Espace: Stor og rask

Espace IV blir en spennende bil. Store motorer og mer lengde, som faktisk gjør at den faktisk greit kan brukes som en ekte syvseter.

Espace: Stor og rask
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Espace ble lansert i 1984 og var den første europeiske flerbruksbilen. Nå nesten 900.000 biler senere kommer generasjon nummer fire.

Ny offensiv

I Europa har salget av Espace gått strykende og Renault satser på å styrke posisjonen. Neste generasjon Espace er større og skal ha ytelser og kjøreegenskaper som en personbil. Designelementer er hentet både fra Avantime og Vel Satis.

Mange motorer

Toppmodellen vil få en 3,5-liters V6 motor med 245 hestekrefter. Dette blir med andre ord av de raskeste syvseterne som finnes. 0 til 100 kilometer i timen klarer denne modellen på 8,1 sekunder. Den har også 85 prosent av dreiemomentet tilgjengelig fra 1.200 omdreininger. Nye Espace vil også bli tilgjengelig med to mer ordinære bensinmotorer. En toliters motor med 140 hestekrefter og en tilsvarende motor, men med turbo og 165 hestekrefter.

Mye diesel også

To firesylindrete dieselmotorer på henholdsvis 120 og 150 hestekrefter burde være salgbart i Norge. Den lille er en 1,9-liters motor og den store har en 2,2-liters blokk. Den største blokka i gata blir en 3-liters V6-motor med 180 hestekrefter. Alle dieselmotorene benytter common rail dieselinnsprøytning og turboer med variabel turbingeometri. Det siste gjør blant annet at dreiemomentet blir tilgjengelig ved svært lavt turtall.

Her i Norge kan får vi ikke boltre oss med så mange motorer. Det blir 165 hesters bensinmotor og 150 hesters dieselmotor som blir tilgjengelig her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor

Grand Espace-modellen har plass til syv personer i kupeen. Normalt pleier syvsetere å være smekk fulle når syv mennesker har tatt plass. Er du heldig får du med et par handleposer i bagasjerommet. Grand Espace er 486 centimeter lang og har 456 liter med bagasjerom i tillegg til syv sitteplasser. Espace, som er 20 centimeter kortere, kommer ikke til Norge.

Mye utstyr

Vi får håpe bilene som kommer til Norge får noe av utstyret som beskrives i pressemeldingen. Gassutladningslamper både på nær- og fjernlys, åtte kollisjonsputer, 16- til 18-tommers felger, elektronisk stabilitetsprogram (ESP), glasstak, syv individuelle seter, radio og CD-spiller med 6-platers veksler og egen klimakontroll per seterad er noe av det som blir tilgjengelig på Espace.

Til Norge

Bilen kommer til Norge i mars og blir tilgjengelig kun i lang utgave, med andre ord som Grand Espace. Prisene tipper vi vil starte omkring 450.000 kroner.