Prøvekjørt: Audi Q3 40 TFSI S Line

Enorm forbedring fra Audi

Førstegenerasjons Q3 satset hardt, men tapte. Noen storselger ble den aldri. Har den nye Q3 bedre odds til å lykkes?

BARSK: Nye Q3 har en mye tøffere og barskere design enn forrige generasjon. Samtidig har den vokst, så nå stemmer proporsjonene mye bedre. Foto: Jamieson Pothecary
BARSK: Nye Q3 har en mye tøffere og barskere design enn forrige generasjon. Samtidig har den vokst, så nå stemmer proporsjonene mye bedre. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Stripa på Las Vegas er et av de merkeligste menneskeskapte stedene på jordkloden. Ser du bort fra 24 timers gambling og bryllupskapeller, er det mest underlige alle replikabyggene av verdenskjente landmerker, gjerne godt nedskalert.

Eiffeltårnet, Frihetsgudinnen og Kheops-pyramiden pryder stripa i Las Vegas - for å nevne noen få. Fascinerende? Ja. Men skal vi være ærlige, ser det ofte helt latterlig ut. Replika er én ting, men du kan ikke bare skalere noe ned og forvente at det skal se bra ut.

Det var litt sånn med førstegenerasjons Audi Q3 også, som kom i 2011. Og selv med en facelift i 2015 fikk ikke Audi Q3-designen til å stemme. Det som skulle bli en kompakt Q5, for de yngre og mer urbane, ble etter vår mening en upraktisk og misformet lillebror. Audi tok Q5, skalerte den ned og trodde alt skulle være bra. Niks.

Første generasjons Q3 så mest ut som en kortvokst aubergine-frukt.

For liten som bil nummer én, for stygg som bil nummer to. Q3 solgte heller aldri som forventet, til tross for at den kom midt opp i kompakt-SUV bølgen. Det var Tiguan som stakk av med jackpotten ...

Tøft utseende

Nye Q3 ser ikke bare ufattelig mye bedre ut. Den ser riktig ut. Med det mener vi proporsjonene.

Endelig har Audi turt å satse med et mye tydeligere og vågalt designuttrykk. Vi mener oddsene for at de skal lykkes nå, er i deres favør.

RS Q3? Neida, men det er lett å tro, med et frontparti så aggressivt som dette. Foto: Jamieson Pothecary
RS Q3? Neida, men det er lett å tro, med et frontparti så aggressivt som dette. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det uttrykksløse pokeransiktet er borte, og nå viser Q3 kortene sine. Grillen er ytterligere forstørret, og fortsetter Audis aggressive åttekant-designspråk. Luftinntakene, på hver side av grillen, er større og mer markerte (selv om de er falske på de fleste modeller). Lyktene har også fått et hissigere og mer kantete utrykk. Det hele er rimelig maskulint, og ser du Q3 i sladrespeilet på din egen bil er det lett å tro det står RS i grillen ...

Audi har blitt nostalgiske i det siste, og nok en gang ser vi designelementer i som bringer tankene tilbake til UR Quattro-dagene. Hjulbuene har fått tydelige formlinjer og gir inntrykk av økt sporvidde, for heftigere kjøreegenskaper.

Synd Audi ikke har lagt til luftintakene på panseret, som nå finnes på både A1 og R8. Men det er herlig å se hjul som endelig fyller hjulbuene, og ikke får 18-tommere til å se ut som 16.

Prissmart småtass: Les testen om Audi A1 40 TFSI

BEDRE PROPORSJONERT: Q3 har økt med 10 centimeter, og fått et mer aggressivt designuttrykk. Legg merke til hoftene over hjulbuene, de skal mimre over den gamle legende Audi UR Quattro. Foto: Jamieson Pothecary
BEDRE PROPORSJONERT: Q3 har økt med 10 centimeter, og fått et mer aggressivt designuttrykk. Legg merke til hoftene over hjulbuene, de skal mimre over den gamle legende Audi UR Quattro. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Stiv og slamrete

Vi kjørte nye Q3 på stortest mot Lexus UX og Jaguar e-Pace i fjor, og Q3 vant testen suverent. Likevel, et av punktene som skuffet stort var uinspirerende kjøreegenskaper. Derfor var vi meget spente på å få teste den med S-Line-understell og oppgraderte 19-tommers felger.

Det er bare å konstatere at bilens kjøreegenskaper blir transformert. Q3 oppleves som mye strammere og responsiv med S Line-understell, og lavere dekkprofil. Sjåføren involveres i kjøreopplevelsen på en helt annen måte enn med standard oppsett.

SØMLØST: Sjutrinns-girkassen er sømløs og samspiller meget bra med den 190 hesters TFSI-motoren. Foto: Jamieson Pothecary
SØMLØST: Sjutrinns-girkassen er sømløs og samspiller meget bra med den 190 hesters TFSI-motoren. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vår testbil er utstyrt med «Audi Drive Select», som justerer girkasse, motorrespons og styrefølelse, men merkelig nok ikke understellet. Uten sistenevnte føles «Drive Select» som unødvendige ekstrautstyr, og de forskjellige modusene er det nærmest umulig å kjenne forskjellen på.

På landevei er Q3 en balansert og direkte morsom bil å kjøre. Selv på ujevnt underlag må vi presse bilen langt forbi det passasjerene synes er behagelig, for å kjenne på understyring.

190 hesters-bensinmotoren oppleves ikke fullt så sprek som tallene skulle tilsi, inntil du kikker på fartsmåleren. God støydemping og en sømløs sjutrinns S-Tronic-girkasse, kombinert med underholdende kjøring, gjør at man fort kan «glemme seg» litt i Q3.

Det er bare når bilen utfordres på dårlige Oslo-veier, eller ute i lett terreng, at vi opplever noe som ikke helt er i stil med premium-lappen. Understellet slamrer og minner oss om noe vi ofte opplever hos de billigere koreanske merkene. Noe av det skyldes sannsynligvis ulempen ved stivere understell, men vi synes uansett Audi kunne lagt til ekstra støydemping.

Audi Q3: Q3 har blitt morsomt å kjøre, så lenge du velger S Line-understell og 20-tommer hjul. Foto: Jamieson Pothecary
Audi Q3: Q3 har blitt morsomt å kjøre, så lenge du velger S Line-understell og 20-tommer hjul. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Q3 er er en herlig langturmaskin. 320 newtonmeter dreiemoment er ikke mye i dagens marked, med elbiler som skryter av det dobbelte. Men det er mer enn nok til å holde lett takt med trafikken på motorveien, selv med full last. Filassistenten er ikke den beste vi har testet, og den har en tendens til å vandre litt. Så stol ikke hundre prosent på den, mens du åpner matpakken ...

Forbruket er heller ikke mye å skrive hjem om. Ved blandet kjøring er oppgitt tall 0,86 l/mil. Vi opplevde at tallet stemte bedre på langkjøring, og i dagens miljøbevisste bilmarked er det langt under godkjent.

PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
PREMIUM KVALITET: Interiøret i Audi er helt nydelig. Infotainmentet er intuitivt og lett å lære. Beinplassen er god, selv til voksne i baksetene. S Line-seter gir god sidestøtte, uten å være for harde, selv om det er sportsseter. Bagasjerommet kan økes til 670 liter, ved å skyve på baksetene. Foto: Jamieson Pothecary

Blitt voksen

Interiøret i nye Q3 er imidlertid fantastisk - rett og slett. Du finner deg lett til rette, infotainment-systemet er intuitivt og lett å lære, uten å måtte ta frem instruksjonsboken.

Audi sitt nå velkjente digitale instrumentdisplay, som du finner i alt fra A1 til R8, er genialt. Tydelig, konfigurerbart og perfekt plassert for føreren, slik at man holder fokuset der man trenger det mest - på veien. Vi foretrekker faktisk denne overfor én-skjerms-løsning, slik konkurrentene som Mercedes har for eksempel.

TØRST: Sprek er den, men forbruket er dessverre for høyt. Vi håper det kommer en Q3 hybrid snart! Foto: Jamieson Pothecary
TØRST: Sprek er den, men forbruket er dessverre for høyt. Vi håper det kommer en Q3 hybrid snart! Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Testbilen er utstyrt med «Teknikk pakke», med det meste av «må ha»-utstyret man krever: Adaptiv cruise-kontroll, parkeringssensorer og automatisk bagasjeluke. Det som er mer underlig er at personen som bestilte denne bilen ikke valgte ryggekamera. Grafikk og piping virker så 2010, og i en premiumbil er dette nærmest obligatorisk.

Q3 har vokst med 10 centimeter. Det måtte såpass til for å skille seg ut fra nye Q2. Heldigvis er bakluken nå mindre skrå enn før, noe som fjerner den verste design-bommerten fra forrige generasjons Q3 og samtidig øker den praktiske utnyttelsen betraktelig.

Q2 bruker nå Volkswagen MBQ-platformen, den samme som VW Tiguan er bygd på. Tiguan har lenge vært en storfavoritt blant familiebilkjøperne, og med økt størrelse er Q3 nå også meget aktuelt som bil nummer én. Det spørs imidlertid om kundene vil nå vurdere Q3 som billigere alternativ til storebror Q5.

Med bagasjesom på 530 liter taper den litt mot Tiguan, som er 14 prosent større. Med mindre du har en grand danois - verdens største hunderase - med bur å frakte, vil dette holde til de fleste familier på fire. Baksetene kan lett skyves, for å øke bagasjerommet til 670 liter, noe som selvsagt går på bekostning av beinplass til passasjerene. I vanlig stilling er plassen god, og selv med en høyde på 190 cm satt testsjåføren lett bak seg selv.

BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary
BARSKERE: Utseendet på den nye generasjonen er mye tøffere enn forrige Q3. S Line-understell er et must for å få frem det beste med den nye bilen. Foto: Jamieson Pothecary

Dårlige odds

Audi Q3 har blitt den bilen den skulle ha vært for åtte år siden. Kjønnsløs og uinspirerende biler har aldri fungert. Endelig leverer Audi en mellomstor kompakt-SUV, som ikke føles som et kompromiss.

Så alt er på stell? Ikke helt, for akkurat som i Vegas; moro koster!

Startprisen på Q3 er 568.000 kroner. 40.000 billigere enn tilsvarende Tiguan. Man da snakker vi 190 hk 2,0 TSi R-Line Exclusive-utgaven, som er rimelig hardspekket med utstyr. 18-tommers felger, adaptiv cruise-kontroll for å nevne noe som standard. Ser du på Skoda Kodiaq 190 hk 2,0 TSi Sportline, med en startpris på 554.000 kroner, er det enda verre.

Testresultat

Audi Q3 40 TFSI S Line

Terningkast 4
«For bra, for seint»

Premium kvalitet, kanon infotainment, inspirende kjøreegenskaper, tøff design.

Tørst og dyr, kommer ikke som hybrid

Verst av alt er mangel på ledning. Audi viste hard satsing på hybridbiler på bilutstillingen i Genève i mars, og vi kan bare håpe at Q3 hybrid er her snart. For med Q4 e-tron og Q5 plugin like rundt hjørnet, vil vi ikke vedde på at denne blir noen stor salgsvinner.

Vår testbil, med utstyr, koster hele 759.950 kroner. Det er svindyrt, for en bil i denne klassen. Ja, du får en premiumbil, med fantastisk interiørkvalitet og supre kjøreegenskaper. Men vi er redd Audi har satset for hardt og for seint, og at de dermed er ute av spillet.

For i motsetning til Vegas-stripa, ser ikke Q3 lenger ut som en nedskalert og misformet replika-kopi av noe annet. Vi er bare redd for at satsene for å være med videre i spillet er for høye og at kjøperne heller vil velge å spille et annet sted, med bedre odds for å lykkes!

Audi Q3 40 TFSI S line

Girkasse:7-trinns S Tronic
Slagvolum:1.984 ccm
Effekt:190 hk
Dreiemoment:320 Nm/1500-4200 omdr.
0-100 km/t:7,4 sek
Toppfart:220 km/t
Forbruk:0,86 l/mil
C02-utslipp:161 g/km
L/B/H:448/202/184 cm
Akselavstand:268 cm
Tankvolum:58 liter
Egenvekt:1620 kg
Bagasjerom:530/670/1525 liter
Hengervekt:2100 kg
Pris fra:593.600,-
Pris testbil:759.950,-