Det er under første pressedag på Los Angeles Auto Show at Mazda avduket den helt nye CX-5. Til tross for en stil vi kjenner igjen fra forgjengeren, er dette en komplett redesignet utgave av SUV-en som kom på markedet i 2012 og som vi belønnet med et terningkast seks. Det er bare to år siden vi kunne presentere en fornyet versjon av modellen. Og nå er det altså en helt ny CX-5, altså annen generasjon, som står for døren.
CX-5 er Mazdas mestselgende modell i Europa, selges i mer enn 120 land og representerer rundt en fjerdedel av Mazdas globale salg - 1,4 millioner eksemplarer er levert til kunder siden lanseringen. Den ble kåret til Årets Bil i Japan 2012-13.
Mazda har de siste årene hatt suksess med sin lettvekts Skyactiv-teknologi og lett gjenkjennelige Kodo-designspråk, som vi ble rimelig betatt av allerede da den i 2010 ble vist første gang på konseptbilen Shinari .

Helt ny, men i samme ånd
Når vi ser bildene, tenker vi at Mazda ikke har villet ta sjansene på å endre på et vinnende konsept. De smalere frontlyktene er det mest synlige tegnet på at CX-5 er ny. Dimensjonene er også omtrent som før med 455 centimeter i lengden over en akselavstand på 270 centimeter, 184 centimeter i bredden og 169 centimeter i høyden.
Mazda presiserer at karosseriet er blitt 15 prosent stivere takket være mer bruk av høystyrkestål. Lydnivået inne i kupéen skal være redusert i forhold til dagens generasjon.
Det er for øvrig begrenset med informasjon vi har mottatt i denne omgang, men CX-5 generasjon 2 kommer med alt av Skyactiv-teknologi, inkludert 2 bensinmoterer - Skyactiv-G 2.0 og Skyactiv-G 2.5 - og dieselmotoren - Skyactiv-D 2.2. De er tilgjengelige med 6-trinns Skyactiv-girkasser som automat eller manuell.

4x4 og sikkerhetspakke
Firehjulsdrift, som hos Mazda kalles i-Activ AWD, er selvsagt tilgjengelig. Den nye modellen kommer også med G-Vectoring Control, det elektroniske systemet som fordeler dreiemoment til hjulene avhengig av rattbevegelserkjøreforhold for mest mulig effektiv fremdrift. Av annen teknologi som leveres nevnes spesifikt head-up display (informasjon projisert på frontruten), og elektrisk bagasjeluke.
Full sikkerhetspakke, Mazdas i-Activsense, er oppgradert og inkluderer adaptiv fartsholder som kan følge foranliggende kjøretøy fra stående start, samt skiltgjenkjenning som leser fartsgrenseskilt og andre typer trafikkskilt og projiserer informasjonen i instrumentpanelet.

Spesiell lakk
Mazda skryter uhemmet i sin presseinformasjon av fargen bilen har på disse bildene: Premiumfargen Soul Red Crystal, en videreutvikling av dagens «signaturfarge» Soul Red, som skal gi CX-5 ekstra utstråling. Det er en tresjikts lakk med 20 prosent mer fargemetning og 50 prosent mer dybde enn vanlig lakk i den hensikt å gi et dypt og levende uttrykk.
Salget av nye CX-5 starter opp i februar i Japan, før den rulles ut i andre markeder verden rundt. I Europa og Norge kommer den i salg sommeren 2017.
Les også:
- Nei - det er ikke Volvo XC90, men Mazda CX-9!
- Duell mellom Mazda CX-3 og Honda HR-V
- Test av Mazda 6 stasjonsvogn med firehjulsdrift
Flere bilder:
Alle foto: Mazda
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.