Kommentar:

Er det rart folk velger bilen?

En togtur til og fra jobb koster over ti ganger så mye som å ta elbilen.

BILLIGERE, RASKERE, MER FLEKSIBELT: Det er lite som taler for å velge kollektivtrafikk kontra det å kjøre selv, mener vår kommentator. Foto: Pexels
BILLIGERE, RASKERE, MER FLEKSIBELT: Det er lite som taler for å velge kollektivtrafikk kontra det å kjøre selv, mener vår kommentator. Foto: Pexels Vis mer

For oss som pendler med toget kommer støtt og stadig dilemmaet: Skal jeg blåse av et nytt månedskort når det bare er et par dager til jeg skal ha ferie, eller vil det lønne seg med enkeltbilletter disse to dagene og heller kjøpe nytt månedskort etter ferien?

For dessverre tilbyr ikke Vy noen mulighet for å fryse eller få refundert resten av periodebilletten på grunn av ferie – det gjelder bare ved sykemelding som varer mer enn sju dager.

Etter å ha blitt elbil-eier var valget imidlertid såre enkelt for min del: Jeg tok bilen. Jeg bor i R̶y̶g̶g̶e̶ Moss og har kontor på Hasle i Oslo – 70 kilometer én vei.

Her er regnestykket:

Kollektivt:
(Neglisjerbar kjøretur bort til stasjonen, omtrent 3 km)
Parkering Rygge stasjon, én dag: 40 kroner
Tog tur/retur Rygge-Oslo: 356 kroner
T-bane til og fra Jernbanetorget: 72 kroner

Totalt: 468 kroner.

(Enn så lenge - prisene skal snart justeres opp igjen.)

VOKSER: Bilene har vokst. Dette er grunnen. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Bil:
140 km * 0,148 kWh = 20,72 kWh ~= 21 kroner
Bompenger: 4*2 + 4 = 12 kroner (utenfor rush)

Totalt: 33 kroner

(Enn så lenge - bompengene vil gå noe opp fra 1. mars)

Her har jeg anslått med én krone per kilowattime (lading hjemme), og jeg kjørte utenom rushtrafikken, som gjorde bompasseringene noe rimeligere – i rushtiden ville det ha blitt ytterlige 12 kroner i bompenger. Forbruket målte bilen, og ikke trengte jeg å betale for parkering ved jobben.

På turen frem og tilbake til jobb brukte jeg 1,48 kWh per mil. Foto: Pål Joakim Pollen
På turen frem og tilbake til jobb brukte jeg 1,48 kWh per mil. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Altså viser regnestykket at det ville ha kostet meg 14 ganger mer å kjøre kollektivt enn å bruke egen bil. Om jeg så hadde parkert i P-huset noen hundre meter unna kontoret (88 kroner døgnet), ville kollektivtransporten fortsatt ha vært fire ganger så dyr.

Selvsagt - å eie en bil har flere kostnader enn bare kilowattimer og bompenger: i tillegg kommer forsikring, slitasje, reduksjon av bilverdi og lignende. Men denne ene turen vil isolert sett neppe ha noen voldsom innvirkning på noen av disse kostnadene.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no. Vis mer

Er man flere, blir det bare enda verre. Skulle kona og jeg tatt oss en tur til Oslo, ville togprisen ha blitt doblet, mens bilkostnadene hadde vært omtrentlig de samme, kanskje med ei krone ekstra i strøm for økt totalvekt.

For to voksne og to barn koster den 2x50 minutter lange togturen frem og tilbake over tusen kroner (pluss nesten 500 kroner ekstra om man vil reservere seter for garantert å sitte samlet). Omtrent like mye som om alle fire skulle ha tatt fly til Warszawa tur/retur fra fredag til søndag denne helgen.

Og tar vi en titt til våre naboland, er prisene på tog langt hyggeligere. I Sverige er prisen nøyaktig halvparten for en reise fra Stockholm til Uppsala – en strekning som er helt lik Oslo-Rygge med bil. Dessuten går det 7-8 tog i timen i rushtiden (versus to), og enkelte avganger bruker ned mot 40 prosent kortere tid.

I Danmark må du ut med 78 norske kroner for en tur fra København til Slagelse – en avstand lik Oslo–Fredrikstad om du kjører bil. Her koster Vy-billetten 233 kroner – ganske nøyaktig tre ganger så mye. Og danskene har ganske nøyaktig tre ganger så mange togavganger i timen på den strekningen også – tre mot én.

Tiden jeg brukte er også et interessant moment. Nå skal det sies at jeg kjørte ekstra tidlig for å slippe rushtrafikken, men jeg pleier å være ganske tidlig på'n for å være hjemme til middagstider når jeg tar toget også.

Med bilen brukte jeg ganske nøyaktig 55 minutter både til og fra jobb. Med tog og t-bane bruker jeg halvannen time til jobb og rundt 1 time og 45 minutter hjem igjen, siden t-banen ikke korresponderer så bra med togtidene til Rygge. Derfor tar jeg stort sett avgangen før den jeg må (ifølge rutetabellen), i tilfelle banen er noen minutter forsinket. Man blir fort lei av langspurter på Oslo S, for å si det sånn.

Altså snakker vi nesten halvannen time ekstra reising med kollektivtransport kontra bilen i dette tilfellet.

Og da har jeg ikke en gang nevnt fleksibiliteten det gir å kjøre bil. Om en kollega huker tak i meg i det jeg pakker sammen, har jeg de tre minuttene til overs, siden jeg ikke har noe t-bane å rekke. Blir det overtid en dag trenger jeg ikke å sikte meg inn på tog med avgang én gang i timen - jeg kan dra akkurat når jeg er ferdig. Og ikke minst: jeg er garantert sitteplass – begge veier.

Jeg kan selvsagt bruke tiden mer fornuftig i togkupeen enn i bilen, enten jeg vil jobbe litt med PC-en på fanget (med elendig nett, vel å merke), se på en film eller ta en liten høneblund – gitt at jeg får sitteplass. Men i bilen kan jeg prate med en kompis på håndfri i ro og mak uten at tjue andre hører samtalen, så de har begge sine fordeler. Dekning er det hele veien også.

For det er ikke til å komme fra at man gjør et offer ved å reise kollektivt, kontra å bruke egen bil. Det er mindre fleksibelt, mindre forutsigbart og tar lengre tid.

At det da skal koste over ti ganger så mye å la bilen stå, er i mine øyne helt hårreisende.

Dette burde det ikke være nødvendig å regne på i det hele tatt.