FULL FRES: Lav vekt og suverene kjøreegenskaper gjør at Peugeot 308 Racing Cups 308 hestekrefter er nok til å gjøre jobben. Foto: Peugeot
FULL FRES: Lav vekt og suverene kjøreegenskaper gjør at Peugeot 308 Racing Cups 308 hestekrefter er nok til å gjøre jobben. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 308 Racing Cup

Enkelt, raskt og rimelig:
Vi vil ha dette til Norge, nå!

Vi har testet en av de kuleste bilene i merke-cupene. Heng med!

Med hjelmen på hodet og en litt for trang kjøredress lukker vi opp døra.

Shit! Noen har naturligvis stengt den videre passasjen inn til førersetet med et stålbur, type sikkerhetsbur - godkjent av FIA naturligvis.

Hva gjør en mann på over 50, med påmontert ryggsekk på magen da? Vel, det finnes ingen annen utvei, så det er bare å sette i gang. For inn skal vi om vi skal grine, både bilen og vi.

Asfalt, oss, og pit-babes

Vi befinner oss på Ascari Raceway, og værgudene er virkelig med oss.

Hver eneste dag har det regnet, men nå skinner solen på sitt beste, banen er tørr, og en Peugeot 308 Racing Cup står klar med slicks på alle fire hjulene.

Det er bare to år siden vi testet Peugeot 308 GTI, som vi omtalte som 270 hester med pur moro!

Men for å få smake på 308 Racing Cup, må vi først gjennom en gymnastikkøvelse uten sidestykke. Av en eller annen grunn holder noen av pit-babes’ene seg for munnen og snur seg. Kunne vi ane et lite smil?

Nei, nei, bena først sier instruktøren i det vi stikker hodet inn. Det han antagelig ikke er klar over er at de ikke kan bøyes i de retningene som strengt tatt er nødvendig. Det er noen år siden.

VM I SPOILER: 308 Racing Cup har fått en heftig spoiler som overgår en middels råner en høy gang. Foto: Peugeot
VM I SPOILER: 308 Racing Cup har fått en heftig spoiler som overgår en middels råner en høy gang. Foto: Peugeot Vis mer

Fremment

Vel på innsiden er det ingen tenningsnøkkel. Bare en haug med knapper, spaker og digitale instrumenter. Rattet er også fylt med duppeditter. Vi har ikke anelse om hva halvparten er til.

Vi kjenner heldigvis igjen det vesentlige, for vi finner igjen et ratt, pedaler og en girspak. Heller ikke den er noe i nærheten av det som sitter i normale biler, men vi roer oss med at den sikkert virker.

Basisen er karosseriet til en standard 308, naturligvis med litt modifisering. Frontfangeren er spesiell, kun for 308 Racing Cup. Hjulhusene er blokket ut for å romme hjulene, for bilen kjører ikke lenger på standard sporvidde. Her kjøres det på 18-toms felger med 10-toms bredde.

Fra siden ser ikke karosseriet veldig forskjellig ut, men bakfra er det igjen noen detaljer som skiller seg ut. En monster hekkspoiler er plassert bakerst på bakluken, og stikker langt utenfor hekken.

Fangeren bak har to heftige diffusere som sorterer luftstrøm og øvrig aerodynamikk. Maskinen er den samme 1,6-literen som sitter i 308 GTi, men ytelsene er slettes ikke sammenlignbare. I RC yter den 308 hester, og det i en bil med den moderate vekten på 1 100 kg.

Herlig sang

Vi tenker. Og tenker. Ser oss rundt, og tenker mer. Hvor skal vi egentlig begynne? Å få startet en bil uten tenningslås krever enten tjuvkobling eller en forklaring.

Vi velger det siste. En instruktør stikker hodet inn i bilen, og gir noen kjappe forklaringer for hvordan få start på kjerra.

Knapp, knapp, hendler, girsskifter, og en ny knapp. Bilen brommer – langt mer enn en standard 308 GTi. Men det er en herlig sang.

Vi kjipper den sekvensielle girkassa i gir, og setter av sted. Vi skal ikke påstå at det gikk pent og pyntelig for seg. Mer i røkk og napp, men nå er vi i hvert fall i gang.

Søsken

Tidligere på dagen har vi rast rundt Ascari-banen med den siste utgaven av 308 GTi. Banen sitter, med andre ord, så det er bare å gasse på. Det første som slår oss er styringen. Vi rekker knapt komme ut av pit lane for å merke hvor direkte den er.

Det bråker naturligvis også mye mer, og vi sitter mye lavere enn i standardutgaven. Skulle bare mangle. I tillegg sitter vi fastspent, eller fastlåst om du vil, med 6-punkts belter og det hele. Ekte racing.

Her slipper vi å røre i bensinen som på en standard GTi. Hendler bak rattet gir lynraske skift fra den sekvensielle girkassa. På sletta er det bare å hente fart.

PÅ INNSIDEN: Slik ser en racerbil ut inni - i alle fall Peugeot 308 RC. Foto: Peugeot
PÅ INNSIDEN: Slik ser en racerbil ut inni - i alle fall Peugeot 308 RC. Foto: Peugeot Vis mer

Lærer å kjøre på nytt

Et digert rødt lys fremfor oss forteller når vi må gire videre for ikke å stange i turtallssperra. Svingen nærmer seg og vi kaster oss på bremsen. Toskete!

Det ble naturligvis alt for tidlig. Slicksene biter mye bedre enn original-dekkene, så det blir nesten som å lære å kjøre på nytt. Men det går fort.

Litt senere er flyten tilbake. Timingen sitter, og endelig er det deilig å kjenne at bilen lever. Her er tyngdepunktet lavt, og det er lite vekt som må plasseres ved inngangen av kurvene. Balansen er utrolig enkel å håndtere, selv om papirene sier 63 prosent foran og 37 bak. Med forhjulsdrift er det greit.

Med bakhjulsdrift ville det blitt fælt utpå der. Den digre spoileren sørger til gjengjeld for ekstra marktrykk helt bakerst, så det blir aldri nervøst.

Vel, man skal aldri si aldri, men så lenge man kjører teknisk korrekt er det lite å frykte. Men så er vi også alene på banen. Lite uventet får skjedd, som vi ikke kan takke oss selv for.

ENKELT, RASKT OG RELATIVT RIMELIG: Vi vil ha 308 Racing Cup til Norge! Nå! Foto: Peugeot
ENKELT, RASKT OG RELATIVT RIMELIG: Vi vil ha 308 Racing Cup til Norge! Nå! Foto: Peugeot Vis mer

Når bilen dras ut på banen under serieløpene er situasjonen en helt annen. De må kjøre som besatt, men det gjør alle andre også. Du må derfor ta høyde for at en av de andre gjør feil, eller andre brå manøvreringer.

Da stiger temperaturen, ettersom man fra før ligger på grensen.

100 prosent konstant grep skal tross alt fordeles til styring, bremser og sideveis g-krefter. Vipper du over 100 prosent vil noe skje i den ene eller andre retningen. Da må det kompenseres, og man er allerede ute og «sykler», på slangspråket.

Går fort, ass..

Vi blir fort venn med bilen. Den er utrolig fint satt opp, og det flotte med disse bilene er at du kjører i en serie mot helt like biler.

Dersom oppsettet stemmer, så er det i bunn og grunn den beste sjåføren som kommer til å vinne. Det er et godt utgangspunkt, enten man vil opp og frem, eller bare vil måle seg med likestilte.

Det er liten til om at vi er raskere med denne, enn med standard-utgaven. Skulle bare mangle. Vi tar oss også i å kjøre et bedre og mer effektivt spor.

Det kommer som en naturlig følge av høyere hastighet og et blikk som sikter lenger frem av natur. Det er for øvrig noe av det første man lærer seg som nybakt racingfører. Se langt frem. Da velger du automatisk mer optimalt spor, og du kjører automatisk enda raskere. Bare et tips.

Etter å ha håndtert Ascari-banens mange utfordringer, og etter hvert å ha lært å takle dem, er det dessverre tid for avskjed.

Igjen er det tid for gymnastikk, og igjen er det tid for å få litt hjelp av damen med kjøredress. Ja, hun du vet. I timesvis blir vi sittende å se på filmene som ble tatt opp underveis, i alle vinkler.

Ikke alle snuttene er like flatterende, for ikke visste vi at vi har bollekinn som står rett ut i svingene. Nå vet vi det, men svelger det lett så lenge vi ellers er fornøyd med kjøringen.

Ingen passerte oss på noe tidspunkt, så da har vi vel vunnet da? Lykken er total!

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.