Er Mercedes best på kupé?

Mercedes satser videre på kupé, og aldri har resultatet blitt mer vellykket enn denne gangen.

Er Mercedes best på kupé?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste bilprodusenter prøver å lage biler som det er en fornøyelse å kjøre, Mercedes har klart det. Luksusfølelsen er sterk, og som vanlig gir store motorer og trafikktomme franske motorveier en deilig følelse.

Sammensatt

Hvis vi begynner foran har CLK fått grillen til CL. I forhold til utgående CLK har stjerna sunket ned fra panseret og inn i grillen. Lyktene minner om lysene på den nye E-klassen, men her har de smeltet sammen. Fronten blir på denne måten mer sportslig og kler bilen svært godt. Interiøret er blanding av litt av hvert. Rattet er fra SL, instrumentene er fra E-klasse og midtkonsollen er hentet fra C-klasse. Baklysene er adoptert fra E-klasse men er lettere modifisert for å få et mer sportslig preg.

CLK 270 CDI

Det er ingen trykkfeil. Den nye CLK kommer med den råsterke 5-sylindrede diesel-motoren som vi har skrytt mye av før. Effekten er nå oppe på 170 hestekrefter og dreiemomentet er massive 400 newtonmeter fra 1.800 til 2.600 omdreininger. Vi regner med at mange kunder på CLK rynker på nesen og fort blåser av denne motoren til en kupé, men det er en tabbe. CLK er ingen sportsbil og den sterke dieselen trekker behagelig. Den negative lydopplevelsen det kan være å kjøre dieselmotor uteble fullstendig. Bortsett fra tanken på at du kjører diesel er det ikke mye som taler for å velge bort CDI-motoren til CLK.

CLK 500

Er Mercedes best på kupé?

Selve grommotoren finner du i CLK 500 (CLK 55 AMG kommer senere). Her har du en V8-motor med 5 liters slagvolum og 306 hestekrefter. Dreiemomentet ligger også på denne motoren flatt over et bredt register. Fra 2.700 til 4.250 omdreininger har du hele 460 newtonmeter til rådighet. CLK 500 spretter opp til 100 på 6 sekunder blank og elektronikken må hjelpe til slik at toppfarten ender opp på ”politisk korrekte” 250 kilometer i timen. Motoren passer bilen perfekt og gassresponsen er formidabel. En mer sportslig automatkasse ville være å foretrekke, men det hjelper og låse kassen i et lavere gir. Da slipper du forsinkelser når du skal ut av svingene.

Interiør

Er Mercedes best på kupé?

Mesteparten av interiøret er hentet fra eksisterende Mercedes-modeller, men det gjør ingenting. Vi kunne ønsket oss et sportsligere ratt med tre eiker og kanskje en litt friskere instrumentering. Bryterne til de elektriske vindusheiserne er fortsatt plassert veldig lavt i døren, og vi venter i spenning på en mer ergonomsk lokalisering. Det er omtrent det som er å utsette på interiøret. Setene er helt topp og når du setter deg inn er det en ”arm” som rekker deg setebeltet. Veldig behagelig og en nyttig påminner om å bruke fornuftig sikkerhetsutstyr.

CLK finnes kun i utstyrsutgavene Avantgarde og Elegance. Forskjellene er stort sett andre felger, litt annen styling utvendig og annet setetrekk. Elegance har treverk i kupeén og Avantgarde har aluminium. Det er ingen prisforskjeller på de to utgavene.

CLK er allerede på plass i Norge og prisene finner du på denne lenken

En grundig forhåndsomtale finner du her.
Mer om motorer og utstyr finner du her.
Flere store bilder finne du her.

Relaterte artikler

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester