Ny Audi A6 Allroad Quattro 2019

Er tiden over for Norges­-favoritten?

Den har vært en favoritt i 20 år. Nå nærmer det seg slutten for populære Audi A6 Allroad Quattro.

VIL DEN SELGE? Heller ikke den nye generasjonen Audi A6 Allroad Quattro kommer som ladbar hybrid. Da spørs det hvor mange biler de får solgt på det norske markedet. Foto: Audi
VIL DEN SELGE? Heller ikke den nye generasjonen Audi A6 Allroad Quattro kommer som ladbar hybrid. Da spørs det hvor mange biler de får solgt på det norske markedet. Foto: Audi Vis mer

Det er 20 år siden debuten til den norske favoritten, Audi A6 Allroad Quattro. Nå er fjerde generasjon straks på plass. Spørsmålet er bare om den kan leve opp til salget til de tre første generasjonene?

For over ti år siden solgte A6, totalt, godt over 1.000 biler årlig, mens salget for A6 i 2018 var på 225 biler - Norges 106. mest solgte bilmodell ... Det er altså på høy tid med en ny generasjon.

Importøren gjør i alle fall det de kan for å gjøre nye A6 Allroad Quattro attraktiv, når den kommer til høsten. Firehjulsdrift, adaptivt understell og økt bakkeklaring blir standard, på en bil de mener er «skapt for krevende norske hytteveier og for motorveiene ut av byene».

- Slående design

Møller Bil fremhever selv tre viktige punkter for å kjøpe den nye bilen:

  • Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede offroadegenskaper.
  • Kraftfulle V6 TDI-motorer, med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt.
  • Adaptiv luftfjæring, som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring, som standard.
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi
AUDI A6 ALLROAD QUATTRO: Dette er de første pressemeldingene som er sendt ut av den nye generasjonen. Foto: Audi

4,5 cm høyere offroad

I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus «Offroad» velges. Da heves bilen tre centimeter. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 1,5 cm, altså 4,5 cm over standardhøyden – til en total bakkeklaring på hele 18,4 cm.

I hastigheter over 120 km/t, senkes A6 allroad quattro automatisk 1,5 cm for bedre stabilitet og mindre luftmotstand, heter det. I tillegg til det adaptive understellet skal «Hill descent control» og «Tilt angle assist» gi føreren mer komfort og sikkerhet ved offroadkjøring.

Informasjonen om hellingsvinkler i alle retninger vises på MMI-skjermen. Dersom det skulle oppstå fare for at kjøretøyet velter, blir føreren varslet.

Mer Allroad

Nye A6 Allroad har det importøren kaller for et offroad-utseende, som de mener er enda mer slående enn forgjengeren. Både eksteriøret og det høyt individualiser-bare interiøret, skal understreke den nye modellens karakter.

Audi tilbyr nye A6 Allroad Quattro med tre kraftfulle TDI-dieselmotorer. Ytelsene spenner fra 231 hk (170 kW), via 286 hk (210 kW), til 349 hk (257 kW). Maksimalt dreiemoment er 500 Nm, 620 Nm og 700 Nm. Toppmodellen gjør 0-100 km/t på 5,2 sekunder, mens tillatt tilhengervekt er 2.500 kg.

INTERIØR: Slik ser fjerde generasjon av Audi A6 Allroad Quattro ut fra innsiden. Foto: Audi
INTERIØR: Slik ser fjerde generasjon av Audi A6 Allroad Quattro ut fra innsiden. Foto: Audi

Mildhybrid er standard

De tre TDI-motorene er alle utstyrt med Audis mildhybridteknologi (MEHV), som standard. Og det er dette som er modellens problem – A6 har finnes ikke i noen ladbar versjon. Dermed vil de også slite med å selge Allroad Quattro, tror vi.

MEHV-systemet er imidlertid basert på et 48 volts elektrisk anlegg og skal spare inntil 0,4 liter per 100 km.

Det er en beltedrevet generator som står mest sentralt i denne MEHV-komponenten. Den skal kunne regenerere energi med en effekt på opptil 8 kW, og lagre den elektriske energien i et litium-ion-batteri, med kapasitet på 10 Ah. Det gjør at den nye Audi A6 allroad skal kunne «seile» elektrisk over større fartsområder og at start-stopp-automatikken er virksom fra 22 km/t, heter det fra Audi.

Fjerde generasjon A6 Allroad Quattro er 4,95 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Akselavstanden er på 2,93 meter, noe som skal gi stor innvendig plass - både foran og i baksetet.

Bagasjevolumet på mellom 565 liter og 1680 liter, er det samme som i A6 Avant.

Infotainment, connectivity og førerassistanse

Den nye bilen skal ha det samme infotainmentutvalget som søstermodellene A6 og A7, samt to skjermer. Den øvre er til infotainment, mens den nedre styrer klimakontroll, komfortfunksjoner og tekstbasert input (håndskriftgjenkjenning).

Som ekstrautstyr kan også A6 Allroad Quattro leveres med «Audi virtuial cockpit» og head-up-display. Førerassistentsystemene tilbyr mer komfort og sikkerhet. De er inndelt i to pakker:

  • «Tour assist»-pakken, som inkluderer systemer som «Efficiency assist», «Adaptive cruise assist» og «Emergency assist».
  • «City»-pakken som inneholder «Intersection assist» og «Exit warning».

Bilen har en sentralenhet for førerassistentsystemene (zFAS), som kontinuerlig kalkulerer kjøretøyets omgivelser, og fungerer som datakilde for alle disse systemene, ifølge Møller Bil.

Konkurrentene er blant annet Volvo V90 Cross Country, Mercedes-Benz E-klasse All Terrain og Skoda Superb Scout (vel og merke billigere bil). Fjerde generasjon av Audi A6 Allroad Quattro kommer til Norge til høsten.