Eneste SUV med 5 års garanti

Dette er en stor klasse og en god modell med riktig pris kan greit selge flere hundre biler i Norge. Toyota RAV 4 selger best og har havnet hos 1.313 nye eiere ved utgangen av mai. Hvis vi legger til Honda CR-V, Subaru Forester, Nissan X-Trail og Land Rover Freelander havner vi på et totalmarked etter årets fem første måneder på 3.110 biler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Eneste SUV med 5 års garanti
Eneste SUV med 5 års garanti
Eneste SUV med 5 års garanti
Eneste SUV med 5 års garanti
Eneste SUV med 5 års garanti
Eneste SUV med 5 års garanti


Det er ingen tvil om at klassen er hard og består av flere gode kandidater, men Outlander er så bra at den helt klart har livets rett.

Grei motor

Motoren på 136 hestekrefter gjør en grei jobb i Outlander, men føles ikke som noen friskus. Bilen vi kjørte på test hadde ikke gått så veldig langt, og det er mulig at den blir litt sprekere etter noen flere kilometer på veien. Vi ble tvunget til å gire ned i motbakkene, og forbikjøringer gikk litt tregt. Motoren kan strekkes langt på turtallet, men er ikke særlig sprek i enden av turtallsskalaen. Det lønner seg heller å bruke mellomregisteret. Når turbomotoren kommer, vil de mer effektglade som nå er forvist til Forester Turbo få det de er på jakt etter.

4WD

Subaru Forester, som er den nærmeste konkurrenten, har lavgir som også kan kobles ut og inn i fart. Dette er praktisk hvis du skal jobbe tungt, og sparer kløtsjen for mye sluring og ufin behandling. Her er det ikke noe slikt, og allerede tidlig på sandete vei lukter det svidd. Girkassen med fem trinn er tungsjaltet, men ganske presis.

Firehjulsdriften fungerer bra og virker permanent. Forhjul og bakhjul tar altså tak samtidig. Det hindrer at forhjulene rekker å grave seg ned før bakhjulene rekker å koble seg på. Outlander har verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram, men det er ikke så veldig utbredt i denne bilklassen heller. Det er kun Nissan X-Trail som har elektronisk stabilitetsprogram (ESP).

God på landeveien

Kjøreegenskapene på Outlander er gode nok. Til tross for at bakhjulene kobler seg av og på er den forholdsvis forutsigbar og retningsstabiliteten er god. Den ligger godt på veien og bilen har ikke de typiske "terrengbil-egenskapene" som litt høye biler kan være belastet med.

God plass, men ...

...det går utover bagasjerommet. Vi synes det er for lite, og importøren i Norge har utviklet en boks som kan erstatte reservehjulet. Da vil bagasjeromsvolumet bli cirka 100 liter større. Dette syntes vi hørtes attraktivt ut, men salget av denne går tregt. Det koster ikke mer enn 1.600 kroner heller.

Menneskene har det bra i Outlander. Setene gir god støtte og det er god plass både foran og bak. Jeg nevner igjen mine 196 centimeter som greit kan plasseres i baksetet med forsetet i bakerste posisjon. Dette er med andre ord en bil hvor fire voksne kan reise behagelig over lengre distanser. Tre lavere mennesker går også greit i baksetet.

Traust

Interiøret er ganske fint i denne sportsutgaven. Opplevd plastkvalitet er ikke på topp, men den er på god vei i riktig retning. Knappehysteriet mange er belemret finnes ikke i Outlander. Dette er noe av det mest oversiktlige som finnes. Når faceliften kommer om noen år kan de gjerne ha utviklet en integrert radio. Det hadde gjort interiøret enda bedre.

Komfortabel

Det er generelt behagelig å bli transportert i Outlander. I tillegg til raus plass og gode seter er det stille i kupeen. Vind og dekkstøy er lavt, og motoren høres kun på høye turtall. På lendeveien takler den dumpene fint, men små ujvenheter merkes tydelig.

Relevant utstyr

Outlander er ikke overlesset med tant og fjas. Kun det du trenger er der, og det er enkelt å bruke. Utstyrsnivået fungerer greit fra billigste modell. Det starter på Comfort og den har klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås, elektriske drevne vinduer foran og bak, elektrisk drevne speil med varme og ISOFIX-fester til barneseter. Denne bilen koster 299.900 kroner. Går du opp til Comfort + får du også aluminiumsfelger, tåkelys og lakkerte speilhus. Da er prisen oppe på 309.900 kroner. Outlander Sport har i tillegg til dette automatisk klimaanlegg, skinnseter og ratt og girspak i skinn. Prisen for den er 334.900 kroner. Integrert stereo, fartsholder og multifunksjonsratt er ikke ting som kommer på Outlander.

Det finnes også en forhjulsdrevet variant som koster 279.900 kroner. Vi tror den blir vanskelig å selge som bruktbil siden de fleste vil ha firehjulsdrift i denne klassen. Vi anbefaler ikke den.

Konkurrenter

Tidligere i år testet vi fem populære firehjulstrekkere. Testen finner du på denne lenken. Vi kåret Honda CR-V til vinneren og det er den fortsatt, men Outlander hadde kommet forholdsvis høyt opp i testen hvis den hadde vært med. Den er lengre enn sine konkurrenter, den har gode priser, 5 års garanti og den ser lekker ut uten utvendig reservehjul. Det er ikke mulig å gi Outlander en nøyaktig plassering i denne testen, men slik vi ser det nå tror vi ikke at vi hadde valgt en Outlander foran Honda CR-V. Når det gjelder de andre er vi ikke fullt så sikre.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mitsubishi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder