Test: Subaru XV e-Boxer

Endelig som hybrid, men...

Nå er hybrid eneste alternativ. 11prosent gjerrigere, men ikke ladbar.

Andre generasjon XV kom så sent som i fjor. Diesel og manuell giring ble fjernet fra programmet, men du hadde fortsatt valget mellom to bensinmotorer på henholdsvis 2.0 liter på 156 hk og 1,6 med 114 hk. Majoriteten valgte sistnevnte.

Nå blir valget enda enklere. Skal du ha XV, eller den splitter nye Forester for den saks skyld, finnes bare et alternativ, nemlig hybridversjonen e-Boxer.

STOLT TRADISJON; Logoen illustrerer to stempler som går vannrett i hver sin retning, akkurat som i boxermotoren. Det eneste hintet om hybrid er den etablerte miljøvennlige blåfargen og bokstaven e. Foto: Rune M. Nesheim
STOLT TRADISJON; Logoen illustrerer to stempler som går vannrett i hver sin retning, akkurat som i boxermotoren. Det eneste hintet om hybrid er den etablerte miljøvennlige blåfargen og bokstaven e. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

XV e-Boxer ble avduket på Geneve-messen 5. mars, men vi har allerede fått testet den på en bane, samt i en krevende terrengløype på et lukket område i Rohrau, utenfor Wien.

Nå får du effekt tilsvarende den sprekeste versjonen av motorene som forsvinner. Subaru oppgir ikke systemeffekten, bare effekten på toliteren uten turbo. 145 hester og sparsomme 188 newtonmeter er noe lavere enn utgående modell, men den får hjelp av en 16,7 hesters elmotor som også dytter på med 67 Nm. Bensinmotoren skal være 80 prosent ny, der legeringer i innmaten og endret veiv og rådelager for økt balanse og mindre friksjon utgjør noen av endringene.

TO BATTERIER FORAN: Hybridmotoren får en reimdrevet startmotor som også erstatter dynamoen. Løsningen har gitt et ekstra batteri. Under plasten finner vi en toliters sportsbilen. Foto: Rune M. Nesheim
TO BATTERIER FORAN: Hybridmotoren får en reimdrevet startmotor som også erstatter dynamoen. Løsningen har gitt et ekstra batteri. Under plasten finner vi en toliters sportsbilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Startmotor og dynamo er erstattet av en reimdrevet kombinert startmotor/dynamo som har et eget batteri i fronten, i tillegg til forbruksbatteri. Det er også gjort en del endringer både i innsug og på eksossiden for å få ned utslippene.

Hybridsystemet er annerledes enn alt annet vi har sett. Elmotoren er bygget inn i bakkant av en ombygget, trinnløs girkasse, med clutcher som kobler den inn og ut etter behov. Motoren trekkes av et 60 kilo tungt litiumion-batteri over bakakselen, som vi finner under bagasjeromsmatta.

En av testsjåførene skal ha klart å kjøre 1,8 km på ren strøm på den lukkede banen. Det var ikke vi i nærheten av, for enhver bevegelse med gasspedalen resulterer i oppstart av bensinmotoren.

UNDER PLASTEN: Slik ser en godt innkapslet batteripakke ut. Med alle deksler på plass vil du få et lite rom mellom terskel og batteri. Foto: Rune M. Nesheim
UNDER PLASTEN: Slik ser en godt innkapslet batteripakke ut. Med alle deksler på plass vil du få et lite rom mellom terskel og batteri. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Løsningen gjør den 50 kilo tyngre i fronten og 60 kilo tyngre over bakhjulene, noe som faktisk gir den bedre vektfordeling, selv om nærmere 60 prosent fortsatt er på forhjulene. Hovedargument for å velge bort ladbar hybrid er bagasjeromsplass, som er den samme som før, og tilhengervekt. Den er nå 1.270 kilo, mot 1.400 kilo før. Med en ladbar løsning mener Subaru at bagasjerommet kun hadde blitt 250 liter og tilhengervekten 1.000 kilo.

Drivstoffbesparelsen skal visstnok være 11 prosent. Besparingene skjer ved igangsetting, assistanse opp bakker, avslått motor med regenerering i nedoverbakker, og noe elektrisk kjøring på sletter og inn mot kryss og så videre.

KINA-UTGAVE: Vår testbil er en kina-spesifisert bil og norsk utgave kan avvike noe. Blant annet fravær av de forkrommede dørhåndtakene. Foto: Rune M. Nesheim
KINA-UTGAVE: Vår testbil er en kina-spesifisert bil og norsk utgave kan avvike noe. Blant annet fravær av de forkrommede dørhåndtakene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det finnes ingen knapper for elektrisk kjøring, men et par kjøreprogram er det. X-Mode er terrengmodus. Med det optimaliseres elektrisk hjelp fra stillestående, som skal senke turtallet med et par hundre omdreininger over kneiker og lignende.

Man merker at det er lenge siden Subaru deltok i Rally. Samlet effekt estimert til rundt 160 hestekrefter og drøyt 200 newtonmeter fordelt på firehjulstrekk og trinnløs girkasse gir totalt fravær av raske akselerasjoner og sporty følelse.

Fokus på sikkerhet

Subaru har ytterligere forfinet sitt førerassistansesystem - EyeSight - som inneholder kjente funksjoner som pre-kollisjonsbremsing, pre-kollisjon gasskontroll som hindrer deg fra å kjøre i f.eks en vegg dersom du har satt bilen i feil gir, adaptiv fartsholder, start-varsling (som sier fra når foranliggende bil i køen kjører videre), filskiftvarsler og vinglevarsler.

LIK, MEN NY: Det er gjort strukturendringer som gjør Subarus «globale» plattform mye sterkere enn tidligere. En av de større endringene er ny fasong på rammen under bilen, som fordeler kollisjonskrefter på en bedre måte. Foto: Rune M. Nesheim
LIK, MEN NY: Det er gjort strukturendringer som gjør Subarus «globale» plattform mye sterkere enn tidligere. En av de større endringene er ny fasong på rammen under bilen, som fordeler kollisjonskrefter på en bedre måte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Subaru hevder at deres system reagerer raskere enn andre løsninger på markedet og har vunnet en rekke tester. Systemet er standard i XV og utgjør nå en viktig del av deres såkalte DNA, som består av boxermotor, firehjulsdrift - og sikkerhet.

Systemet er ytterligere forbedret på nødbremsing, noe vi testet selv også.

Nå er også nødbremsefunksjon for trafikk fra siden i revers inkludert. Ryggekameraet renser seg selv, slik at du har det som en velfungerende funksjon også i regn og på vinteren.

Karosseriet er også vesentlig stivere enn utgående modell, takket være annen konstruksjon i ramma og bedre bruk av stålkvaliteter.

Bilen ser deg

Subaru har også innført ansiktsgjenkjenning. Den skanner øyne og hode og dersom du ser en annen vei, eller har øyefokus andre steder enn på veien, varsler den deg etter tre sekunder. Den kjenner deg også igjen, slik at personlige parametere som personlig bensinforbruk, seteinnstilling, temperatur og speilinnstillinger stilles inn til deg.

Slik kjører den

Det er ingenting galt med kjøreegenskapene. Vi tester den på bane og man kommer ikke unna at man har 22 cm bakkeklaring er skodd med nokså høy profil, 225/55R18. I tillegg til at karosseriet nå er stivere, har Subaru gjort endringer på understellet, uten at vi har mulighet til verifisere noen forskjell uten å teste begge samtidig.

Ifølge Subaru gjør deres nye bremsecalipere at bremsene er langt bedre enn sammenlignbare konkurrenter, som for eksempel Golf, og de biter godt fra seg.

PROTOTYPER: Vi fikk ikke testet prototypene på veien, kun på bane og i terrengløype, men den føles som ordinær XV selv om den har fått noen ekstra kilo, er blitt litt støydempet og har fått små endringer i geometrien i hjulopphenget. Foto: Subaru
PROTOTYPER: Vi fikk ikke testet prototypene på veien, kun på bane og i terrengløype, men den føles som ordinær XV selv om den har fått noen ekstra kilo, er blitt litt støydempet og har fått små endringer i geometrien i hjulopphenget. Foto: Subaru Vis mer

Du kan «tvangskjøre» girkassa via sju forhåndsvalgte gir, men tvangskjøringen av stålreima går litt treigt, så det føles ikke helt riktig og padlene bak rattet blir neppe brukt mye.

Firehjulsdriften har ikke snev av differensialsperrer, men XV er utstyrt med den elektroniske X-Mode-funksjonen. Med et trykk på denne knappen i hastigheter under 30 km/t, blir motor og girkasse optimalisert og om nødvendig låst akkurat på et ønsket turtall, både i oppover og nedoverbakker. Dette for å utnytte optimalt moment eller motorbrems.

I tillegg gjør ESP-systemet alt den kan for å opprettholde eksakt samme hastighet på alle hjul, uavhengig av grep.

Vi testet bilen i en ganske drøy offroad-testløype og bilen er absolutt kapabel, hvertfall når grepet er bra, slik det var her. Den klarer langt brattere terreng enn de fleste nybilkjøpere vil finne på å teste den i.

Litt røff i interiøret

Det har ikke skjedd noe i interiøret med lansering av hybrid. Det vil si litt lite raffinert i forhold til tyskerne, selv om det er brukt kunstskinn med sømmer på nær sagt alle overflater.

BRA UTSTYRT: 8-tommers skjerm, klima med to soner og nøkkelfri adgang fås på de to øverste utstyrsmodellene. Foto: Subaru
BRA UTSTYRT: 8-tommers skjerm, klima med to soner og nøkkelfri adgang fås på de to øverste utstyrsmodellene. Foto: Subaru Vis mer

Betjeningen av skjermen er enkel og på den lille skjermen ved ruta kan du få en rekke valgfri info ved å trykke på en egen knapp på rattet, blant annet om hybridsystemet. Mellom de tradisjonelle instrumentene har man en ganske omfattende kjørecomputer, blant annet.

Vi sitter godt i førerstolen, mens man må like å sitte høyt som passasjer. Rattet får vi trukket godt til oss og artikkelforfatteren blir gledelig overrasket over å sitte godt bak seg selv i baksetet, til tross for sine 190 cm. Kupéen er riktig så romslig, med andre ord.

EL-STOLER: Toppmodellen Sport Premium har 8-veis justering av setene. Foto: Subaru
EL-STOLER: Toppmodellen Sport Premium har 8-veis justering av setene. Foto: Subaru Vis mer

Bagasjerommet på moderate 345 liter har 40/60 deling og har bare et svært lite, «hemmelig» rom under gulvet på grunn av batteripakka.

I motsetning til flere av konkurrentene som tilbyr både tohjulstrekk, manuell girkasse og i enkelte tilfeller flere motoralternativer, blir XV en dyr bil.

Her får du stort sett bare ett alternativ - og det er full pakke. Prisen på 449.800 er stiv i denne størrelsen, men når man tar med at prisen inkluderer mye utstyr og ikke minst en bra firehjulsdrift, blir bilen plutselig veldig interessant for mange.

Den har flere konkurrenter, som f.eks. Toyota C-HR og Skoda Karoq med lavere inngangspris, men krysser du av for automat og firehjulstrekk, får du så absolutt greit med bil for pengene.

Testresultat

Subaru XV e-Boxer

Terningkast 4
En enkel og ærlig, røff rakker med bakkeklaring, men mangler motor.

Bakkeklaring, fremkommelighet.

Pris, ikke ladbar.

Tekniske data: Subaru XV e-Boxer

Motor:4 syl boxer, 16V, bensin
Slagvolum:1 995 ccm
Effekt - o/min (bensinmotor):145 hk / 5600-6000
Dreiemoment - o/min:188 Nm / 4000
Elmotor:16,7 hk /65 Nm
0-100 km/t:Ikke oppgitt
Toppfart:Ikke oppgitt
Forbruk:0,52 l/mil
CO2-utslipp:150 g/km
Tankvolum:Ikke oppgitt
L/B/H:446/180/161 cm
Akselavstand:166 cm
Dekkdimensjon:225/55R18
Bagasjerom:385/1310 liter
Egenvekt:1550 kg
Hengervekt:1275 kg
Pris fra kr.:449.800 kr