se på avgiftsleggingen av biler. Men dette forslaget er hinsides all fornuft.

Politikerne viste bra vinglepolitikk med dieselbilene, og troen på politikere øker neppe med utspill som det Raymond Johansen kom med for litt siden (se sak under).

Kommentaren er skrevet av Rune Nesheim, journalist og biltestansvarlig i Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!