MANN UTEN HATT: Tidligere suste han rundt i Shelby Mustang og Boeing 767. Nå har tidligere SAS-pilot Erik Joys pensjonert seg, med en Amazon GT i garasjen. Foto: Paal Kvamme
MANN UTEN HATT: Tidligere suste han rundt i Shelby Mustang og Boeing 767. Nå har tidligere SAS-pilot Erik Joys pensjonert seg, med en Amazon GT i garasjen. Foto: Paal KvammeVis mer

Ukens veteran: Volvo Amazon GT

Erik fant sin ungdoms drømmebil

Etter flere års jakt har Erik Joys funnet bilen han har drømt om hele livet.

Jeg har bare hatt den i to-tre uker, sier Erik Joys idet en rødmalt B18B våkner til liv.

Om tjue minutter skal R-68123 være på EU-kontroll. Joys setter i gang den møysommelige prosessen det er å flytte en halv meters girspake fra ett gir til et annet.

- I fire-fem år tenkte jeg at en ekte GT hadde vært moro. Da jeg kom over denne, var det bare å slå til.

LIVETS LYS: Ekstralysene fra Hella er kanskje det enkleste GT-hintet. Avhengig av markedet kunne ekstralysene være fjernlys eller tåkelys. Eller fjernlys på ene siden, og tåkelys på den andre ... Foto: Paal Kvamme
LIVETS LYS: Ekstralysene fra Hella er kanskje det enkleste GT-hintet. Avhengig av markedet kunne ekstralysene være fjernlys eller tåkelys. Eller fjernlys på ene siden, og tåkelys på den andre ... Foto: Paal Kvamme Vis mer

Velutstyrt 50-åring

Det er allerede over 50 år siden Volvo presenterte den heftige 123GT, en Amazon med hår på brystet, B18B-motoren fra P1800S - og masse standardutstyr:

Ekstralysene fra Hella. Det spesielle rattet. Turtelleren på dashbordet, som sto like ved siden av den unike, integrerte hyllen. Speilene, som på 123GT var montert så langt fremme på forskjermene at de var omtrent ubrukelige. GT-emblemer. Krommet tupp på eksosanlegget. Blanke felgringer, som i dag er nær umulig å oppdrive. Elektrisk overdrive. Volvos til da sinteste motor, med doble SU-forgassere og 96 hestekrefter. Og spesielle, blanke setebeslag som gjorde at setet kunne legges helt ned - om fabrikken skjønte at det var lettere å få napp i en GT, skal vi ikke spekulere i.

RATT: Folk graver temmelig dypt i lommeboken for å få tak i de spesielle GT-rattene. Foto: Paal Kvamme
RATT: Folk graver temmelig dypt i lommeboken for å få tak i de spesielle GT-rattene. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Designikon

Bortsett fra lampen i bagasjerommet, der flytende kvikksølv i bryteren ga jording når bakluken ble åpnet, har Eriks bil alt det viktige, riktige GT-utstyret. Bra for ham - korrekte GT-deler er vanskelig å finne, og koster blod-ut-av-ørene.

Hvor mange GTer som ble bygget frem er tåkefullt. Noen hevder 1500, andre kilder påstår rundt 5000.

Etter noen tunge, Wunderbaum-infiserte tiår har rånestempelet i dag dunstet vekk. Amazon er atter regnet som et svensk designikon. De siste årene har prisene på ekte GTer skutt i været. Joys vil ikke ut med hvor hardt skadd hans egen lommebok ble, men antyder at en tilsvarende bil ligger på 25 000-30 000 euro i Tyskland og Holland.

UEKTE: Det hvite vinyltaket er uoriginalt, og skal fjernes så snart råd er. Foto: Paal kvamme
UEKTE: Det hvite vinyltaket er uoriginalt, og skal fjernes så snart råd er. Foto: Paal kvamme Vis mer

Soltaket som ikke finnes

Som om ikke 123GT er sjelden nok, har Erik Joys' 1968-modell utstyr som ikke finnes. Bilen ble bestilt ny i Sveits, og kjøperen insisterte på at han skulle ha soltak - selv om Volvo ikke leverte dette. Før sveitseren fikk sin nye grombil, ble den sendt rett til et karosseriverksted i Zurich, som satte inn et soltak i metall.

En eller annen gang har bilen vært lakkert opp igjen av en billakkerer som enten led av dysleksi eller dårlig humor - i hvert fall monterte vedkommende metallbokstavene på panseret slik at det stod «Vovlo».

Etter hvert havnet GTen på bilmuseum i Sveits, før den til slutt altså havnet i en klimakontrollert garasje i Bergen. Og hvis man virkelig legger godviljen til, så er Amazon litt norsk.

HÅNDBOOK: Original håndbook til Amazon GT fra 1956. Foto: Paal Kvamme
HÅNDBOOK: Original håndbook til Amazon GT fra 1956. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Filmstjernebil

Jan Wilsgaard (1930-2016) ble født i Brooklyn, som sønn av en utflyttet norsk sjømann. Familien flyttet til Sverige under annen verdenskrig. Guttungen studerte kunst og design i Göteborg, der han bare 20 år gammel ble håndplukket til Volvos nystartede designavdeling. Bare 25 år gammel tegnet Wilsgaard bilen som skulle bli Volvos første store eksportsuksess. Som inspirasjon brukte han samtidige Kaiser-biler - og en av verdens største filmstjerner.

Da Ingrid Bergman utpå 1950-tallet besøkte hjembyen Stockholm med ektemannen, film- regissøren Robert Rossellini, var det ingen liten begivenhet. Sensasjonen ble ikke mindre av at de kom kjørende i en sølvgrå Ferrari. Wilgaard skal ha latt seg inspirere av «Casablanca»-stjernen. Kunne han gi bilen kurver på de rette stedene, og en lite dæsj glamour, var han på god vei til suksess.

- Den er tegnet anatomisk, som en kvinne, sa Wilsgaard til VG for noen år siden.

SJELDENT: GT-utgaven av Amazon er ikke hverdagssyn på norskeveier. Foto: Paal Kvamme
SJELDENT: GT-utgaven av Amazon er ikke hverdagssyn på norskeveier. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Venusberget

Da bilen ble presentert i 1956, var det ikke bare venusberget fremst på panseret som duftet av kvinne. Også navnet skulle være kvinnelig. Da Volvo kom over amasonene, disse sterke, uavhengige kvinnene i gresk mytologi, var saken avgjort. De første reklamebildene viste bilen sammen med en kvinne med sverd. Man kan selvsagt mistenke at den trygghetssøkende bilfabrikken ikke tenkte helt gjennom sakene da de kalte opp Amazon etter blodtørste krigerkvinner som etter sigende drepte sine egne guttebabyer.

Men navneutfordringene stoppet ikke der.

Den tyske mopedfabrikken Kreidler brukte allerede navnet Amazone. Kompromisset ble at bilen kunne hete Amazon i nordiske land, men ble kalt 121, 122 osv. i resten av verden. Ikke at noen brydde seg - folk sa Amazon uansett.

Volvo imponerer fortsatt - 70 år senere. Les testen om nye V70 her

Bilen ble Volvos første store eksportsuksess, kanskje takket være annonser med slagordet «Drive it like you hate it». Amazon ble skrudd sammen i Chile, Sør-Afrika, Canada og Malaysia. I 1962 kom en todørsversjon og en herregårdsvogn, og i 1967 kom den sporty, velutrustede toppmodellen 123GT.

OVERDRIVE: Det røde lyset på dashbordet indikerer at den elektriske overdriven er aktiv. Turteller på dashbordet er også viktig GT-utstyr. Foto: Paal Kvamme
OVERDRIVE: Det røde lyset på dashbordet indikerer at den elektriske overdriven er aktiv. Turteller på dashbordet er også viktig GT-utstyr. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Ganske Treig

I dag kunne bokstavene like gjerne stått for for Ganske Treig, men på 1960-tallet var 123GT heftige saker. Med 96 hestekrefter kunne Amazon nå 0-100 km/t på eksplosive 11,8 sekunder.

- Det er en god, romslig og behagelig turbil, som ikke har problemer med å følge dagens trafikk, sier Joys.

Brytere med navn som «V.tork», «ljus» og «fläkt» står på rekke og rad bortover dashbordet. Da Joys flytter på hendelen til høyre for rattstammen, høres et lite klikk. Et rødt lys på dashbordet tennes, og turtallet synker.

- Mange eldre biler med fire gir har et veldig høyt turtall i dagens trafikk. Men med overdrive fungerer bilen fint i trafikken, sier han.

- Amazonen gir mye kjøreglede. Den er myk, og krenger mye i kraftige svinger. Setene er slett ikke verst - allerede i 1965 kom bilen med ergonomiske seter, med mulighet for å justere korsryggstøtte, sier Joys der vi glir gjennom det grå, endeløse havet av nymotens, sjeleløse biler som knapt eierne hadde kjent igjen.

SOVEKUPÉ: GT hadde blanke beslag på stolene, som kunne legges helt ned. Foto: Paal Kvamme
SOVEKUPÉ: GT hadde blanke beslag på stolene, som kunne legges helt ned. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Rustbøtte

Da Amazon rullet ut på veiene i 1957, lakk den som en sil og rustet noe vanvittig. Dette ble snart bedre, men fremdeles har Amazon et velfortjent rykte for å ruste.

Klikk for å endSMØRETUR: -Det er veldig viktig å bruke olje som inneholder sink. Hvis ikke fort slitt, sier Erik Joys. Foto: Paal Kvamme
Klikk for å endSMØRETUR: -Det er veldig viktig å bruke olje som inneholder sink. Hvis ikke fort slitt, sier Erik Joys. Foto: Paal Kvamme Vis mer

- Typiske ruststeder er bunnen, kanalene og innenfor skjermene, både foran og bak. Den har jo ikke innerskjermer, slik som moderne biler, sier Joys.

- Er B18-motoren så uslitelig som ryktet sier?

- På 70-tallet var det mange problemer med slitte kamaksler, ellers er det lite som slites.

- Det er en kraftig motorblokk, med en kraftig, femlagret veiv. Rett og slett en god motor, med en kjempegod girkasse, sier den nyslåtte Volvo-eieren.

- Men bilene har jo engelske forgassere, sier Joys og rister på hodet.

Tung bagasje

Bergenseren har fortid som bilmekaniker. I senere år tok han lappen på litt større og raskere fremkomstmidler - bl.a. Boeing 767. Flykapteinen har brukt store deler av livet på amerikanske biler - mannen har hatt åtte Mustanger, en av disse var en ´68 Shelby GT500KR.

Å være kaptein på en SAS-maskin med hyppige USA-turer, var ingen dårlig kombinasjon for en Mustang-entusiast.

- Det var akkurat plass til en girkasse i Samsonite-kofferten, smiler han.

Men etter alle Mustangene var det på tide å snu nesen hjem.

Til hans egen fortid.

BERGENS TØFFESTE: 
Erik Joys med sin første Amazon. Ikke heelt original, kanskje. Foto: Paal Kvamme
BERGENS TØFFESTE: Erik Joys med sin første Amazon. Ikke heelt original, kanskje. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Perfekt retro

Like etter at han fikk lappen, på slutten av 70-tallet, var Joys eier av en '68 Amazon.

- Det ble ikke lagt vekt på orginalitet, humrer han.

Vi snakker full rånepakke: Spoiler, laksetrapp, uoriginal solluke, breddete kromfelger, to tommers eksosanlegg og et dashbord som ble skjært i fillebiter for å få inn runde VDO-instrumenter. Og under panseret, med noe uregelmessig funksjon, ettermontert turbo.

- Det var Bergens tøffeste Amazon. Blå metallic, med «Fight or fall» i kunstskrift på sidene, sier 56-åringen.

LILLE SPEIL PÅ SKJERMEN DER: Amazon-nerdene krangler fremdeles om hvor på fremskjermene GT-speilene skal stå. Foto: Paal Kvamme
LILLE SPEIL PÅ SKJERMEN DER: Amazon-nerdene krangler fremdeles om hvor på fremskjermene GT-speilene skal stå. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Full pinne og hvite knoker

Den gang var det fast påsketradisjon å kjøre til Göteborg for å kjøpe Volvo-deler.

Gjerne på vinterdekk over fjellet, før han la om til medbrakte sommerdekk, og kjørte med disse et par dager. Så var det å skifte tilbake til vinterdekk og sette kursen hjem igjen.

Disse påsketurene kan være årsaken til at Joys har et visst nag til britiske forgassere. Ett år skulle en kompis være med. På vei over Haukeli satt Erik i passasjersetet og slumret, mens den vanligvis i overkant forsiktige kameraten kjørte. Så bråvåknet Erik av at noe ikke stemte. Bilen skjøt gjennom snødrevet i voldsom fart. I førersetet satt kameraten med hvite knoker og stivt blikk.

PÅ TUR MED HUNDEN: Tidsriktig vakthund passer på mono-høyttaleren. Foto: Paal Kvamme
PÅ TUR MED HUNDEN: Tidsriktig vakthund passer på mono-høyttaleren. Foto: Paal Kvamme Vis mer

- Det var ikke rattlås på bilen, så jeg lente meg bare over og slo av tenningen, slik at vi stoppet, forteller Joys.

Under panseret fant de to store, klumpete årsaker til bilens plutselige hastverk. I det fuktige vinterværet hadde SU-forgasserne frosset fast i - i fullgass-modus.

På tide med Eu kontroll? Nye regler kan gi dobbel pris. Les mer her.

Ikke godkjent

Hvordan det gikk på EU-kontrollen? Bilen ble ikke godkjent. Det kom ingen spylervæske på frontruten. Men bare fire minutters detektivarbeid avslørte en tett dyse. Nå kan Erik Joys lene seg tilbake og håpe på en fin, bergensk veteranbilsommer.

Noe som er enda sjeldnere enn 123GT.