Enkel bybil fra Fiat

Fiat presenterer nå Seicento Citymatic, en variant av småbilen Seicento, designet spesielt med tanke på bybilisten. Med to pedaler som ved et automatgir, en gearkasse som lar deg geare manuelt; og en elektronisk clutch, skal bykjøring gjøres enklere.

Enkel bybil fra Fiat

Citymatic er basert på Seicento SX, som ble lansert i fjor vår. Seicento er en 3-dørs småbil med en lengde på 332 centimeter og en bredde på 151 centimeter. Seicento er ikke blitt importert til Norge.

Halvautomat

Det spesielle med Citymatic, er det halvautomatiske gearsystemet. Gearkassen er en vanlig manuell kasse , men clutchpedalen er fjernet og erstattet av en elektronisk cluth som tar seg av start, stopp og akselerasjon. Da er det i grunnen bare for føreren å håndtere gearspaken, og konsentrere seg om kjøringen.

Fri-start

Citymatic startes opp med gearet i fri. Det er ikke mulig å starte bilen hvis den står i gir -- forsøker du dette, vil du bli alarmert om at noe er galt. Girskifte skjer ved at trykket på gasspedalen fjernes, slik at girspaken kan føres i ønsket posisjon. Systemet har to modus, et for rolig innkobling som etter stans, og et for hurtigere gearskift ved vanlig kjøring. Hvis hastigheten synker til krabbefart, kobles oppstart-moduset automatisk inn, og bilen vil dermed opprettholde en myk gange.

Citymatic har dessuten et system som forhindrer girskifte til lavere gir, hvis hastigheten egentlig er for høy for det aktuelle giret. Hvis føreren forsøker å legge inn et lavere gir, vil systemet avvente den faktiske innkoblingen av gearet til korrekt hastighet er nådd.

Enkel bybil fra Fiat

87 km/t toppfart

Fiat har utstyrt denne småbilen med en bensinmotor på 0,9 liter og 39 hester. Den har en egenvekt på 730 kilo, og maksimal lastekapasitet er tilsvarende 460 kilo, inkludert fører. Toppfart er oppgitt til 140 kilometer i timen, og med to voksne og en sekk på 20 kilo, skal Citymatic gjøre unna 0-100 kilometer i timen på 18 sekunder. Dette gjør vel neppe Citymatic til en langdistanse-bil, men nå er det vel ikke det den skal være, heller.

5 trær per Citymatic

Men miljøvennlig er den absolutt; alle deler av den skal være resirkulerbare. For å vise akkurat hvor mye Fiat tenker på miljø, har importøren i England slått seg sammen med naturverngruppen "Future Forest", som skal plante fem trær for hver Citymatic som selges. Dette skal i teorien være nok til å nøytralisere CO2-utslippene som en Citymatic produserer i året. Og: nybil-eieren får et sertifikat i posten som bevis på at plantingen er utført.

Citymatic vil ikke importeres til Norge. Vi undres på om grunnen er at vi allerede har en god del trær i dette landet?