SPENNENDE FOR NORGE: Citroën C5 Aircross blir tilgjengelig under 300.000 kroner og vil fås med to diesel-, to bensin- og en ladbar hybrid-variant. Foto: Jamieson Pothecary
SPENNENDE FOR NORGE: Citroën C5 Aircross blir tilgjengelig under 300.000 kroner og vil fås med to diesel-, to bensin- og en ladbar hybrid-variant. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Test: Citroën C5 Aircross PureTec 180

Er dette komfort-mesteren?

Vi tror Citroën nå har klart det.

Det er magert med konkurrenter for SUV på 4,5 meter til en pris under 300.000 kroner, så Aircross burde være attraktiv for mange. Dacia Duster fra 245.000 og med firehjulstrekk under 300.000 er det ingenting å gjøre med, Nissan Qashqai og Renault Kadjar koster rundt 280.000 kroner og Tvillingen Peugeot 3008 koster fra 302.000 kroner, ellers er de ikke flere. Vi kan garantere at denne er den mest komfortable av dem.

Citroën skal lage de mest komfortable bilene som ruller på veiene. Vi tror kanskje de har klart det med C5 Aircross.

Mens de fleste bruker sporty egenskaper og tøff linjeføring som markedsføring av hvor fortreffelige bilene deres er, gjør Citroën tvert imot. Nå for tiden har de et designspråk som får fram morsfølelsen i deg. Bilene er «lubne» og polstres med bobleplast.

ARTIG DESIGN: C5 Aircross er full av artige små detaljer. Foto: Jamieson Pothecary
ARTIG DESIGN: C5 Aircross er full av artige små detaljer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
DOBBELTSYN: Citroën skiller seg fra mengden med lys i to etasjer. Foto: Jamieson Pothecary
DOBBELTSYN: Citroën skiller seg fra mengden med lys i to etasjer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Etasjefronten med tre høyder med griller og to etasjer med lamper, gir et høyt SUV-uttrykk som skal beskytte familien og med nye C5 som vi sitter i nå, har de konstruert de kaller «progressive hydraulic cushions» som har hydrauliske stoppere både på dempernes kompresjon og dekompresjon for å sikre myk komfort ved midtstilling.

Når du også kan bestille komfortstoler med 15 millimeter tykkere skum i setet - og den i tillegg ruller på fransk gummi fra Michelin (Premacy 3ST) på 235/55R18, som må sies å være ballonghjul i 2018, kan vi bekrefte at de har lyktes ganske så godt med komfortbiten.

C5 Aircross er nemlig superbehagelig, og det forsterkes av et ganske hyggelig støynivå i bilen også. Selv om den krenger litt og kan virke litt løs i hekken dersom du utfordrer den, klarte den elgtesten i årets bil med grei glans og feilet ikke før en fart på 75 km/t.

KOMFORTABEL: Myk demping og høy gummiprofil betyr normalt dårlige egenskaper i kritiske situasjoner, men C5 klarer seg bra. Det er tross alt en ganske lett bil med bredt fotavtrykk. Foto: Jamieson Pothecary
KOMFORTABEL: Myk demping og høy gummiprofil betyr normalt dårlige egenskaper i kritiske situasjoner, men C5 klarer seg bra. Det er tross alt en ganske lett bil med bredt fotavtrykk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I vår nødbremsetest, klarer den å bremse av seg selv fra en fart på 60 km/t. Det er også hva Citroën selv lover. Det er slett ingen dårlig bragd når grunnoppsettet er såpass mykt.

Kommer som hybrid

Bilkjøperens vaner er i sterk endring og de som ikke har en SUV i alle størrelser kan bare stenge dørene. Samtidig rømmer kundene fra sedaner og stasjonsvogner. Citroën har derfor tatt det drastiske skrittet å legge ned produksjonen av ordinær C5 i Frankrike. Produksjonen erstattes av C5-Aircross.

Under panseret finner man enten tresylindret 1,2-liter på 130 hester eller en firesylindret 1,6-liters bensin på 180 hester. Du kan velge mellom to firesylindrede dieselmotorer. En 1,5-liter med 130 og en 2-liter på 180 hk.

Vi kjører den sterkeste bensinversjonen, men egentlig blir ikke Aircross veldig interessant for Norge før den ladbare hybridvarianten kommer.

Den får en 1,6-liter på 180 hk sammen med en elektrisk motor på 110 hk, noe som gir en samlet effekt på 225 hk, koblet sammen med en 8-trinns automat. Fortsatt blir det bare en forhjulstrekker for å holde prisen nede, men det må jo bli en kvikk bil for pengene.

ALT DIGITALT: Interiøret har leken og utradisjonell design, med mindre du er vant med Citroën fra før. Linjer og materialvalg gjør at man får et streif av luksusfølelse. Det er få knapper i dashbordet. Det meste styres nemlig fra skjermen. Det er mange menyer under innstillinger, men mange av de har få valg under seg. Radioens kanal- og favorittliste betjenes forholdsvis enkelt fra rattet. Foto: Jamieson Pothecary
ALT DIGITALT: Interiøret har leken og utradisjonell design, med mindre du er vant med Citroën fra før. Linjer og materialvalg gjør at man får et streif av luksusfølelse. Det er få knapper i dashbordet. Det meste styres nemlig fra skjermen. Det er mange menyer under innstillinger, men mange av de har få valg under seg. Radioens kanal- og favorittliste betjenes forholdsvis enkelt fra rattet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen vi kjører, derimot, utpreger seg ikke som spesielt pigg sammen med 8-trinnsautomaten, men drivlinjen harmonerer godt med kjøreegenskapene. Den har kjøreprogram for Eco, Sport og Offroad. To av dem er litt selvmotsigende, men offroadknappen skal visstnok hjelpe deg ned bakker, dersom du har forvillet deg ut i terrenget.

Bortsett fra at den egentlig bare drar på ett hjul om gangen, har den noe i terrenget å gjøre med sine 23 cm bakkeklaring. Til daglig ville vi valgt kjøreprogrammet Eco. Da prioriterer den ned masete oppførsel, selv om forskjellene er minimale.

Det er rikelig med sikkerhetsutstyr med i prisen. Den har kollisjonsvarsler og aktiv nødbrems, holder deg aktivt mellom stripene og har stabilitetskontroll for tilhenger. Komfortutstyr som skiltgjenkjenning, ryggekamera og sensorer både foran og bak, samt bakkestartassistent er på plass.

Testbilen har kamera i fugleperspektiv, adaptive lys og adaptiv fartsholder. Startprisen er ikke fastsatt, men blir med margin under 300.000 kroner og da får du med rikelig med sikkerhetsutstyr i prisen. Det viktigste er aktiv nødbrems opp til 30 km/t. Den er også tilgjengelig med nøkkelfri adgang og start- og parkeringsassistent.

Testresultat

Citroen C5 Aircross PureTec 180

Høy komfort og sikkerhet.

Komfort, støynivå, mateialvalg, bagasjerom, bra elg- og nødbremstest.

Liten plass i baksetet i forhold til størrelse.

Se alle våre tester

Trang baki

Foran sitter vi som konger, i hvert fall i førersetet som er tilleggsutstyrt med 8-veis elektrisk justerbar stol. Passasjeren må nøye seg med manuell stol og jekk. Materialkvaliteten er såpass bra at det smyger seg inn en luksusfølelse. Som vanlig er det varsellyder for det aller meste og venter du for lenge med å adlyde ordre, høres det ut som bilen skal gå i lufta.

Midtkonsollen har et av verdens største oppbevaringsrom som er avkjølt under armlenet og har likevel plass til et par koppeholdere og svær plass til mobiler foran girspaken.

Hanskerommet er derimot lite.

Du velger mellom fem mer eller mindre interessante temaer i det 12,3-tommer store instrumentpanelet og betjener stort sett resten av bilen med 8-tommeren i midten. Betjeningen blir ok når du venner deg til det. Radioliste og favoritter blar du deg gjennom på rattet. Smart.

TIDENES STØRSTE: Bakseteryggen kan deles 33/33/33, noe som gir en enorm gjennomlastingsluke i midten. Foto: Jamieson Pothecary
TIDENES STØRSTE: Bakseteryggen kan deles 33/33/33, noe som gir en enorm gjennomlastingsluke i midten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
TREDELT: Alle tre sitteplassene er like brede og alle kan skyves individuelt og tas helt ut. Stoppingen i setene er deilig, men dersom du er langbeint, vil du savne ekstra centimeter til bena. Foto: Jamieson Pothecary
TREDELT: Alle tre sitteplassene er like brede og alle kan skyves individuelt og tas helt ut. Stoppingen i setene er deilig, men dersom du er langbeint, vil du savne ekstra centimeter til bena. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Baksetet er like mykt og deilig, men voksne vil slite med beinplassen - og det er kort vei til takstolpen. Det hjelper ikke så mye at man kan skyve alle tre, nøyaktig like brede bakseter, fram 10 cm. Setene kan for øvrig tas helt ut og med det høydejusterbare bagasjeromsgulvet i nederste stilling, vil du få et flatt og fint vareromsgulv.

FLEKSIBELT: Dette er et potensielt lasteesel siden baksetene ser skyv- og uttakbare og bagasjeromsgulvet er senkbart. Foto: Jamieson Pothecary
FLEKSIBELT: Dette er et potensielt lasteesel siden baksetene ser skyv- og uttakbare og bagasjeromsgulvet er senkbart. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi blir vi gledelig overrasket når vi åpner den elektrisk betjente bakluka med foten og ser et bagasjerom på mellom 580 til 720 liter med justerbar høyde på gulvet, som skjuler et reservehjul. Det kan vi like.

Skiglade nordmenn får historiens største skiluke, siden de tre, akkurat like brede sitteplassene i baksetet, deles likt. Det vil si 33/33/33 delt bakseterygg.

Bra pris

Det er magert med konkurrenter for en SUV på 4,5 meter til en pris under 300.000 kroner, så Aircross burde være attraktiv for mange. Dacia Duster fra 245.000 og med firehjulstrekk under 300.000 er det ingenting å gjøre med, Tvillingen Peugeot 3008 koster omtrent det samme, ellers er de ikke flere. Vi kan garantere at denne er den mest komfortable av dem.

Citroen C5 Aircross PureTec 180

Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1598
Effekt - o/min :180 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1650
0-100 km/t:8,2 sek
Toppfart:219 km/t
Forbruk:0,57 l/mil
CO2-utslipp:131 g/km
Tankvolum:60 liter
L/B/H:451/186/170 cm
Akselavstand:273 cm
Dekkdimensjon:235/55R18
Bagasjerom:570-720/1630 liter
Egenvekt:1430 kg
Hengervekt:1500 kg
Pris fra kr.:Ikke fastsatt
Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.