Ukens Veteran: Reodor Felgen Jr.

Erlend (24) bygde sin egen Il Tempo Gigante

Erlend Kragseth har samme innstilling som den kjente sykkelreparatøren fra Flåklypa: Går det ikke å få kjøpt? Da lager vi det sjøl!

TRIST SYN? 
Men jaggu ble det en gledesspreder av Palle! Foto: Andre Kragset
TRIST SYN? Men jaggu ble det en gledesspreder av Palle! Foto: Andre Kragset Vis mer

Erlend henter inspirasjonen fra bilprogrammer på Discovery og figuren «Palle» fra Klypa. Ikke minst er de vanvittige skapningene et resultat av bostedet – ei lita bygd, med ikke så altfor mye tilbud til ungdommen.

Han er en slags oppfinner – et slags samfunnsbevisst bygde-lim. Ja det høres merkelig ut, men les videre, så forstår du bedre hva vi snakker om.

KOMPISHJELP: Erlend presisere at han ikke har gjort dette på egenhånd. Fra venstre: Kai Robin Nystøyl og Henrik Hustad Nystøyl. Foto: Kaj Alver
KOMPISHJELP: Erlend presisere at han ikke har gjort dette på egenhånd. Fra venstre: Kai Robin Nystøyl og Henrik Hustad Nystøyl. Foto: Kaj Alver Vis mer

Palle Politibil, fuglekasser og lærlingene.

Nå skal vi ikke påstå at vi er mer observant enn andre, men noe klarer vi da å plukke opp. Som Erlend og hans fabelaktige budsjett-kopi av det som kanskje er tidenes mest kjente bil: Il Tempo Gigante.

Den dukket opp på det store internett, og vi lot fingrene løpe over touch-skjermen på telefonen for å få sporet opp byggherren fra Hakkalestranda. Erlend var ikke vrien å få fatt på, og heller ikke å få i tale. Men han er bevisst på hva han vil «tale» om.

- Hei Erlend! Den Flåklypa-bilen din – den er jammen fantastisk!

- Heisann, jo takk for det. Men det er jo ikke den eneste bilen jeg har!

Vi blir gjort oppmerksomme på at om vi skal først prate om tingene han styrer med, må vi ta det i noenlunde rekkefølge, og ikke minst presisere at han ikke har gjort dette på egenhånd.

Sistnevnte er nesten viktigst for han. Vi får knapt nok lov til å presentere han som en 24-åring, som har hatt en normal barndom, med klatring i trær og skrubbsår på knærne, før han stopper oss og sier vi må ta med de to hjelperne hans.

I andre sammenhenger, i andre medier, har de liksom blitt litt glemt: Kai Robin Nystøyl og Henrik Hustad Nystøyl.

- De har vært med meg hele veien. To karer som i starten bare var gutte-valper på 13-14 år. De hadde fått med seg at det skjedde ting i garasjen her borte, og ble nysgjerrige. De sykla bort til verkstedet, og satt og venta på meg når jeg kom hjem fra jobb.

I den sammenheng vil du kanskje sjekke ut saken om hvordan du finner et godkjent verksted til å reparere bilen din.

Kai Robin og Henrik har ikke bare blitt eldre, men de har også fått erfaringer som vanskelig kan sammenlignes med noe annet. De går begge på skole for å drive med maskineri og/eller mekanikk i andre former. Og etter å ha gått i «lære» sammen med Erlend, så kan de mer enn det skolen kan tilby.

FRA BUNN.
Palle har vært omtrent i molekyler før den ble satt sammen. Nå er den som ny. Foto: Kaj Alver
FRA BUNN. Palle har vært omtrent i molekyler før den ble satt sammen. Nå er den som ny. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Jeg hater videospill. Eller, det vil si jeg liker ikke at ungdommen blir sittende inne hele dagen å spille. Det er om å gjøre å få dem ut og i gang med noe. Sånn er det for meg, og sånn har det blitt for Kai og Robin. Er ikke tid igjen til videospill, hehe. Her skjer det nemlig alltid noe.

- Det er viktig å ta for oss bilene du har bygget i noenlunde rett rekkefølge. Så hvor startet det hele?

- Tja, det har vært alt mulig, men det første prosjektet var vel da jeg jobbet som lærling med lastebiler og busser. Retta bulker og litt sånn, men hadde aldri gjort noe større prosjekt selv.

KORPSET: Palle 
fikk jobben som korps i 17.mai 
toget. Foto: Andre Kragset
KORPSET: Palle fikk jobben som korps i 17.mai toget. Foto: Andre Kragset Vis mer

- Men jeg ville prøve meg, så jeg fant en gammel Boble på nettet. Den var velsignet med rullemaling, som var et litt av en jobb å slipe ned, fastrusta motor og andre herligheter. Men jeg prøvde meg på sandblåsing og fylte diesel på motoren som fikk stå noen uker – et av triksene jeg plukka opp på Discovery-kanalen. Etter mange arbeidstimer ble den bra. Skulle egentlig kalle bilen for Pelle Politibil, av naturlige årsaker, men jeg fant ut at navnet var verna – så den heter Palle.

- Jeg er i styret for 17. mai-komiteen, og siden bygda vår er liten, manglet vi folk i korpset som skulle gå og spille i toget. Da satte vi inn Palle som stedfortreder, med stereoanlegg og høyttalere på taket – og med korps-musikk i spilleren.

HUSK! Følg oss på Instagram!
HUSK! Følg oss på Instagram! Vis mer

- Det er ei lita bygd, om man ikke klarer å fylle korpset. Fort gjort å bli «kjendis» i en slik bygd, på godt og vondt?

- Hehe, ja. Jeg lagde jo en sånn fotoboks her for noen år siden. De holdt på med ombygging av fergekaia, så all trafikken ble omdirigert inn i tettbebygde strøk forbi blant annet huset vårt. Det var mye «ymse kjøring» fra folk forbi der, og det var jo unger langs veien.

Sjekk også denne varianten: Strikket sin egen fotoboks

- Så jeg tok noen mål og bygde en «fotoboks» i stål, satte den i hagen ved veien og kontrollerte at det var innafor loven. Det var det. Jeg sikret meg ved å bore to hull i den og kalle den for ei fuglekasse. Men den fungerte. Bilistene bråbremsa, og farten ble tilpassa forholdene. Topp det - men det ble litt oppmerksomhet.

LITT KIS: Man må jo ha en sånn bil som ungdommen lika. Foto: Andre Kragset
LITT KIS: Man må jo ha en sånn bil som ungdommen lika. Foto: Andre Kragset Vis mer

Ikke bare Bobler

- Vi ser jo på bildene at det er mye Boble du driver med?

- Nja, hvis vi skal fortsette, så kan vi hoppe til de neste som er helt andre biler. Jeg kjøpte en sliten Mustang 69-modell for å sette i stand. Jobba en del med den også, og vi brukte en miks av biltransporter og løftebukk for å kunne få sandblåse den under, i stedet for å kjøpe sånn «vugge» man snurrer bilen rundt i.

AMCAR. En strøken Mustang er høyt ansett i Amcar-miljøet, men også av kompisene. Den ene kompisen ble litt overivrig, og det endte nesten i ras. Foto: Kaj Alver
AMCAR. En strøken Mustang er høyt ansett i Amcar-miljøet, men også av kompisene. Den ene kompisen ble litt overivrig, og det endte nesten i ras. Foto: Kaj Alver Vis mer

– I dag er bilen relativt strøken, og med en 302 V8 under panseret, lager den en herlig låt når den først er ute på lufting. Litt artig historie: Da bilen nesten var ferdig, skulle vi på treff med den. En kompis bor i nærheten av der treffet var, så han skulle frakte den dit. Han ringte for å høre om han kunne ta den en tur ned på bensinstasjonen, men endte opp med å kjøre den hele kvelden, med det resultat at radiatoren sprengte, og dermed var mitt første Amcar-treff på en måte avlyst, hehe. Men den er selvfølgelig fiksa nå.

- Du skulle hatt en bilberger stående du. Så kunne du ha fraktet disse bilene dine rundt til folk og fe selv?

SEMI? Bla om for å se 
hva denne Bobla ble til ... Foto: Kaj Alver
SEMI? Bla om for å se hva denne Bobla ble til ... Foto: Kaj Alver Vis mer

- Jeg har jo nesten det! Har du ikke sett «Semi-Bobla» mi? Det var en jeg kjøpte for å ha som delebil til «Palle», men så fikk vi en idé, da vettu. Så vi satte i gang å bygge «semitrailer» av den. Mor og far driver en Joker-butikk, så planet bak er bygget av butikkhyller.

- Rundt motoren har jeg sveisa ei ramme så den tåler en trøkk oppå der. Svingskive er det også, men selv om den har hjul fra BMW E39 bakerst, er den dessverre ikke så funksjonell. Det var mest på gøy, hehe. Dette var jo også noe vi hadde sett på Discovery Channel. Lett påvirkelig, tydeligvis. Men ser ikke mye TV, altså.

KEEP ON TRUCKIN: Til glede for fotografen. Den kan egentlig ikke dra Palle, men det ser tøft ut! Foto: Kaj Alver
KEEP ON TRUCKIN: Til glede for fotografen. Den kan egentlig ikke dra Palle, men det ser tøft ut! Foto: Kaj Alver Vis mer

Erlend har også en litt spesiell bil som kanskje «passer» bedre for ungdommen. En som står litt mer i stil til aldersgruppen han befinner seg i.

- Ja, jeg fant en BMW i Bergen. Det er egentlig en 1994 E36 325i, men den har E46 front, Lorenz-tuning og «Lambo-dører». Var en del rust der, og dårlig understell og dempere. Men den har jeg ikke bygget - bare fikset. Og den er ikke klar ennå. Men Flåklypa-bilen begynner å bli klar!

JULEGAVEN SOM ALDRI KOM: Nevøen venter 
fremdeles på det som ble arbeidstegningen til Erlend. Foto: Kaj Alver
JULEGAVEN SOM ALDRI KOM: Nevøen venter fremdeles på det som ble arbeidstegningen til Erlend. Foto: Kaj Alver Vis mer

Lokalbil

Det er kanskje kopien av den legendariske bilen i animasjonsfilmen Flåklypa Grand Prix, Erlend har fått mest oppmerksomhet for. En bil man ikke forventer å se i ei lita bygd oppe mot Ålesund- og Ørsta-området.

UTGANGSPUNKTET: En sliten Plymouth skulle gjennomgå en total forandring. Foto: Kaj Alver
UTGANGSPUNKTET: En sliten Plymouth skulle gjennomgå en total forandring. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Ja… Hvor skal man begynne. Jo! Dette var originalt en Plymouth Volare som kom for salg på en sånn «kjøp og salg»-gruppe i nærområdet. Så var det denne Discovery Channel, da. Det var litt sånn Wheeler Dealer-greie.

- Min bror gjorde smarte kjøp, og jeg satte det i stand, så solgte han det. Problemet viste seg å være at det ville kostet mer å sette i stand, enn bilen kom til å bli verdt. Rust og Sikaflex alle veier. Så da fant vi ut at vi måtte bygge noe som var hakket «gærnere» enn forrige (Semi-Boble). Hva det skulle være, fant vi først ut etter at jeg hadde kjøpt en julegave til nevøene mine – en lekebil.

FOR: Glassfiber og hardt arbeid gjør underverker. Man kan ane hva det skal bli. Foto: Kaj Alver
FOR: Glassfiber og hardt arbeid gjør underverker. Man kan ane hva det skal bli. Foto: Kaj Alver Vis mer

Det var jo Il Tempo Gigante.

- Ble nevøene glade for bilen? Eller liker de din bedre?

- Det vet jeg ikke. De har ikke fått den ennå, haha. Jeg måtte jo ha noe å se etter - måle opp og sånn.

- Fiffig! Selv om det for kjennere ikke er helt likt, så er det jo utvilsomt i samme ånd som originalen. Og den er jo proppet med typiske Reodor-ting da. Ta oss gjennom hva det er vi ser på her?

BYTTE LEVERANDØR: Canal Digital fikk sparken, og Erlend tok parabolen til radar på Il Tempo Gigante. Foto: Andre Kragseth
BYTTE LEVERANDØR: Canal Digital fikk sparken, og Erlend tok parabolen til radar på Il Tempo Gigante. Foto: Andre Kragseth Vis mer

- Vel, det er en kortreist bil, hvis man ser bort fra utgangspunktet som er Amerika-bil. Jeg begynte med å kappe taket av den. Det gikk litt fort i svingene, så da vi dro av taket, trilla bilen i garasjeporten og slo den skeiv. Men vi fikk det nå av. Porten fiksa vi senere. Så var det å flekke av dører og resten av karosseriet til Plymouth-en. Måtte forlenge styringen, så forstillingen har jeg satt lenger fram og ordna så det blir riktige vinkler og sånn.

- Leddene til styringen er henta fra forhøsteren vår. Bakhjulene henta jeg fra en lastebil borti her. Både kappa og snudd felger, og laga nye bolthull. Karosseriet er stort sett messingplater som vi har bøyd til. Fikk tak i dem fra noe blikkenslagere borti gata. Vanskelige å pusse på, men, men. Jeg har også kledd Biltema-lyktene med messing.

DETALJER: Maritime klokker til instrumenteringen handlet fra den lokale Biltema. Foto: Andre Kragset
DETALJER: Maritime klokker til instrumenteringen handlet fra den lokale Biltema. Foto: Andre Kragset Vis mer

- Radar måtte vi ha - vi bytta fra Canal Digital til RiksTV - så jeg har brukt parabolen til det. Med avkappa brusflaske og høyttalerledninger, fikk vi lynavleder. Rakettmotoren er en 50-liters kompressortank som er forlenga med byggskum og stretch-laken fra hu' mor, mens mesteparten av trampolina gikk med til å bygge diverse rør-konstruksjoner. Panserpryden er en pokal fra en gang jeg fikk førsteplass i pilkast. Forhjulene er fra en kar i bygda som hadde en Chevy Van stående.

– Her var det jaggu litt!?

– Ja, men det er mer. Fikk handla noe maritime klokker til instrumenteringen på den lokale Biltema-en, og der hadde de sannelig dørhåndtak også, som er på plass i dashbordet. Så er den kledd i «ypperste kvalitets-pledd» fra den lokale JYSK-forhandleren borti her. Ja, så sitter det noe gamle sikringer fra huset inni der også. Apropos hus: eksosen bak er jo ventilasjonsrør fra huset.

DIGITAL TV? Radar måtte vi ha, så vi bytta fra Canal Digital til RiksTV, så jeg har brukt parabolen til det. Med avkappa brusflaske og høyttalerledninger, fikk vi lynavleder. Rakettmotoren er en 50-liters kompressortank. Foto: Kaj Alver
DIGITAL TV? Radar måtte vi ha, så vi bytta fra Canal Digital til RiksTV, så jeg har brukt parabolen til det. Med avkappa brusflaske og høyttalerledninger, fikk vi lynavleder. Rakettmotoren er en 50-liters kompressortank. Foto: Kaj Alver Vis mer

- Vi blir helt svette. Det må jo ha tatt veldig lang tid?

- Ja, litt tid har det gått. Vi begynte i mars 2016. Men det har jo vært mye husbygging, og ingen mekking hele sommeren, pluss litt graving og styr på kveldstid. Driver eget firma nå, så der og går det litt tid.

- Så dere har egentlig satt den sammen på bare et par måneder??

- Ja.

Denne reportasjen har tidligere stått på trykk i bladet Autofil, i mars 2017.