Enkel, men grei?

”Sakte, men sikkert prøver vi å endre vestlige forbrukeres oppfatning av at østeuropeiske båter er ensbetydende med dårlig kvalitet”, forteller Galeon. Klarer Galia 560 Cruiser å rokke ved våre fordommer?

Enkel, men grei?
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Båtbyggeriet Galeon fra Gdansk regnes som en av Polens viktigste og mest anerkjente lystbåtprodusenter.

Vestlige allierte

Og ikke uten grunn. Polakkene har på 90-tallet alliert seg med vestlige størrelser som franske Jenneau og amerikanske Brunswick. I seg selv er dette en kvalitetsgaranti: Snobbete franskmenn og profittenkende amerikanere ville neppe tilsmusset sitt rykte ved å samarbeide med hvem som helst.

Stevnemøte med en daycruiser

I det norske markedet er foreløpig tre av polakkenes minste båter gjort tilgengelig: Skjærgårdsjeepen Galia 475 Open, daycruiseren Galia 560 Cruiser og en WalkAround hvis navn lyder Galia 660 WalkAround. Selv fikk vi et stevnemøte med daycruiseren.

Å konstruere en daycruiser – altså en kabinbåt – på et skrog som så vidt har vokst seg over 18 fot definerer vi som ambisiøst. Bua blir fort både trang og ubrukelig. Etter en rekognosering om bord må vi likevel konkludere med at polakkene har klart oppgaven overraskende godt. Visst er det trangt i kabinen, men ikke verre enn i atskillig større konkurrenter. Cockpiten er derimot rommelig som dekket på danskebåten. Mye av æren går til ingeniørene fra Gdansk, som har støpt skroget med en bredde på hele 253 centimeter.

Nøkkens fraværende luner

Hvordan den brede doningen takler nøkkens vrede luner er vi usikre på. Tid og sted var ikke egnet til slike tester. Vårt forhold til Galia 560 Cruiser var nemlig iscenesatt på en hvilende innsjø. Likevel jobbet vi hardt for å danne oss et inntrykk. Ønsker du å lære polakken bedre å kjenne finner du mer stoff i Testloggen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.