Familietest: Tesla Model 3 Long Range

Er den for liten?

Hvor godt fungerer Teslas bestselger som familiebil? Vi har testet - og her får du våre meninger.

POPULÆR: Tesla Model 3 har blitt en bestselger i Norge - men er den egentlig stor nok for en familie? Foto: Øystein B. Fossum
POPULÆR: Tesla Model 3 har blitt en bestselger i Norge - men er den egentlig stor nok for en familie? Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tesla er Tesla - noe på ondt, men aller mest på godt. Hva Elon Musk har fått til med det lille elbilmerket er helt eksepsjonelt, uten like.

Model S tok verden - i hvert fall Norge - med storm og ble en kjempesuksess. SUV-en Model X har også vært med på å forandre perspektivet vårt på elbiler.

Slik gikk det da dekket eksploderte

EKSPLODERTE: Lampa for lavt dekktrykk lyste gult under testen av Model 3. Plutselig eksploderte det. Ifølge Tesla er skumgummien fra dekket der for støydemping - altså ikke reparasjonsskum. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Til sist har også «billigversjonen», Model 3, blitt en gedigen suksess. Gode tester og imponerende 15.683 nyregistrerte Model 3-biler i 2019 vitner om det. Men er bilen god og stor nok for en familie? Det skal vi finne ut av i denne testen.

Eksteriør og detaljer

PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum
PEN BIL: Smaken er som baken, men vi mener vår hvite Tesla Model 3 ser relativt bra ut med svarte felger. Foto: Øystein B. Fossum

Mye rom, men …

Vi begynner med noe som kan bli en dealbreaker for mange familier som vurderer denne elbilen, nemlig plassen. Model 3 har mer av dette en man kanskje tror. Bagasjerommet måler 340 liter i et lavt, men dypt rom - som faktisk oppleves enda større. Regner man med den såkalte «frunken» (bagasjerommet foran) blir det totale volumet 425 liter.

Du får plass til barnevogna baki, om man deler den opp. Problemet er imidlertid at du ikke får plass til noen koffert her i tillegg. Det gjelder derfor å pakke bagasjen i myke bager, om familien har tenkt seg på langtur.

Baksetene kan legges ned 60/40. Hvis du bare har ett barnesete, går det an å få utnyttet noe av den ekstra kapasiteten som åpner seg. Men pass bare på at lasten er sikret, så ikke barnets sikkerhet går på bekostning av bagasje i «setet» ved siden av.

Bagasje

LAV BAGASJEROM: Har du med deg barnevogn er det fornuftig å pakke i mindre bager, slik at du får utnyttet plassen. Foto: Øystein B. Fossum
DYPT, MEN LAVT: Bagasjerommet på Tesla Model 3. Foto: Øystein B. Fossum
340 LITER: Bagasjerommet er ganske dypt, men det er lavt. Foto: Øystein B. Fossum
MER PLASS: Slik ser det ut når baksetene blir lagt ned - men det er fortsatt like lavt under taket der bak ... Foto: Øystein B. Fossum
IKKE ANBEFALT: I hvert fall om du skal ha et barn sittende i barnesetet, ville vi ikke ha plassert bagasjen i selen ved siden av. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE ANBEFALT: I hvert fall om du skal ha et barn sittende i barnesetet, ville vi ikke ha plassert bagasjen i selen ved siden av. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE ANBEFALT: I hvert fall om du skal ha et barn sittende i barnesetet, ville vi ikke ha plassert bagasjen i selen ved siden av. Foto: Øystein B. Fossum
LAV BAGASJEROM: Har du med deg barnevogn er det fornuftig å pakke i mindre bager, slik at du får utnyttet plassen. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE OPTIMALT: Det er også plass til hjulene/understellet på barnevogna baki, men da må de ligge bak overdelen. Det er upraktisk med tanke på plassen. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE OPTIMALT: Det er også plass til hjulene/understellet på barnevogna baki, men da må de ligge bak overdelen. Det er upraktisk med tanke på plassen. Foto: Øystein B. Fossum

Godt førermiljø

I framsetene har både fører og passasjer rikelig med plass, og man sitter i tillegg relativt godt. Fører får plass bak seg selv, men da begynner det å bli trangt og ubehagelig der bak.

En forelder mellom to barn i baksetet vil nok ikke holde ut veldig langt. Komforten i baksetene kan heller ikke måle seg med de to foran. For barna er det derimot rikelig med boltreplass baki.

Begge de to ytterplassene har Isofix-fester til barnesete. Det går greit å feste setene der, men arbeidsstillingen er ikke optimal. Det kan man heller ikke forvente når man ikke kjører høyreist bil.

Barnesete

PÅ PLASS: Det er litt tungvindt å feste barnesetet, men ikke verre enn i andre lave biler. Foto: Øystein B. Fossum
PÅ PLASS: Det er litt tungvindt å feste barnesetet, men ikke verre enn i andre lave biler.
Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
OK PLASS: Med barnesetet festet har man grei plass i passasjersetet foran. Foto: Øystein B. Fossum
OK PLASS: Med barnesetet festet har man grei plass i passasjersetet foran.
Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Plassen fram til setet foran er imidlertid ikke avskrekkende kort. Da vi testet Audi e-tron Sportback irriterte det oss at passasjeren foran ikke kunne ha setet så langt bak som ønsket, da man lett dunker baki og setter barnesetet (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) i ubalanse. Selv om vi ikke har testet dette i en duell med bilene mot hverandre, opplevde vi dette som et mindre problem i Model 3.

Interiør

RENT OG FINT: Tesla Model 3 oppleves stilren og fin, med lavt dashbord og uten noen skjermer bak rattet - noe flere vil savne, da det ikke er optimalt å kikke ned til høyre hver gang man skal sjekke hastighet, GPS eller annet. Foto: Øystein B. Fossum
RENT OG FINT: Tesla Model 3 oppleves stilren og fin, med lavt dashbord og uten noen skjermer bak rattet - noe flere vil savne, da det ikke er optimalt å kikke ned til høyre hver gang man skal sjekke hastighet, GPS eller annet. Foto: Øystein B. Fossum
«MIDTKONSOLL»: Det er god plass mellom framsetene, hvor det er flere rom og koppholdere. Foto: Øystein B. Fossum
RENT OG FINT: Tesla Model 3 oppleves stilren og fin, med lavt dashbord og uten noen skjermer bak rattet - noe flere vil savne, da det ikke er optimalt å kikke ned til høyre hver gang man skal sjekke hastighet, GPS eller annet. Foto: Øystein B. Fossum
IKKE LIKE GODE: Setene baki er nok beregnet på mindre kresne barn. Foto: Øystein B. Fossum
MIDTDELER: Det er koppholder i midtsetet baki. Foto: Øystein B. Fossum

Supert ladenettverk

Men har vi snakket om den største utfordringen til Model 3, kan vi like gjerne ta den aller største styrken også. Denne bilen klarer nemlig ikke å gi oss rekkeviddeangst.

Det er for det første at rekkeviddemåleren er veldig troverdig, og med oppimot 560 km WLTP-rekkevidde, kommer man seg langt på bare én lading. For det andre er nettverket av «Superchargere» meget praktisk.

Skriver du inn en destinasjon på kartet, vil bilen eventuelt fortelle deg hvor og hvor lenge du behøver å lade på den innlagte turen. Ladestasjonen - mest sannsynlig en av Teslas egne superladere - vil dermed legges inn som en del av ruta. Det hele er rett og slett veldig komfortabelt.

Lading

ENESTÅENDE: Tesla er kjent for sine «Superchargere». På langtur vil kartet fortelle om og eventuelt hvor og hvor lenge du bør lade på turen. Foto: Øystein B. Fossum
ENESTÅENDE: Tesla er kjent for sine «Superchargere». På langtur vil kartet fortelle om og eventuelt hvor og hvor lenge du bør lade på turen. Foto: Øystein B. Fossum
ENESTÅENDE: Tesla er kjent for sine «Superchargere». På langtur vil kartet fortelle om og eventuelt hvor og hvor lenge du bør lade på turen. Foto: Øystein B. Fossum
FORUTSIGBART: Hurtigladingen tar ikke veldig lang tid, men både mobilapp og skjermen i bilen forteller deg hvor mye strøm du får på batteriet til enhver tid, og hvor lenge ladingen har igjen. Foto: Øystein B. Fossum
FORUTSIGBART: Hurtigladingen tar ikke veldig lang tid, men både mobilapp og skjermen i bilen forteller deg hvor mye strøm du får på batteriet til enhver tid, og hvor lenge ladingen har igjen. Foto: Øystein B. Fossum
ENESTÅENDE: Tesla er kjent for sine «Superchargere». På langtur vil kartet fortelle om og eventuelt hvor og hvor lenge du bør lade på turen. Foto: Øystein B. Fossum
TRØBBEL: Ved flere anledninger ville ikke bilen ta imot lading fra hjemmelader eller stikkontakt. Man må ha en dedikert 16V-kurs, men likevel var det ikke alltid Model 3 var interessert. Foto: Øystein B. Fossum
TRØBBEL: Ved flere anledninger ville ikke bilen ta imot lading fra hjemmelader eller stikkontakt. Man må ha en dedikert 16V-kurs, men likevel var det ikke alltid Model 3 var interessert. Foto: Øystein B. Fossum
TRØBBEL: Ved flere anledninger ville ikke bilen ta imot lading fra hjemmelader eller stikkontakt. Man må ha en dedikert 16V-kurs, men likevel var det ikke alltid Model 3 var interessert. Foto: Øystein B. Fossum
ENDELIG: I garasjen til Aller Media ville bilen først ta imot strøm etter at vi byttet til den tredje laderen. Foto: Øystein B. Fossum

Bråbremsing og støy

Model 3 Long Range er en flott bil, som er grei å kjøre. Men også i kjørekomforten må vi trekke bilen for spesielt to ting:

Adaptiv cruisekontroll (kan skrus av) streiker for det første relativt ofte i møte med trafikk. Teslas unnskyldning er denne er utviklet til å brukes på motorvei med midtdeler.

HVA ER FARTSGRENSA? GPS-en på Tesla Model 3 viser i likhet med flere andre bilmerker feil fartsgrense stadig vekk. Hold derfor øye med skiltene selv, slik du naturligvis lærte på kjøreskolen. Foto. Øystein B. Fossum
HVA ER FARTSGRENSA? GPS-en på Tesla Model 3 viser i likhet med flere andre bilmerker feil fartsgrense stadig vekk. Hold derfor øye med skiltene selv, slik du naturligvis lærte på kjøreskolen. Foto. Øystein B. Fossum Vis mer

Med midtdeler fungerer den også bra, men det er begrenset hvor mange slike veier vi faktisk har her til lands. På vår reise - både på E6 og mindre veier - ble det et overraskende og ubehagelig moment at bilen plutselig «la seg på bremsen», uten grunn.

For det andre er det mye hjulstøy inni bilen. Vi har nå lært at Tesla har støydempende skumgummi i standarddekkene, men lurer på hvor mye dette egentlig hjelper. Det hjelper neppe en sliten familiemor eller -far å sette opp volumet på musikken for å overdøve bråket - selv om lydanlegget på sin side oppleves best jo høyere volumet er.

Når det kommer til akselerasjon, krefter og fart står ikke Model 3 Long Range AWD tilbake for mange. Her er det nok av alt. At bilen også har firehjulstrekk og mulighet for å trekke opptil 910 kilo på kroken er et stort pluss.

Applikasjoner

VARMER: Tesla selv er stolte over peisfunksjonen i Model 3, som også starter varmeanlegget i bilen. Undertegnede testet det med en dame, som ikke ble imponert. Kanskje fungerer det bedre på vinteren? Foto: Øystein B. Fossum
APPER: Bilen har flere spill og funksjoner liggende i applikasjonene på skjermen. Ungene kan naturligvis spille der, mens bilen lader, men de fleste har vel smarttelefon nå? Foto: Øystein B. Fossum
APPER: Bilen har flere spill og funksjoner liggende i applikasjonene på skjermen. Ungene kan naturligvis spille der, mens bilen lader, men de fleste har vel smarttelefon nå? Foto: Øystein B. Fossum

Konklusjon

Så hva skal man konkludere med? Jo, Tesla Model 3 Long Range har mye godt å by på. Her får du mye elbil for pengene, uten rekkevidde- og ladeangst, så lenge du kan leve med liten plass og støy fra hjulene.

Har du ikke behov for den samme rekkevidden, eller pengesekken ikke vil strekke seg til en halv million for elbil, kan du få en Model 3 Standard Range med bakhjulstrekk og en rekkevidde på 415 km fra 430.900 kroner.

Testresultat

Familietest: Tesla Model 3 Long Range

Terningkast 4
Mye elbil for pengene, uten rekkevidde- og ladeangst, så lenge du kan leve med liten plass og støy fra hjulene.

Mye elbil for pengene
Ingen rekkeviddeangst

Trangt for bagasjen
Mye bråk fra hjulene
Dårlig adaptiv cruise control

Hadde det vært mulig skulle terningen landet på fire og en halv. Tesla Model 3 er en bra elbil, med mye snadder på menyen. Spesielt en barnefamilie må imidlertid forberede seg på å gjøre en del kompromisser om de skal gå «all in» for Elon Musks siste bestselger.

Tesla Model 3 Long Range AWD

Tabellen mangler innhold. Trykk på tannhjulet for å legge til data.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!